چت

اتصالات کپ جوشی چیست و چه کاربردی دارد؟

<p>کپ جوشی قطعه ای فولادی است که برای مسدود کردن انتهای لوله ها کاربرد دارد. ابعاد و ضخامت این قطعه بستگی به سایز و ضخامت لوله ها دارد. این اتصال جوشی دامنه کاربرد وسیعی داشته و در صنایع متفاوت استفاده فراوانی دارد.</p>

اتصالات کپ جوشی چیست و چه کاربردی دارد؟

کپ جوشی در دو نوع فولادی و استیل ساخته می شود و با نام کپ فولادی و کپ استیل شناخته می شوند.در ادامه این نوشتار به موارد زیر بیشتر اشاره می نماییم.

  • معرفی اتصال کپ جوشی و آشنایی با انواع مختلف آن
  • کپ جوشی فولادی چیست و چگونه ساخته می شود؟
  • کپ جوشی استیل چه کاربردی دارد؟
  • کپ جوشی درزدار چگونه تولید می شود؟
  • کپ مانیسمان یا بدون درز چه کاربردی دارد؟
  • ​موارد استفاده از کپ فشار قوی چیست ؟

معرفی اتصال کپ جوشی و آشنایی با انواع مختلف آن

کپ جوشی قطعه ای فولادی است که برای مسدود کردن انتهای لوله ها کاربرد دارد. ماده اولیه اتصالات کپ جوشی فولادی از فولاد کربنی یا استیل کربن است که این یکی از مواد متداول در ساخت انواع اتصالات و لوله ها است. ابعاد و ضخامت این قطعه بستگی به سایز و ضخامت لوله ها دارد. این اتصال جوشی دامنه کاربرد وسیعی داشته و در صنایع متفاوت استفاده فروانی دارد. کپ در دو نوع فولادی و استیل ساخته می شود و با نام کپ فولادی و کپ استیل شناخته می شوند.

این محصول براساس نوع اتصال به لوله های دیگر به دو نوع کپ بلند و کپ کوتاه تقسیم می شوند. کپ های جوشی در انواع متفاوتی طبقه بندی می شوند که از آن جمله می توان به انواع فولادی، استیل، فشار قوی، لوله درز دار و لوله مانیسمان اشاره نمود.

کپ جوشی فولادی چیست و چگونه ساخته می شود؟

ماده اولیه اتصالات کپ جوشی فولادی از فولاد کربنی یا استیل کربن است که این یکی از مواد متداول در ساخت انواع اتصالات و لوله ها است. عناصر موجود در فولاد های کربنی شامل مقادیر متفاوتی از کربن، منگنز، فسفر و گوگرد است. البته در حین تولید آلیاژهای فولادی کربن دار همواره مقادیری از عناصر ناخواسته مانند هیدروژن، اکسیژن، نیتروژن و عناصر آلیاژی از سنگ معدن یا قراضه های فلزی مانند نیکل، مس، مولبیدن، کروم، قلع، آنتیموان و غیره وارد ترکیبات شیمیایی آن می گردد.

کپ جوشی استیل چه کاربردی دارد؟

نوع استیل این محصول که از ماده اولیه استنلس استیل تهیه می شود، به دلیل ترکیب شیمیایی خود مقاومت بالایی در برابر خوردگی و اکسید شدن از خود نشان می دهد. این مقاومت بالا به دلیل وجود مقادیر بالای کروم و نیکل در ترکیب شیمیایی فولاد استیل است. این نوع از فولاد همچنین با داشتن عنصر مولبیدن، استقامت بالایی را نسبت به دماهای بالا و پایین دارا است. فولاد ضد زنگ یا همان فولاد استیل با داشتن مقادیر پایینی از کربن، در عملیات جوشکاری و ماشینکاری با سهولت بیشتری مورد استفاده قرار می گیرد.

کپ جوشی درزدار چگونه تولید می شود؟

برای تولید این نوع کپ، ورق به شكل لوله فرم داده شده و سپس محل درز بوسيله جوش بهم پيوسته مي شود. جوشكاري ورق این محصول بدون الكترود مي باشد. ماده اوليه آن ورق رول شده (Coil) مي باشد که محل اتصال لبه ها با عبور از ميدان الكتريكي و ايجاد مقاومت و توليد حرارت ذوب شده و بهم جوش مي خورد. دراين روش ورق (Plate) به شكل لوله در مي آيد و سپس محل اتصال با الكترود جوشكاري مي شود.

کپ جوشی مانیسمان یا بدون درز

کپ های مانیسمان که با نام هاي بدون درز نیز شناخته می شوند، از دسته اتصالات فولادي هستند که در فرآیند تولید آنها از انواع روشهاي جوش فلزات استفاده نمی شود. تفاوت دیگر آنها در ماده اولیه محصولات می باشد. در تولید اتصالات مانیسمان از مقاطع فولادي به شکل شمش و از طریق حرارت و کشش و غلطک و عبور از زره و همچنین نیروهاي گریز از مرکز استفاده می شود.

موارد استفاده از کپ فشار قوی چیست ؟

کپ های فشار قوي در دو نوع فولادی و استنلس استیل تهیه می گردند. این نوع از کپ ها در دو مدل رزوه شده و ساکت ولدینگ تهیه و عرضه می شوند. مدل هاي ساکت ولدینگ کاملا مشابه مدل هاي رزوه اي هستند با این تفاوت که در آنها رزوه (دندانه) وجود ندارد و تماماً صاف و یکدست می باشند. معمولاً این کپ ها تحت استاندارد ASME تولید می شوند.

منبع: گروه تأمین محتوای فولاد24

دیدگاه ها
×