چت

لوله جدار چاه

<p>لوله جدار چاه، لوله ای است که برای جلوگیری از ریزش دیواره های چاه استفاده شده و نوع آن تاثیر زیادی روی میزان خروجی آب دارد. با به کار گیری این نوع لوله, اساس و ستون چاه از محیط بیرونی تفکیک و جدا می‌شود.</p>

لوله جدار چاه

انسانها از گذشته تا کنون به منظور دسترسی به منابع مایع مانند آب به حفر چاه با روش های مختلف می پرداخته اند. در ابتدا به روش سنتی به دور از تکنولوژی با استفاده از دست چاه هایی را حفر می کردند که امروزه تقریبا این روش منسوخ شده و لوله جدار چاه جایگزین آن شده است. در روش حفر دستی چاه در برخی موارد دور تا دور دیواره چاه را با آجر یا سنگ می پوشانند. با گذشت زمان حلقه های چوب را که درون آن ها سوراخ شده بود را درون چاه قرار می دادند. یکی از مشکلات که در این روش حفر چاه وجود دارد ریزش چاه و مستحکم نبودن دیواره چاه می باشد. امروزه با حفاری چاه های عمیق و با استفاده از پمپ در داخل چاه و استفاده از لوله های فولادی سبب مستحکم شدن جداره چاه می شوند. همچنین لوله جدار چاه از ملزومات بسیاری از پروژه های اجرایی در صنایع گوناگون است. قیمت فروش لوله جدار چاه با توجه به طول، تعداد لایه های آن، قطر، جنس، وزن و… متفاوت است.

در این مقاله برخی اطلاعات مربوط به این لوله ها را بررسی می کنیم:

  • لوله جدار چاه چیست؟
  • استاندارد لوله جدار چاه
  • دلایل استفاده از شیار در لوله جدار چاه عمیق
  • مزایای استفاده از لوله جدار چاه عمیق
  • عوامل موثر بر قیمت لوله جدار چاه
  • کاربرد لوله جدار چاه
لوله جدار چاه

لوله جدار چاه چیست؟

لوله جدار چاه, لوله ای است که برای جلوگیری از ریزش دیواره های چاه استفاده شده و نوع آن تاثیر زیادی روی میزان خروجی آب دارد. با به کار گیری این نوع لوله, اساس و ستون چاه از محیط بیرونی تفکیک و جدا می‌شود. استفاده از این لوله بسته به نوع شیار و فضای موجود در بین آن ها متفاوت خواهد بود. این لوله نسلی جدید از لوله ها به شمار می رود که کیفیت آن تحت تاثیر نوع شیار ها متفاوت است.
 

لوله جدار چاه از لوله های فولادی مختلف، از جمله لوله بدون درز یا مانیسمان، لوله فولادی درزدار، لوله اسپیرال یا هر گونه لوله دیگر می تواند انتخاب شود، و نکته مهم برای انتخاب لوله جدارچاه ضخامت لوله می باشد که باعث استحکام می گردد. اهمیت این استخکام در جدارچاه برای جلوگیری از ریزش جدارچاه در اثر نشست زمین، زلزله های کوچک و هر گونه عامل ریزش می باشد.

ذکر این نکته بسیار مهم است که آب چاه از نفوذ آب های زیر زمینی از دیواره چاه نیز تامین می شود به همین دلیل اگر جدارچاه به صورت کامل با لوله پوشیده شود امکان نفوذ آب وجود ندارد به همین دلیل در دیواره لوله جدارچاه شیارهایی با در نظر گرفتن استاندارد ایجاد می شود این شیارها در تعداد و اندازه و یکنواختی از استانداردهایی تبعلیت می کند.

استاندارد لوله جدار چاه

تولید این نوع لوله ها در چهار نسل سبب ارتقای کیفیت آن ها شده است به طوری که لوله جدار چاه مشبک نسل چهار بهترین نوع لوله می باشد.

  • نسل اول لوله جدارچاه هوا برشی
  • نسل دوم لوله جدارچاه قوسی
  • نسل سوم لوله های جدار چاه کرکره ای
  • نسل چهارم لوله جدار چاه اسکرین جانسون
لوله جدار چاه


دلایل استفاده از شیار در لوله جدار چاه عمیق

اصطلاحا این نوع لوله برای جلوگیری از ریزش دیواره ها استفاده می شود اما این لوله ها می بایست دارای منافذی باشند تا بتوانند آب را از دیواره ها به درون چاه انتقال دهند. شیار دار کردن لوله جدار چاه عمیق کمک می کند تا آب در اطراف چاه بدون موادی همچون خاک وارد چاه شده در نتیجه میزان دبی آب افزایش خواهد یافت. اما ممکن است این محصول با شیار هایی که منافذ آن ها از املاح پر شده است، مانع آبدهی درست چاه گردد. لذا استفاده از لوله هایی که دارای شیار های V شکل هستند در این موارد توصیه می گردد.

همچنین برخی از منافذ در این لوله از طریق خاک های شور و قلیایی مسدود می شوند و گاه ممکن است این لوله ها خورده شده و در نتیجه خاک به دورن چاه ریزش کند. با این شرایط استفاده از لوله های دارای شیار مناسب و کیفیت مواد اولیه ی بالا، راه حل اساسی در حفاری چاه می باشد. بعد از گذشت سال ها از مسدود شدن شیار های دورن لوله می توان با دستگاه های مخصوص این کار، شیار هایی را مجددا روی لوله ایجاد نمود. از آنجا که میزان خروجی آب چاه تحت تاثیر مستقیم این لوله ها و ویژگی های آن ها دارد، لذا توصیه می شود تا در هنگام استفاده و خرید لوله جدار چاه عمیق نهایت دقت را به عمل آورد.

مزایای استفاده از لوله جدار چاه عمیق

لوله جدار چاه عمیق را می توان برای چاه های عمیق استفاده نمود که مسلما باید اندازه و قطر این لوله ها بیشتر باشد. استفاده از لوله های فولادی برای چاه های عمیق در این کار مرسوم تر است و بنابراین این نوع لوله برای آن توصیه می گردد. این لوله را می توان در انواع مختلفی تقسیم بندی کرد که بهترین آن لوله های فولادی هستند. این نوع لوله ها به دلیل استحکام بیشتر در چاه های با عمق زیاد استفاده می شوند. یکی از دلایل استفاده از آن، جلوگیری از ریزش چاه می باشد که با افزایش عمق امکان آن بیشتر خواهد بود.

همچنین لوله جدار چاه عمیق از ورود مواد اضافی به دورن چاه جلوگیری کرده و میزان خروجی آب را بیشتر می کند. بهترین نوع این محصولات دارای شیار هایی برای افزایش آبدهی هستند که معمولا اندازه این شیار ها تاثیر زیادی روی این میزان دارد.

عوامل موثر بر قیمت لوله جدار چاه

عوامل بسیاری بر قیمت این لوله تأثیرگذار می باشد. قیمت لوله با توجه به ویژگی های فیزیکی و کیفیت لوله تغییر می کند. به طور کلی دو عامل مهم بر روی قیمت لوله جدار تأثیرگذار است، این دو عامل عبارتند از: سایز لوله و کیفیت مواد به کار گرفته در تولید این لوله ها.

1- کیفیت مواد اولیه

قیمت آن وابسته به کیفیت مواد اولیه در ساخت آن می باشد، هر چقدر که از مواد اولیه مرغوب تری در ساخت لوله استفاده شود، قیمت نیز بالاتر است. مواد اولیه ی مرغوب تر، لوله های با کیفیت تری را نتیجه می دهد و لوله های جدار چاه با کیفیت، با دوام تر بوده و فشار بیشتری را تحمل می کنند. با پایین آمدن کیفیت مواد اولیه، قیمت لوله کاهش می یابد. به منظور افزایش بازدهی، بهتر است نوع گران تر لوله را تهیه کنید، البته همانطور که گفته شد، قیمت لوله بر اساس کاربرد آن متفاوت است.

2- سایز

این لوله هادر سایزهای مختلفی عرضه می شوند و هر سایز کاربرد مختص خود را دارد. مشهود است که هر چه سایز لوله ها بیشتر باشد، مواد اولیه بیشتری برای ساخت آن ها به کار می رود و قیمت بیشتری نیز خواهند داشت. بر این اساس لوله های طولانی تر، گران تر خواهند بود. لازم به ذکر است که نوع لوله ی مصرفی شما، به کاربرد و نوع صنعت باز می گردد و بر این اساس می توان لوله مناسبی را انتخاب کرد.

ضخامت و سایز لوله تاثیر زیادی روی وزن لوله جدار می گذارد به طوری که با افزایش ضخامت آن، وزن لوله بالا تر می رود. فروش لوله نیز با استفاده از وزن آن صورت گرفته و هرچه وزن این نوع لوله بیشتر باشد، قیمت بیشتری نیز خواهد داشت. برای تعیین وزن لوله جدر چاه عوامل زیادی دخیل هستند که دو عامل اهمیت بیشتری در این زمینه دارد. همانطور که می دانید وزن لوله جدار چاه به دلیل استفاده از فولاد برای
تولید آن بالا بوده و از طرفی قیمت فروش این لوله ها نیز بر حسب وزن آن ها تغییر می کند.
 

لوله جدار چاه

کاربرد لوله جدار چاه

  • جلوگیری از ریزش ، کاهش و حذف ماسه دهی دیواره ی چاه
  • در مخازن به منظور جداسازی طبقات مختلف آب ، گاز و نفت
  • کاهش یا حذف موثر هزینه ی لایروبی و همچنین تغییر محل چاه
  • در شیارهای v شکل جهت جلوگیری از انسداد شیارها
  • جلوگیری از ریزش جدار چاه در اثر زلزله های کوچک و نشست زمین
  • افزایش عمر مفید و اقتصادی چاه
  • جلوگیری از آشفتگی جریان سیال درون چاه
  • محافظت کامل از ابزار به کار گرفته شده ی درون چاهی لوله مغزی پس از پایان حفاری
  • ممانعت از وارد شدن شن ها از داخل مخزن به درون چاه
  • جلوگیری از ورود سیالات ناخواسته و آلوده شدن جریان درون چاه
  • جداسازی موثر لایه های کم فشار از پرفشار

تهیه شده در گروه تولید محتوای فولاد 24

دیدگاه ها
×