چت

دستگاه برش لیزری فلزات فایبر

<p>یکی از دستگاه های برش قدرتمندی که امروزه در صنایع، بسیار مورد توجه واقع شده، دستگاه برش لیزری فایبر است. جالب است بدانید که این دستگاه ها به وسیله فیبر نوری، پرتو لیزر را انتقال می دهند. استفاده از این دستگاه، گام بزرگی در تحقق کارآمدی حکاکی فلزات بوده است...</p>

دستگاه برش لیزری فلزات فایبر

حکاکی فلزات تا قبل از پیدایش دستگاه لیزر فایبر یک مسئله جدی برای صنعت گران بود، حک فلزات در سال ها پیش با سنبه نشان و پرس صورت می گرفت و چندی بعد با سی ان سی فلزات و پین مارکر انجام می شد که کیفیت مطلوبی نداشت، سال ها گذشت تا صنعتگران از دست ساخت قالب های پیچیده و هزینه های گزاف راحت شدند و حکاکی را با دستگاه لیزر فلزات انجام می دادند. نسل اولیه دستگاه لیزر دقت بالایی نداشت و مصرف برق آنها بسیار زیاد بود، امروزه صنعتگران در ایران نیز می توانند از بالاترین تکنولوژی دستگاه لیزر حک فلزات استفاده نمایند. دستگاه لیزر فایبر یک دستگاه کارآمد جهت حکاکی روی فلزات می باشد، البته طلا سازان می توانند از دستگاه لیزر فایبر برای برش طلا نیز استفاده کنند. برای شناخت بیشتر این دستگاه ارزشمند یعنی دستگاه برش لیزری فلزات فایبر تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

مهمترین عناوین این مقاله:

  • دستگاه برش لیزری فلزات فایبر چه دستگاهی است؟
  • چه موادی با دستگاه برش لیزری فلزات فایبر قابل برش هستند؟
  • مزایای استفاده از دستگاه برش لیزری فلزات فایبر در چیست؟

دستگاه برش لیزری فلزات فایبر چه دستگاهی است؟

دستگاه برش لیزری فلزات فایبر، دستگاهی است که برای افزایش انرژی لیزر از فیبر نوری استفاده می کند. محیط تولید لیزر در این دستگاه ها، محیط جامد است که از عناصر کمیاب خاکستری مانند اربیوم، ایتربیوم، نئودیمیوم، دیپروزیوم، پراسئودیمیوم، تولیوم و هولمیوم برای ایجاد اشعه لیزر استفاده می کند. به این صورت که انرژی الکتریکی به محیط جامد وارد شده و باعث برانگیختکی اتم ها می شود. اتم های مواد محیطی فعال، از خود نوری منتشر می کنند که همان اشعه لیزر است، ولی در این مرحله هنوز به صورت یک پرتوی متمرکز در نیامده و انرژی کافی برای برش دادن را ندارد، برای اینکه اشعه قوی و متمرکز با دقت برش بالا به وجود بیاید باید فیبر نوری در مسیر خود، اشعه ایجاد شده را تقویت کرده و به سمت لنز هدایت کند. لنز، اشعه را در نقطه ای بسیار کوچک متمرکز می کند و منتج به خروج پرتوی بسیار قوی از دستگاه خواهد شد. در نقطه کانونی مواد مورد نظر با دقت و سرعت بالا برش می خورند. این دستگاه با حذف لامپ و آینه و جایگزینی فیبر نوری، در صنایع مختلف مورد توجه قرار گرفته است. همچنین به دلیل افزایش راندمان کاری و کیفیت و دقت بالا در برشکاری، استفاده از این نوع برش به سرعت در حال گسترش است.

دستگاه برش لیزری فلزات فایبر

چه موادی با دستگاه برش لیزری فلزات فایبر قابل برش هستند؟

از جمله متریال هایی که با دستگاه برش لیزری فایبر می توان برشکاری کرد، ورق استیل، ورق گالوانیزه، ورق سیاه، ورق اسید شویی، ورق استیل، ورق آجدار، ورق آهن رنگی و ورق روغنی است. همچنین دستگاه برش لیزری فلزات فایبر قادر به برش روی ورق فلزهای آلومینیوم، برنج و مس نیز می باشند. ورق گالوانیزه که در بسیاری از صنایع کاربرد دارد، توسط دستگاه برش لیزر فایبر قابل برشکاری است. به دلیل وجود روکشی از جنس فلز روی، به روی ورق گالوانیزه، برش این ورق ها باید با دقت خاصی انجام شود. ضخامت قابل برش ورق گالوانیزه با دستگاه لیزر فایبر حدود 4 تا 6 میلی متر است.

دستگاه برش لیزری فلزات فایبر

مزایای استفاده از دستگاه برش لیزری فلزات فایبر در چیست؟

کار برش با دستگاه برش لیزری فایبر بنابر دلایل زیر مزایایی برای شما در بر خواهد داشت:
برش لیزری فلزات فایبر

  • به دلیل مصرف کمتر انرژی، هزینه کمتری نیز در بر خواهد داشت.
  • در دستگاه برش لیزری، لامپ و آینه ها حذف می شوند.
  • به دلیل استفاده از تکنولوژی فیبر نوری، دقت بسیار بالایی در برش وجود دارد.
  • در برش، ورقه های فلزی عملکرد بسیار مطلوبی را به نمایش می گذارد.
  • سرعت بالاتر در برش فلزات، از مزایای دستگاه برش لیزری فلزات فایبر در مقایسه با دستگاه های قدیمی تر، است.
  • دقت بالا باعث اعوجاج حراتی ماده درهنگام برش نمی شود در نتیجه خطوط برشی، ظریف، صاف و بدون برآمدگی خواهند بود.
  • برای هدایت پرتوی لیزر در برش لیزر فایبر، نیازی به تنظیم آینه توسط اپراتور دستگاه نیست.
  • دستگاه برش لیزری فایبر قادر به حکاکی و مارکینگ روی فلزات نیز می باشد.
  • حک لوگو، بارکد، شماره سریال و حکاکی عمیق روی انواع فلزات از جمله کاربردهای دستگاه برش لیزری فایبر است.

با توجه به موارد فوق می توانیم به این نتیجه برسیم که دستگاه برش لیزری فلزات فایبر جهت حکاکی بسیار مناسب می باشد. با ما همراه باشید با مقالات بعدی...

منبع:گروه تامین محتوای فولاد24

دیدگاه ها
×