چت

همه چیز درباره شابلون میلگرد

استفاده از شابلون میلگرد یکی از روش‌های اندازه گیری سایز میلگرد است. برای اندازه گیری این مقاطع طویل روش‌های مختلفی وجود دارد. میلگرد بر اساس نوع کاربرد و استفاده در ابعاد و سایزهای متعددی ساخته می‌شود.

همه چیز درباره شابلون میلگرد

میلگرد یکی از عناصر مهم و اساسی در ساخت و ساز است. معمولا برای افزایش مقاومت سازه، در کنار بتن از میلگرد استفاده می‌کنند. میلگرد به دلیل خصوصیات و ویژگی‌هایی که دارد، در صنایع مختلف استفاده می‌شود. از لحاظ ظاهر و جنس دارای انواع مختلفی است، به طوریکه برخی از آن‌ها به دلیل داشتن استحکام بسیار بالا مورد استفاده قرار می‌گیرند و برخی به دلیل قابلیت خم شدن، در صنایع دیگر کاربرد دارند. شابلون میلگرد یکی از وسایلی است که برای اندازه گیری آن به کار برده می‌شود. در مقاله محاسبه قطر میلگرد و وزن آن درباره روش‌های مختلف اندازه گیری میلگرد پرداختیم. در این مقاله برای مطالعه عناوین ذیل همراه ما باشید:

  • میلگرد و کاربردهای آن
  • فرآیند ساخت میلگرد
  • انواع میلگرد
  • نحوه اندازه گیری سایز میلگرد
  • محاسبه سایز میلگرد با شابلون میلگرد
  • نتیجه گیری

قیمت روز میلگرد

 

 

میلگرد و کاربردهای آن


مهمترین عنصر در ساختمان سازی، میلگرد است. امروزه ساختمانی را نمی‌توان مشاهده کرد که میلگرد در آن استفاده نشده باشد. در واقع اگر میلگرد نبود برج و آسمان خراشی ساخته نمی‌شد. ضریب انبساط دمایی بتن و فولاد نزدیک بهم است. از همین رو تنش اضافی در بتن شکل نگرفته و لرزشی میان این دو ایجاد نخواهد شد. با استفاده از بتن مسلح، طول عمر سازه بیشتر خواهد شد و در صورت بروز حوادث طبیعی خسارات وارد شده به ساختمان به حداقل خواهد رسید. ساختمان‌ها همواره در معرض بروز حوادث طبیعی و غیرطبیعی بسیاری قرار دارند. آتش سوزی یکی از بلایایی است که استحکام سازه را تحت تاثیر قرار می‌دهد. استفاده از میلگرد مرغوب و باکیفیت باعث دوام و طول عمر بیشتر ساختمان خواهد شد. اگر مصالح مرغوبی در ساخت و ساز استفاده شود قطعا در هنگام بروز حوادثی مانند زلزله یا آتش سوزی خسارات به حداقل خواهد رسید. شابلون میلگرد یکی از انواع وسایلی است که برای اندازه گیری میلگرد بسیار کاربردی و مهم است.

میلگرد و کاربردهای آن

فرآیند ساخت میلگرد


میلگرد در کشورهای مختلف مطابق با استانداردهای آن کشور تولید می‌شود که این استانداردها مطابق با شرایط آب و هوایی تعیین می‌شوند. از همین رو خصوصیات میلگرد در کشورهای مختلف متفاوت است. برای تولید میلگرد از شمش فولادی استفاده می‌شود که در حین فرآیند تولید آلیاژهایی به شمش اضافه شده و ویژگی و خصوصیات میلگرد را در بر می‌گیرد. 

 

انواع میلگرد


میلگردها بر اساس خصوصیات و ویژگی‌هایی که دارند شامل انواع مختلفی هستند. برخی از این انواع عبارتند از:
•    میلگرد ساده
•    میلگرد آجدار
•    میلگرد اروپایی
•    میلگرد سیاه
•    میلگرد فایبرگلاس
•    میلگرد گالوانیزه

1- میلگرد ساده 


میلگردهایی هستند که سطح آن‌ها صاف و فاقد آج است. معمولا قطر آن‌ها از 6 تا 50 میلی متر بوده و خم کاری و بریدن آن‌ها به راحتی انجام می‌شود. به دلیل نرم بودن این میلگردها، برای ساخت در سازه‌های بزرگ و سنگین مناسب نیستند. 

جهت مشاهده قیمت میلگرد ساده کلیک کنید.


2-میلگرد آجدار


به میلگردهایی که بر روی سطح آن فرورفتگی قرار دارد، میلگرد آجدار می‌گویند. آج‌های قرار گرفته بر روی بدنه میلگرد، باعث می‌شود که این محصول درون بتن عملکرد خوبی داشته و طول عمر آن بیشتر شود. قطر آن‌ها بین 6 تا 50 میلی متر است. 

جهت مشاهده قیمت میلگرد کلیک کنید.


3-میلگرد سیاه


یکی از میلگردهای بسیار مناسب برای ساختمان سازی است. در ساختار آن از فولاد پر کربن استفاده شده و برای شرایط آب و هوای مرطوب مناسب است.


4-میلگرد اروپایی


مهمترین خصوصیت این میلگردها قابلیت خم شوندگی آن‌ها است. در ساختار آن‌ها از منگنز استفاده شده و در برابر حوادثی مانند زلزله مقاومت پایینی دارند.


5-میلگرد فایبرگلاس


این دسته از میلگردها مقاومت بالایی در برابر زنگ زدگی با کلرید و سولفات دارند.


6-میلگرد گالوانیزه


میلگرد گالوانیزه نسبت به میلگرد سیاه از مقاومت بالاتری برخوردار است. میلگرد فولاد ضد زنگ گران‌ترین میلگرد در بازار آهن و فولاد ایران است که مقاومت آن در برابر خوردگی بیش 1500 برابر نسبت به دیگر انواع میلگرد است.

نحوه اندازه گیری سایز میلگرد


هنگام خرید و فروش میلگرد، سایز آن بسیار مهم و مورد توجه است. سایز میلگرد در نوع استفاده و کاربرد میلگرد بسیار مهم می‌باشد. بنابراین بررسی آن مانع از ایجاد مشکلات احتمالی خواهد شد. میلگردها بر اساس شکل ظاهری، قطر، اندازه و وزن دسته بندی می‌شوند. این عوامل بر قیمت میلگرد نیز تاثیرگذار هستند. برای اندازه گیری سایز میلگرد روش‌های مختلفی وجود دارد که ما در این مقاله شابلون میلگرد را بیان نمودیم. معمولا این مقاطع فولادی دارای سایز 6 الی 32 میلیمتر هستند. 

محاسبه سایز میلگرد با شابلون میلگرد


با استفاده از شابلون میلگرد می‌توان اندازه آن را محاسبه نمود. جنس شابلون معمولا از فیلم رادیولوژی است. مهندسان همیشه همراه خود یک شابلون دارند تا بتوانند در صورت لزوم اندازه میلگرد را محاسبه نمایند. 

محاسبه سایز میلگرد با شابلون میلگرد
نتیجه گیری


میلگرد از مصالح مهم و کاربردی در ساختمان سازی است که بر اساس اندازه، قطر و شکل ظاهری دارای انواع مختلفی است. از طرفی میلگردهای مختلف قیمت‌های متعددی دارند. شابلون میلگرد یکی از روش‌های اندازه گیری میلگرد است. 
 

منبع تامین محتوا فولاد 24

×