چت

آشنایی با لوله ی ضد زنگ و کاربردهای آن

<p>فولاد ضد زنگ یکی از مهمترین انواع فولاد است که از آن محصولات متنوعی از جمله لوله تولید می‌شود. هدف اصلی استفاده از فولاد ضد زنگ مقاومت در برابر زنگار و پوسیدگی است.</p>

آشنایی با لوله ی ضد زنگ و کاربردهای آن

در این مقاله ما با لوله ی ضد زنگ آشنا خواهیم شد .لوله‌های فولادی از انواع مختلف فولاد ساخته می‌شوند که سه نوع اصلی آن لوله‌ی ساخته شده با فولاد کربنی، لوله‌های آلیاژی و نوع دیگر آن لوله‌های ساخته شده با فولاد ضد زنگ هستند. اما شکل لوله نیز بسیار مهم است. یکپارچه و یا جوش خورده بودن لوله به کلی می‌تواند کاربردهای آن را عوض کند. ویژگی‌های بسیار زیادی وجود دارد که کاربردهای به خصوص هر لوله را مشخص می‌کنند.

برای آنکه بهترین انتخاب را داشته باشید باید اطلاعات خود را در مورد تمامی این انواع افزایش دهید. با آشنایی دقیق با این انواع می‌توانید با نحوه‌ی استفاده‌ی دقیق هریک از آنها نیز آشنا شوید.

انواع لوله‌های ضدزنگ

ابتدا لازم است که به توضیح انواع مختلف لوله ی ضد زنگ پرداخته شود. سپس متوجه خواهیم شد که هر کدام دقیقاً به چه کاری می‌آیند.

لوله ی ضد زنگ

لوله ی ضد زنگ یکپارچه

این نوع از لوله هیچ جای جوش و اتصالی در بدنه‌ی خود ندارد و به صورت قالبی از شمش فولاد ساخته می‌شود. از این نوع لوله می‌شود در محل‌های پرفشار و در دماهای بالا و پایین استفاده کرد. وقتی صحبت از نفت و گاز در میان باشد، این لوله بسیار محبوب است اما از آنها در صنایع مهندسی و مکانیکی نیز استفاده‌های بسیاری می‌شود. همین پرکاربرد بودن باعث شده است که توجه بسیاری به آنها شده و کیفیت تولید آن همیشه مورد بررسی قرار بگیرد.

لوله‌ی ضدزنگ جوشکاری شده

در این نوع لوله به منظور اتصال تو انتهای یک صفحه از جوشکاری استفاده می‌کنند. اهمیت این نوع از لوله در انعطاف پذیری آنهاست و همین امر باعث شده است که بتوان از آنها در اغلب صنایع استفاده کرد. البته این لوله‌ها چندان در برابر فشار مقاوم نیستند اما در برابر پوسیدگی بسیار مقاوم بوده و به دلیل نحوه‌ی تولید و مواد سبک استفاده شده در آن، قیمت تمام‌شده‌ی به مراتب پایین‌تری دارند.

فلنج لوله‌های ضدزنگ

فلنج‌ها یکی دیگر از موارد بسیار مهمی است که باید در مورد لوله‌ها در نظر گرفته شود. فلنج‌ها اتصالاتی هستند که لوله‌های انتقال را به هم متصل می‌کنند. فلنج‌ یک قطعه دیسکی شکل است که اغلب به صورت جفت و با استفاده از پیچ و مهره، دو قطعه را به یکدیگر متصل می‌سازد، به آسانی باز شده و برای فشارهای پایین و بالا مناسب است. فلنج‌ها اغلب از جنس پلی اتیلن، فولاد، آلیاژهای آهن یا چدن هستند. برای لوله ی ضد زنگ ، بسیار مهم است که از فلنج‌های با کیفیت بالا استفاده شود. بدون فلنج مناسب اتصال لوله‌ها نامناسب و حتی غیر ممکن خواهد بود.

فلنج عینکی

به منظور افزایش دسترسی در اتصالات، یک راه حل دائمی و سرراست، استفاده از واشر و دیگر وسایل برای افزایش فاصله است. یکی از بهترین و مهمترین وسایل کاربردی در این مورد، فلنج عینکی است. بهترین کاربرد آنها در این است که به شما این امکان را می‌دهند که یک قسمت از اتصالات را از دیگر قسمت‌ها به طور کامل جدا کنید. به دلیل حساسیت بالای این کار در ابعاد بزرگ، کیفیت فلنج عینکی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده و معمولاً با استفاده از فولاد ضد زنگ تولید می‌شود.

فلنج عینکی

 

از لوله‌های ضدزنگ در چه صنایعی استفاده می‌شود؟

در بخش قبلی با انواع لوله‌ی ساخته شده از فولاد ضد زنگ و محصولات جانبی مرتبط با آن آشنا شدیم. حالا به معرفی کاربردهای آن در صنایع می‌پردازیم.

لوله‌های ضدزنگ و صنایع نفت و گاز

تکنولوژی نقش بسیار مهمی در صنایع نفت و گاز دارد. در چند سال اخیر، با توجه به اینکه عمق حفاری‌ها برای یافتن نفت بیشتر شده، بیش از پیش نیاز به لوله‌های مقاوم در برابر پوسیدگی حس شده است. برای این کار باید از لوله ی ضد زنگ استفاده شود. مجیط سخت و نا متعادل مخازن نفت می‌تواند به سرعت لوله را دچار پوسیدگی کند. این خوردگی‌ها اگر به حال خود رها شود به سرعت لوله را غیر قابل استفاده می‌کند. همه‌ی اینها بر اهمیت استفاده از لوله‌های ضدزنگ در این صنعت افزوده است.

لوله‌های ضدزنگ و انرژی هسته‌ای

تولید انرژی هسته‌ای کار ساده‌ای نیست. در تمامی رئاکتورهای امروزی به آب حرارت داده می‌شود تا بخار شده و از این بخار برای چرخش توربین‌ها و تولید انرژی استفاده می‌شود. اما برای سرد کردن این رئاکتورها هم باید از آب استفاده شود. این آب در اغلب موارد به طور مستقیم از دریا می‌آید. آب دریا یکی از خورنده‌ترین سیالات دنیاست و برای انتقال آن باید از لوله‌های ضدزنگ استفاده کرد.

لوله‌های ضدزنگ و گاز طبیعی مایع

گاز طبیعی مایع یا LNG در واقع گازی است که با افزایش فشار به طور موقت به مایع تبدیل شده تا انتقال آن صورت بگیرد. طبیعتاً برای کاهش هزینه‌ها، حجم آن هم به شدن کاهش پیدا می‌کند. در بسیاری از موارد انتقال گاز به صورت گازی هزینه‌ی بسیار بالایی دارد به همین دلیل است که آن را با کاهش حجم و به صورت مایع انتقال می‌دهند. برای این انتقال باید از لوله‌های مناسب استفاده کرد. لوله ی ضد زنگ  یکی از بهترین انتخاب‌ها برای انجام این کار هستند.

لوله‌های ضدزنگ و نمک‌زدایی

به فرآیند جدا کردن نمک و دیگر عناصر معدنی از آب، نمک‌زدایی گفته می‌شود. نمک‌زدایی یکی از مراحل اصلی تصفیه‌ی آب است. در اغلب موارد، نمک جدا شده نیز تصفیه و به عنوان یک محصول جدا مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین زیردریایی‌ها هم از نمک‌زدایی استفاده می‌کنند. برای انتقال این آب شور به محل نمک زدایی باید از لوله‌هایی استفاده کرد که در برابر چنین محیط خورنده‌ای مقاوم باشند. لوله ی ضد زنگ  بهترین انتخاب در این مورد هستند.

لوله انتقال ضدزنگ

لوله ی ضد زنگ  و معادن

معادن هم مثل مخازن نفتی باید حفاری شوند تا ماده‌ی مورد نظر از آنها استخراج شود. مواد استخراج شده از معدن معمولاً فلزات و سنگ هستند. چه فلزات عادی و چه با ارزش، هزاران سال است که با این روش استخراج می‌شوند، تنها تکنولوژی است که پیشرفت کرده است. استخراج معادن یکی از آن صنایعی است که لوله‌های ضد زنگ در آن کاربردهای بسیار زیادی دارند، از انتقال آب برای کارگران گرفته تا استفاده در درون معدن به منظور گرمایش و سرمایش و... . همه‌ی اینها بدون لوله‌های ضدزنگ در چنین محیط سختی غیر ممکن خواهد بود.

به نقل از: specialpipingmaterials

دیدگاه ها
×