چت

اتصال پل به ستون و کاربرد نبشی

اتصال ستون در کنار مقاوم سازی ساختمان برای استحکام آن از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر ستون به درستی به پل متصل نشود، سازه نمی‌تواند بار وارده را تحمل کند. یکی از راه‌های استحکام بخشیدن به ساختمان، استفاده از نبشی و اتصال آن‌ها به ستون‌ها می‌باشد.

اتصال پل به ستون و کاربرد نبشی

اتصالات دارای انواع مختلفی هستند. در این مقاله می‌خواهیم انواع اتصالات و کاربرد نبشی را برای شما شرح دهیم. پس برای مطالعه انواع اتصالات با نبشی همراه ما باشید.

  • انواع اتصالات با نبشی
  • اتصالات ساده یا مفصلی
  • اتصال تیر به ستون با نبشی نشیمن
  • اتصال تیر به ستون با نبشی نشیمن تقویت شده
  • اتصال با نبشی جان

قیمت روز مقاطع فولادی

انواع اتصالات با نبشی

نبشی یکی از مقاطع پرکاربرد است که در ساختمان سازی با اتصال به ستون در استحکام سازه نقش موثری دارد.

اتصالات ساده یا مفصلی

در این نوع اتصالات یک نبشی جان و یک نبشی فوقانی استفاده می‌شود. برای تقویت آن  ورق‌هایی به نام لچکی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این دسته از طراحی‌ها نباید تکیه گاه لنگر ایجاد شود تا تیر انتهایی قابلیت دوران زاویه‌ای داشته باشد. نام دیگر این دسته از اتصالات برشی است. از جمله کاربردهای آن می‌توان به اتصال پل به ستون به دو شیوه ممتد و غیر ممتد اشاره نمود.

اتصالات ساده یا مفصلی

اتصال ممتد چیست؟

در این نوع اتصالات پل را از دو طرف ستون عبور داده و از نبشی نشیمن در پایین و پروفیل در بالا استفاده می‌کنند تا پل به ستون متصل شود. در ساختمان با اسکلت فلزی دو شاه تیر به شکل موازی از طرفین ستون عبور داده می‌شود.

اتصال غیر ممتد چیست؟

در اتصال غیر ممتد، پل‌ها را در فاصله بین ستون‌ها قطع شده و از دو طرف ستون به هم متصل می‌شوند. اتصال و جوشکاری این دسته از اتصالات در کارخانه و کارگاه انجام می‌شود. 

 

اتصال تیر به ستون با نبشی نشیمن

برای این کار در کارگاه مورد نظر، نبشی را در ارتفاع مورد نظر به بال و جان جوش می‌دهند و در نهایت تیر بر روی آن جوش داده می‌شود. اتصال باید به گونه‌ای باشد که تیر قابل دوران بوده و انعطاف پذیری آن از بین نرود. برای ثبات تیر در محل خود و جلوگیری از غلتیدن آن، از نبشی استفاده خواهد شد. ابعاد نبشی‌هایی که در این بخش استفاده می‌شود ظریف بوده و تنها دو لبه انتهایی آن به شکل عرضی به بال تیر و ستون جوش داده می‌شود. از اتصال تیر به ستون با نبشی نشیمن برای واکنش‌های 15 تنی استفاده می‌شود.

از طرفی به دلیل انعطاف پذیری این اتصالات در اتصالات مفصلی، برای آزادی دوران باید انتهای تیر به فاصله کمی از ستون بر روی نبشی نشیمن قرار گیرد. در این نوع از اتصالات برای افزایش قدرت تحمل نیروهای وارد شده، از ورق تقویت شده و سپری استفاده می‌شود که ضخامت مقطعی آن‌ها باید با ضخامت تیر برابر باشد. علاوه بر این بهتر است طول پروفیلی که برای این کار استفاده می‌شود، 2 الی 3 سانتی متر بیشتر از عرض پل باشد.

اتصال تیر به ستون با نبشی نشیمن

اتصال تیر به ستون با نبشی نشیمن تقویت شده

گاهی ممکن است در اتصال‌های ممتد و غیر ممتد، نیروی وارده از سمت تیر بیش از تحمل نبشی نشیمن باشد. برای این منظور از نبشی با مقطع T شکل استفاده می‌کنند. راهکار دیگر برای تقویت این نبشی‌ها، استفاده از ضخامت‌های مثلثی و مستطیلی شکل است که ضخامت آن باید متناسب با ضخامت بال تیر باشد. 

 

اتصال با نبشی جان

برای این دسته از اتصالات باید نبشی از یک طرف به تیرآهن و از طرفی دیگر به ستون متصل شود اما از آنجایی که نمی‌توان برخی از تیرها را به تنهایی به تکیه‌گاه متصل نمود، از نبشی نشیمن تقویت شده استفاده می‌کنند. 

اگرشما دوست عزیزجز تامین کنندگان و یاخریداران این صنعت فولادی هستید،با مراجعه به وب سایت فولاد 24 قیمت خود را ثبت کنید.

گروه تامین محتوا فولاد 24

دیدگاه ها
×