چت

اتصال ستون به ستون فلزی

ستون ها جهت استحکام سازی سازه ها به خصوص در ساختمان های چند طبقه کاربرد دارد بنابراین باید از کیفیت و مقاومت بالایی برخوردار باشد و در عین حال نیز طراحی درستی داشته باشد.

اتصال ستون به ستون فلزی

اتصال ستون به ستون فلزی یکی از مهمترین موضوعاتی است که برای مهندسین حائز اهمیت می باشد. در این مقاله به بررسی موضوعات  زیر در این رابطه خواهیم پرداخت:

✔ اتصال ستون به ستون فلزی
✔ انواع وصله ستون
✔ طراحی وصله ستون به ستون 

اتصال ستون به ستون فلزی

اتصال ستون به ستون فلزی تحت تاثیر شرایط خاصی انجام می شود، در ابتدا باید این شرایط را بسنجیم:

  1. در مواقعی که ارتفاع ستونهای مد نظر از طول پروفیل های فولادی که معمولا 12 متر یا طول ورق ها جهت اجرای باکس های فلزی که به طور معمول 6 متر است، بیشتر باشد.
  2. نیروهای محوری ستون ها در طبقات بالای یک ساختمان چند طبقه کاهش پیدا می کند. از همین رو باید ابتدا ابعاد پروفیل را در طبقات بالا کاهش داد که موجب کاهش هزینه ها نیز می گردد. به همین خاطر است که ایجاد وصله در محل تغییر ابعاد پروفیل ستون ها ضروری است. ایجاد وصله در ستون ها مستلزم هزینه است، بنابراین توصیه می شود که در ارتفاع کمتر از طول یک شاخه تیرآهن (12 متر) نسبت به کاهش شماره پروفیل ستون ها اقدام نگردد.

انواع وصله ستون

هنگام بررسی اتصال ستون به ستون فلزی یکی از موضوعاتی که باید در نظر گرفت، انواع وصله ستون است.

انواع وصله ستون عبارت اند از: 

  • وصله دو پروفیل یکسان ستون: چنانچه عمق دو مقطع ستون یکسان باشد از وصله دو پروفیل یکسان ستون استفاده می کنند.
  • وصله دو پروفیل ستون با ابعاد غیر یکسان: چنانچه عمق پروفیل دو ستون متفاوت باشد در این صورت نیاز است که جهت انتقال مناسب نیرو از ورق های پرکننده که در طرفین بال به ستون بالایی متصل می شود، استفاده کرد. توسط این صفحات، اختلاف دو نمره ستون پر می شود و صفحه وصله را نصب میکنیم و سپس جوش لازم را انجام می دهیم.
  • وصله دو پروفیل ستون با ابعاد بسیار متفاوت: اگر ابعاد مقطع دو نیم رخ که به یکدیگر متصل میشوند بسیار متفاوت باشد، به طوری که قسمت بزرگی از سطح آن دو با یکدیگر در تماس نباشد، در این صورت جهت تقسیم فشار، باید یک صفحه تقسیم فشار افقی بین دو نیمرخ قرار گیرد.

از ویژگی های این صفحه این است که باید ضخیم انتخاب شود تا بدون تغییر شکل زیاد عمل تقسیم فشار را انجام دهد.

جهت مشاهده قیمت تیرآهن بصورت روزانه وارد لینک شوید.
 

طراحی وصله ستون به ستون

در اتصال ستون به ستون فلزی، طراحی وصله ستون نیز از اهمیت بالایی برخوردار است و باید مورد بررسی قرار گیرد.
در اغلب ساختمان های چند طبقه ستون های سازه  دارای وصله هایی هستند. وصله ستون برای چنین سازه هایی به این دلیل تعریف می شود:

  1. استفاده از وصله ستون برای دستیابی به ارتفاع های بیشتر برای شاخه های تیرآهن یا ستون های ساخته شده با ورق های فولادی مانند: ستون باکس، صلیبی و... که دارای محدودیت طول هستند.
  2. در اتصال ستون به ستون فلزی، جهت اتصال ستون های کوچک تر و سبکتر  طبقات بالای سازه به ستون هایی با مقطع بزرگ در طبقات پایین تر از وصله استفاده می کنند.

ستون های کوچکتر و سبک تر طبقات بالا تحت تاثیر نیروی محوری کمتری نسبت به ستون طبقات پایین قرار دارد.

جمع بندی

در این مقاله کوشیدیم شما را با اتصال ستون به ستون فلزی در سازه آشنا کنیم. ستون ها جهت استحکام سازی سازه ها به خصوص در ساختمان های چند طبقه کاربرد دارد بنابراین باید از کیفیت و مقاومت بالایی برخوردار باشد و در عین حال نیز طراحی درستی داشته باشد.

شما عزیزان می توانید جهت مشاهده قیمت تیرآهن به وب سایت فولاد 24 مراجعه نمایید و از آخرین قیمت های به روز شده این محصول اطلاع حاصل نمایید.
 

 

 

 

دیدگاه ها
×