چت

تفاوت ورق آلوزینک و گالوانیزه

ورق های فولادی مختلفی در بازار یافت می‌شود که کاربرد فراوانی در صنعت دارند، من نام ورق گالوانیزه را بسیار شنیده ام اما با ورق الوزینک آشنایی زیادی ندارم اما با توجه به نامش حدس می‌زنم از پوشش آلومینیوم و زینک باشد با ما همراه باشید در ادامه مطلب با تفاوت ها و نیز شباهت های ورق آلوزینک و گالوانیزه ...

تفاوت ورق آلوزینک و گالوانیزه

تفاوت ورق آلوزینک و گالوانیزه در پوشش آن می‌باشد که از جنس روی یا آلومینیوم است که در ادامه به شرح مفصل این موضوع به شرح موارد ذیل خواهیم پرداخت:

ورق گالوانیزه چیست؟

ورق آلوزینک (aluzink) یا گالوالوم چیست؟

ترکیبات ورق گالوالوم یا آلوزینک چیست؟

تفاوت ورق آلوزینک و گالوانیزه چیست؟

نحوه تولید ورق گالوالوم

مزایای استفاده از آلوزینک چیست؟

چگونه وزن ورق آلوزینک را محاسبه کنیم؟

قیمت روز ورق گالوانیزه و رنگی

ورق گالوانیزه چیست؟

در مقاله قبل در خصوص ورق گالوانیزه و انواع آن مطلبی را نوشته بودیم همانطور که می‌دانیم ورق سیاه به دلیل اینکه ماهیت آن از آهن است در کنار مقاومت و استحکامی که دارد با مشکل خوردگی و نامقاوم بودن در برابر نم و رطوبت همراه است که جهت رفع این مشکل نورد کاران اقدام به گالوانیزه نمودن این محصول کردند، از طرفی ورق گالوانیزه بر پایه ورق های سرد می‌باشند که طی فرایندی و با ایجاد لایه ای بر سطح ورق از جنس فلز روی موجب افزایش مقاومت شیت ها و نیز از بین رفتن مشکل خوردگی محصول در برابر رطوبت می‌گردند، طی فرایند گالوانیزاسیون واکنش در‌هم شکستگی بر سطح ورق ایجاد و یک لایه چند میکرونی از فلز روی بر سطح محصول ایجاد می‌گردد که گاهی به دلیل مرغوب نبودن نوع روش گالوانیزاسیون کیفیت قابل قبولی ندارد و مشکلاتی را برای مصرف کنندگان در پی دارد از همین رو تولیدکنندگان در کشور اقدام به تولید ورق گالوانیوم نمودند.

ورق آلوزینک (aluzink) یا گالوالوم چیست؟

ورق آلوزینک همانطور که از اسمش پیداست از ترکیب آلومینیم (aluminium) و روی (Zinc) ساخته شده است و در صنعت ترکیب این دو فلر می تواند یک آلیاژ فوق العاده کاربردی و مقاوم در برابر شرایط جوی و منطقه ای مختلف ایجاد نماید. این ورق با نامهای تجاری Zincalume ,Aluzinc ,Galvalume نیز شناخته می‌شوند و اغلب در شرایطی استفاده می‌گردد که اسیدیته محیط بالا بوده و یک فضای متراکم صنعتی مد نظر باشد. ورق آلوزینک در رنگ های متنوع در بازار موجود می‌باشد و معمولاً پوششی از نوع سوپر پلی استر کوره‌ای به ضخامت ۲۵ میکرون در قسمت بیرون و ۷ میکرون رنگ پرایمر کوره‌ای از داخل در محل اتصال ورق با فوم جهت چسبندگی بهتر دارد.

ترکیبات ورق گالوالوم یا آلوزینک:

-آلیاژ آلومینیوم: 55 درصد که ضمن ایجاد ظاهری یکنواخت به آن مقاومت بسیار بالا دارد.

-فلز روی: 43 درصد که باعث بالا بردن مقاومت محصول در برابر عوامل خورنده محیطی شده است.

-فلز سیلیکون: 1.5 درصد که حضور سیلیسیم  باعث یکنواختی در سطح ورق می گردد.

aluzink

تفاوت ورق آلوزینک و گالوانیزه:

در ادامه پاراگراف قبل ورق گالوالوم پس از شستشو، با ترکیبی از آلومینیوم و آلیاژ روی پوشش داده می‌شود که این امر موجب افزایش مقاومت این ورق نسبت به ورق گالوانیزه می‌گردد در کل در این محصول با ایجاد پیوند متالورژیکی و ایجاد پوشش بر سطح آن مقاومتش در برابر عوامل خورنده چند برابر می‌گردد، ورق آلوزینک همانند شیت های گالوانیزه دارای انواع رنگی، فرم دار و نیز نواری بر می‌باشد. نکته مهم اینکه برای تولید ورق آلوزینک یا همان گالوالوم می‌بایستی از رنگ های کوره ای استفاده کرد، این رنگ با ایجاد پوشش پلی استر به ضخامت ۲۵ میکرون و پرایمر به ضخامت ۷ میکرون موجب چسبندگی بین فوم و ورق شده که آن را به گزینه مناسبی برای استفاده در ساخت ساندویچ پانل تبدیل کرده است.

بطور کلی می توانیم بگوییم تفاوت ورق آلوزینک و گالوانیزه تنها در پوشش آن ها می‌باشد. بطوریکه ورق گالوانیزه با عنصر روی خالص یا آلیاژ آهن - روی پوشش داده می‌شود اما ورق آلوزینگ با ترکیب آلومینیوم و روی پوشش داده می‌شود از سوی دیگر شباهت این دو ورق بر پایه آن می‌باشد که هر دو از ورق فولادی تشکیل شده است و پوشش روی آن ها موجب می‌گردد که در شرایط مرطوب و مستعد بارش دچار اکسید و زنگ زدگی نگردند قابل ذکر است در مواردی همچون سردخانه ها، پوشش سقف، حفاظ دیوار و غیره از چنین ورق هایی کمک گرفته می‌شود.

تولید ورق گالوالوم

در ایران تولید ورقهای گالوالوم در کارخانه هفت الماس همچنین در شرکت صنایع ورق پوشش دار تاراز انجام می‌گیرد. کارخانه هفت الماس محصول ورق گالوالوم خود را تحت شیوه غوطه وری می‌سازد. در طی این عملیات فرآیند آنیل پیوسته صورت می گیرد که گرید فولاد را تثبیت می‌دهد. ورق گالوالوم هفت الماس با دارا بودن تمامی این مزایا خیلی سریع مورد توجه مشتریان و مصرف کنندگان قرار گرفت به گونه ای که در بین مشتریان از ورق گالوانیزه برتر شمرده شده است.

از ورق گالوالوم در مکان های صنعتی که دارای شرایط اسیدیته ی بالا باشد مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده از این شیت اغلب در پوشش سقف کاربرد دارد که با منعکس کردن نور خورشید و جذب نکردن آن از بالا رفتن دمای ساختمان در تابستان همچنین با عایق بندی مناسبی که دارد از هدر رفتن گرما در زمستان نیز جلوگیری می‌کند.

ورق های گالوالوم به صورت های کلاف شده، شیت های مسطح، ورق های فرم دار و نیز کلاف نواری شده تولید و به بازار عرضه می‌شود.

-ورق کلاف به عرض بین ۱۲۸۰ تا ۷۲۰ میلیمتر، ضخامت ۱.۵ تا ۰.۱۸ میلیمتر، وزن ۱۸۰ تا ۴۰ گرم بر متر مربع و قطر داخلی ۵۰۸ میلیمتر تولید می‌گردد.

-ورق مسطح با عرض ۱۲۸۰ تا ۴۵۰ میلیمتر، ضخامت ۱.۵ تا ۰.۱۸ میلیمتر و طول ۶۰۰۰ تا ۵۵۰ میلیمتر تولید می‌شود.

-ورق فرم دار در دو طرح ذوزنقه و سینوسی به طول های بین ۱۵۰۰ تا ۱۴۰۰۰ میلیمتر تولید می‌گردد. کلاف نواری شده گالوالوم نیز به ضخامت ۰.۳۰ تا ۱.۵ میلیمتر و وزن ۱۹۰۰۰ کیلوگرم تولید می‌گردد.

تفاوت ورق آلوزینک و گالوانیزه

موارد کاربرد ورق آلوزینک یا گالوالوم:

کاربرد های ورق آلوزینک یا گالوالوم به شرح زیر می‌باشد.

  • سقف و فلاشینگ
  • روکش دیوار
  • زهکشی و لوله کشی
  • نرده ها
  • قاب خانه های فولادی
  • درب گاراژ
  • سایبان باغ
  • برخی از اجزای اگزوز خودرو
  • دیگهای بخار
  • ساخت آبگرمکن
  • اجاق گاز
  • کولر
  • یخچال سازی

مزایای استفاده از آلوزینک

از مزایای ورق آلوزینک این است که نسبت به گالوانیزه و آلومینیوم گزینه بهتری جهت استفاده در ساختمان هایی هستند که در شرایط آب و هوایی مرطوب ساخته می‌شوند زیرا در مقابل زنگ زدگی ناشی از رطوبت مقاومت بالاتری دارند.

همچنین دارای خصوصیت مقاومت بالا تری در برابر خوردگی نسبت به سایر محصولات فلزی پوشش داده شده می‌باشد (تست شده در آزمایشگاه ها).

دیگر مزیت آلوزینک عملکرد آن در زمان طولانی است، که به طور مثال در ساختمان های صنعتی با طول عمر ۲۰ سال ساخت کاربرد دارد که بهترین گزینه برای چنین ساختمان هایی با طول عمر بالا است.

حفظ و ثابت بودن ظاهر آلوزینک باعث حفظ براقی و مقاومت طولانی در مقابل خوردگی در شرایط ,آب و هوایی مخصوصا مرطوب می‌شود.

مزایای آلوزینک باعث شده این ورق بهترین گزینه برای استفاده در ساندویچ پانل ها باشد که البته در ساندویچ پانل های ماموت هم اغلب از ورق آلوزینک استفاده می‌شود.

مزیت دیگر ورق آلوزینک شکل پذیری و قابلیت انعطاف بالای آن می‌باشد.

محاسبه وزن ورق آلوزینک

وزن ورق های فلزی بسته به ابعاد، ضخامت و آلیاژ آنها متفاوت است ولی یک فرمول ساده و کلی وجود دارد که با آن می‌توان به وزن ورق پی برد:

وزن ورق =طول*عرض*ضخامت*چگالی

جهت مشاهده قیمت روز ورق گالوانیزه به وب سایت فولاد 24 مراجعه نمایید.

گروه تأمین محتوای فولاد 24

دیدگاه ها
×