چت

برترین تولیدکنندگان استیل ضد زنگ در دنیا

استیل ضدزنگ را با نام استنلس استیل نیز می‌شناسند. این نوع آلیاژ از فولاد ساخته شده و آهن، کروم و نیکل، فولاد ضد زنگ را تشکیل می‌دهد. حداقل درصد جرمی کروم موجود در آن 10.5 و حداکثر جرمی کربن 1.2 درصد است. این استیل به دلیل کاربردهای فراوانی که در صنایع مختلف دارد، مورد توجه استفاده کنندگان قرار گرفته است.

برترین تولیدکنندگان استیل ضد زنگ در دنیا

کروم، نیکل و آهن عناصر سازنده استیل ضد زنگ یا استنلس استیل هستند. این آلیاژ ساخته شده از فولاد در مصارف مختلفی از جمله مصارف خانگی، معماری، دارویی، نفت و گاز، پزشکی و ... استفاده می‌شود. جرم کروم به کار رفته در آن 10.5 درصد و کربن 1.2 درصد است. در این مقاله برای مطالعه مطالب زیر همراه ما باشید:

  • استیل ضدزنگ یا استنلس استیل چیست؟
  • کاربرد انواع استیل ضدزنگ
  • تولیدکنندگان استیل ضدزنگ
  • نتیجه گیری

استیل ضد زنگ یا استنلس استیل چیست؟


فولاد بر اساس نوع کاربردی که دارد در انواع مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به طور مثال فولادی که برای ساخت ابزارآلات استفاده می‌شود با فولاد ضد زنگ کاربردی تفاوت دارد. همانطور که از اسم فولاد ضدزنگ پیداست، این فولاد دارای خاصیت ضد زنگ است و در برابر خوردگی مقاومت بالایی دارد.  
به طور کلی مجاورت با اکسیژن و آب یا رطوبت موجب زنگ زدن فلز می‌شود که به دنبال آن ماهیت فلز نیز تغییر کرده و مقاومت آن کاهش پیدا می‌کند. بنابراین استفاده از استیل ضدزنگ در این محیط‌ها مانع از بروز مشکلاتی که خواهد شد که ممکن است به مرور زمان رخ دهد. کروم موجود در استیل ضد زنگ به صورت لایه‌ای نازک بر روی سطح فلز قرار می‌گیرد و این مانع از خوردگی و زنگ زدن آن خواهد شد. تولیدکنندگان بسیاری در سرتاسر دنیا هستند که سالانه میلیون‌ها تن از آن را تولید و به بازار داخلی و خارجی عرضه می‌نمایند. در این مقاله می‌خواهیم به معرفی تعدادی از کارخانه‌های بزرگ تولید استیل ضدزنگ بپردازیم.

فولاد ضد زنگ یا استنلس استیل چیست؟

کاربرد انواع استیل ضد زنگ


•    مصارف دارویی: استفاده در ساخت مخازن تحت فشار و لوله‌های انجام فرآیندهای پزشکی.
•    نفت و گاز: استفاده در پایگاه‌های نفت و گاز، ساخت جعبه کابل و خطوط لوله زیر زمینی.
•    پزشکی: تجهیزات جراحی، لوازم جراحی ایمپلنت و اسکنر ام آر آی (MRI).
•    غذا و نوشیدنی: تجهیزات پذیرایی، جوشاندن، تقطیر و پخت مواد غذایی.
•    آب: آب و فاضلاب، لوله‌های ضد زنگ، مخازن آب گرم.
•    کاربرد عمومی: فنرها، پیچ و مهره و واشر‌ها، سیم.
•    کاربرد خانگی: ساخت  کارد و چنگال، سینک‌ آشپزخانه، ماهی تابه، گردونه ماشین لباس شویی، کوره ماکروفر و انواع تیغه لوازم خانگی.
•    معماری و مهندسی عمران : ساخت روکش‌ها، نرده ساختمان، اتصالات درب و پنجره، مبلمان خیابانی، بخش‌های ساختاری، نوار تقویت شده، ستون‌های روشنایی و پایه‌های بنایی.
•    حمل و نقل: سیستم‌های اگزوز، پنجره و داخل خودروها، تانکر‌های خیابانی، انبار‌های کشتی، تانکر‌های کشتی حامل مواد شیمیایی، باقی مانده وسایل نقلیه.
 

کاربرد انواع فولاد ضد زنگ

تولیدکنندگان استیل ضد زنگ

اکثر محصولات موجود در بازار از منابع خارج از کشور تأمین می‌شوند. در ادامه به معرفی تعدادی از این تولیدکنندگان می‌پردازیم.

ویرج هند

ویرج هند امروزه یکی از بزرگترین تولیدکنندگان و فروشندگان محصولات طویل فولاد ضد زنگ در جهان است. صادرات محصولات فولادی ضد زنگ ویرج (از جمله میلگرد، سیم، سیم جوش، فلنج، اتصالات، ورق پرس و پروفیل) به بیش از 1300 مشتری مستقیم در 90 کشور در 6 قاره انجام می‌شود. این شرکت محصولات فولادی را در رده‌های مختلف مانند Austenitic ، Ferritic ، Martenistic ، Duplex با ظرفیت ذوب 528،000 تن در سال تولید می‌کند.

 

کنیه ایتالیا

این کارخانه که در اوایل قرن بیستم شروع به کار کرده، در شمال غربی ایتالیا واقع شده است. محصولات اصلی این شرکت میلگرد، سیم، میله، شمش، بیلت و بلوم گرد می‌باشد و در بازار ایران به بار ایتالیایی معروف است و دارای تجزیه و تحلیل شیمیایی دقیق می‌باشد. این شرکت یکی از بزرگترین تولیدکنندگان فولاد در اروپا است.

 

پوسکو کره

این تولید کننده فولاد کره‌ای که در سال 1968 شروع به کار کرد، در زمینه تولید انواع محصولات فولادی و آلیاژی فعالیت می‌کند. کلیه گریدهای مختلف فولاد شامل سری 300 ، 400 ، مارتنزیت و داپلکس در این شرکت تولید می‌شود.

 

وای سی ایناکس تایوان

وای سی ایناکس تایوان یک شرکت تایوانی است. مجموعه محصولات این شرکت یکی از کاملترین مجموعه‌های موجود در بازار است. وای سی ایناکس که در سال 1973 شروع به کار کرد، مقاطع طویل ( از جمله نبشی، ناودانی، پروفیل، میلگرد و ...) ، ورق و سایر محصولات فولادی را تولید می‌نماید.

 

اوتکومپو

این شرکت با ظرفیت تولید 2.4 میلیون تن فولاد ضد زنگ نورد سرد، یکی از مهمترین رهبران بازار استیل جهان است که در تمام قاره‌های جهان واحد تولیدی تاسیس کرده است. بیش از 11000 متخصص در 30 کشور در سراسر جهان کار می‌کنند. دفتر مرکزی آن در اسپو فنلاند است. این مجموعه تولید کننده ورق‌های فولادی با کیفیت بالا است.

 

ای کی استیل(AK Steel)

AK Steel یکی از پیشروترین تولیدکنندگان فولاد با کیفیت در ایالت اوهایو است که متخصص در صنعت خودرو است. AK Steel دارای هشت کارخانه فولاد، دو کارخانه کک و دو کارخانه لوله سازی در شش ایالت (ایندیانا ، کنتاکی ، میشیگان ، اوهایو ، پنسیلوانیا و ویرجینیای غربی) و یک کارخانه تولید لوله در مکزیک است.

 

نتیجه گیری

با توجه به کاربردهای فولادهای ضد زنگ، تولید بیشتر این محصول برای کشور ما مزیت محسوب می‌شود و به عنوان یکی از مراحل مهم خروج از محصولات ساده فولادی در کشور محسوب می‌شود. فولادهای ضد زنگ طیف گسترده ای از آلیاژهای خاص هستند که بیشتر برای مقاومت در برابر خوردگی توسعه یافته‌اند. در کشورمان با وجود فولادسازی های بزرگ و برجسته ، مشکلی برای تولید چنین فولادهایی وجود ندارد، اما همواره شاهد واردات آن از کشورهایی مانند چین ، هند و ... هستیم.

 

گروه تامین محتوا فولاد24

دیدگاه ها
×