چت

سیم بکسل

<p>سیم بکسل یا طناب فولادی (Wire rope) نوعی طناب است که از الیاف فولاد ساخته می‌شود،&nbsp;در این مقاله قصد داریم به انواع سیم بکسل و کاربرد آن در صنعت&nbsp;بپردازیم.<br /> &nbsp;</p>

سیم بکسل

سیم بکسل از به هم پیوستن چندین مفتول فولادی تشکیل شده که شامل يك بخش مركزی به نام مغزی است كه چند رشته بدور آن به صورت مارپيچ تابيده می شود. هر رشته نیز از چند سیم (مفتول) كه به طور مارپيچ دور يك مفتول مركزی قرار می گيرد، تشكيل می شود. اولین سیم بکسل دست ساز توسط ویلهلم آگوست ژولیوس آلبرت (برای بالابر) به طول 384 متر در جولای سال 1834 برای استفاده در معدن نقره کارولین واقع در کوه‌های هارز (Harz) استفاده شد.

-اجزاء سیم بکسل عبارت است از:

  • سیم‌ها (Wire) که به دور هم تابیده شده و رشته را می‌سازند.
  • رشته(Strand) که بطور مارپیچ دور یک هسته یا مغزی قرار می‌گیرند.
  • سته یا مغزی (Core) که قسمت اصلی سیم بکسل بوده و از جنس الیاف گیاهی یا مصنوعی و یا فولادی می‌باشد.

مغزی سیم بکسل از دو نوع فولادی و کنفی تشکیل شده که با IWRC و FC معرفی می شوند. سیم بکسل با مغزی فولاد استحکام بالاتری دارد و در نتیجه انعطاف کمتری هم دارد. بنابراین نوع کاربرد سیم بکسل یک معیار خیلی مهم در انتخاب مغزی آن است. مغزی سیم بکسل هم می تواند از چند رشته تشکیل شود که آن هم دارای بافت خاص می‌باشد.

-انواع مفتول‌های سازنده سیم بکسل:

مفتول فولادی بدون پوشش:

این نوع مفتول بیشتر در مناطقی که عوامل ایجاد زنگ زدگی کمتر است استفاده می‌شود.

مفتول فولادی گالوانیزه:

این نوع مفتول با فلز روی پوشانده شده است و مقاومت بیشتری در برابر زنگ زدگی و رطوبت و… دارد، همچنین بیشتر در صنایع کشتیرانی و امور دریایی کاربرد دارد.

 

سیم بکسل

مفتول فولادی ضد زنگ:

این نوع مفتول علاوه بر مقاومت بالا در برابر زنگ زدگی، در مقابل حرارت بالا تا حدود ۱۰۵۰ درجه سانتی‌گراد نیز مقاوم بوده و بیشتر در صنایع غذایی، شیمیایی، دارویی و… استفاده می گردد.

سیم بکسل که با متعلقاتش برای اتصال شامل گوشواره، حلقه، مهارکش، بست بکسل، شگل و... بکار برده می شوند، پر کاربرد ترین قطعات در بلند کردن اجسام در صنعت می باشند. در بلند کردن اجسام در صنعت و حمل بارهای ظریف و حساس نیز از تسمه های پارچه ای استفاده می گردد.

-انواع بافت سیم بکسل:

بافت سیم بکسل نیز گوناگون هستند و در بعضی از بافتها از مفتولهایی با قطر مختلف استفاده می شود. علاوه بر قطر مفتول بکار رفته، نحوه قرارگیری مفتولها در هر رشته و نوع بافت آن ها ویژگی مخصوصی به سیم بکسل ها می دهد.

بافت سیل Seale:

در نوع بافت سيل، تعداد مفتولهايي دور مفتول اصلي قرار گرفته اند و با هم مساوي هستند و همه اينها رشته طناب را تشكيل مي دهند. در اين نوع بافت قطر مفتولهای درونی كمتر از قطر مفتولهای بيرونی است ولی در هر ردیف بافت قطر کلیه مفتولها یکسان است. در اين نوع طناب ها چون مفتولهاي بيروني ضخيم هستند داراي مقاومت سایشی بالایی هستند.

 بکسل

بافت وارینگتون Warrington:

در نوع بافت وارینگتون در رديف بيروني مفتولهای نازک و ضخیم بصورت یک در میان هستند، چون مفتولهای نازک و ضخیم در ردیف بیرونی تركيبي هستند، طنابهای با بافت وارینگتون انعطاف بیشتری دارند نسبت به طنابهای سیل.

بافت فیلر Filler:

در نوع بافت فیلر مفتولها در همه ردیف‌ها از نظر قطر مساوی هستند، در فضای خالی مفتولهای نازکی بین مفتولهاي ردیف بیرونی و ردیف درونی قرار می‌گیرند که فیلر نامگذاري شده اند. طنابهای فیلر سطح فلزی بیشتری دارند و هم از قابلیت انعطاف و و هم مقاومت سایشی بالاتری برخوردارند.

بافت استاندارد Standard:

در نوع بافت استاندارد، مفتولهای تشکیل دهنده هر رشته از نظر قطر یکسان هستند، طنابهای با اين نوع بافت چون انعطاف بالاتري دارند دارای کاربردهای متنوع تری در صنعت هستند.

-کاربرد سیم بکسل:

سیم بکسل در تمامی صنایع کوچک و بزرگ کاربرد دارد چرا که هر جا صحبت از جابجایی کالا و یا لیفتینگ باشد، سیم بکسل در آن نقش اساسی و مهمی خواهد داشت. ولی بطور کلی سیم بکسل

  • در کارخانجات و کارگاههای کوچک و بزرگ 
  • شرکتهای حفاری 
  • بنادر و کشتیرانی 
  • شیلات و ماهیگیری
  • کشتی سازی 
  • صنایع نفت و گاز و پتروشیمی 
  • معادن
  • حمل و نقل وصنایع ریلی 
  • صنایع خودرو
  • صنعت برق و سدسازی
  • شرکتهای آسانسوری
  • شرکتهای ساختمانی و دیگر صنایع کاربرد دارد.

عنوان سيم بكسل (طناب فولادي) هم در مورد سیم بکسل‌های قدرتمندی بكار می رود كه در معادن و صنعت استفاده می‌شود و هم در مورد سیم بکسل‌های ظريفی كه در ترمز دوچرخه‌ها بکار می رود. اين عنوان هم در مورد طناب‌های ثابتی كه پل‌های معلق را با نيروی فوق‌العاده نگهداری می كنند و هم درباره طناب‌های مورد استفاده در جرثقيل‌ها و آسانسور ها كه هميشه در حال حركت هستند بكار می رود. در واقع سیم بکسل یکی از اجزای اصلی آسانسورهای کششی می‌باشد که با وجود اینکه نزدیک به دو قرن از تولید آن می‌گذرد، هنوز هم بهترین وسیله برای جابجایی در صنعت آسانسور به شمار می‌رود. پس سیم بکسل‌ها می توانند انواع مختلف و كاربردهای گوناگونی داشته باشند.

منبع: گروه تأمین محتوای فولاد24

دیدگاه ها
×