چت

جالب ترین کاربردهای دستگاه لیزر برش

<p>شاید برای برخی باور نکردنی ست که یک پرتو ناچیز قادر به بریدن ماده ای مثل فلز با آن درصد سختی باشد. اما امروزه شاهد به کارگیری دستگاه های بسیار قدرتمندی در عرصه های صنعتی هستیم که با اشعه ی لیزر این امر را ممکن ساخته اند!</p>

جالب ترین کاربردهای دستگاه لیزر برش

دستگاه لیزر برش یکی از انواع دستگاه های لیزر برش صنعتی CNC ست، که برای برش صفحات فلزی، لوله ها و مجراهای فلزی و… کاربرد دارد. برش لیزری فلزات برای پروژه های برش فلز دو بعدی و سه بعدی از فولاد نورد گرم گرفته تا سرد، استیل ضد زنگ، فولاد کربن، فولاد گالوانیزه، آلیاژ فلز، برنج، برنز و حتی طلا، نقره و تیتانیوم نیز استفاده می شود. دستگاه برش لیزر فلزات با منبع تغذیه و ژنراتور لیزر، مسیر بازتاب، هد برش، خنک کننده ی آبی، کنترل پنل و سیستم CNC مجهز شده است.

با ما همراه باشید تا در ادامه مقاله به موارد زیر بپردازیم:

  • دستگاه لیزر برش صنعتی چگونه کار می کند؟
  • آشنایی با دستگاه برش صنعتی
  • معمولاً کدام دستگاه برش برای طلا و جواهرات استفاده می شود؟
  • مزایای بارز دستگاه لیزر برش صنعتی
  • دستگاه لیزر فایبر، از محبوب ترین دستگاه های لیزر برش صنعتی

دستگاه لیزر برش صنعتی چگونه کار می کند؟

دستگاه لیزر برش با متمرکز کردن پرتوی از نور لیزر بر روی قسمتی از سطح کار می کند. اشعه ی لیزر به قدری نیرومند است که زمانیکه روی بخشی از سطح متمرکز می شود، آن قسمت را ذوب یا تبخیر می کند. دستگاه لیزر برش معمولاً برای تسهیل پراکنده کردن مواد مذاب از ناحیه ی برش داده شده، از نوعی گاز کمکی استفاده می کند. برای برش اشکال نیز، هد لیزر با توجه به شکل مد نظر روی سطح حرکت کرده و به صورت خطی عملیات برش را انجام می دهد. البته سیستم حرکتی انواع گوناگونی از قبیل دندانه دار، موتور خطی و… دارد. که نوع موتور خطی سریع ترین و دقیق ترین مدل این سیستم است.

دستگاه برش صنعتی

شاید گاهی با دیدن برش های ظریف و زیبای جواهر آلات، بعضی نماهای دکوراسیون داخلی منازل و تندیس های حکاکی شده این سوال برای شما پیش آمده باشد، که چطور برش هایی با این ظرافت دقیق، هموار و تمیز از آب در آمده اند. در پاسخ باید گفت دستگاه های زیادی وجود دارند که قادرند این نوع برش ها را انجام دهند، اما دستگاه لیزر برش به علت داشتن دقت بسیار بالا و استفاده از اشعه ی لیزر در برش ها، به عنوان با کیفیت ترین دستگاه برش صنعتی شناخته می شود.

اگر فعال زمینه های صنعتی هستید، ممکن است گاهی با این قضیه رو به رو شده باشید که ورق شما بعد از برش به وسیله ی دستگاه های غیر از دستگاه لیزر برش، اصطلاحا “تاب” برداشته یا نیاز به ماشین کاری و پرداخت مجدد پیدا کرده است. این امر به علت حرارت دیدن ورق هنگام برش و نداشتن دقت کافی دستگاه، اتفاق دور از توقعی نیست و به همین جهت است که صنعتگران برای برش های حساس که باید دقت زیادی به خرج داده شود از دستگاه برش لیزر فلزات استفاده می کنند. در ایران شرکت های زیادی در زمینه ی فروش دستگاه لیزر برش و خدمات برش لیزر آهن فعالیت می کنند که یکی از به نام ترین آنها شرکت پارس کیا مهنام است.
دستگاه لیزر برش

معمولاً کدام دستگاه برش برای طلا و جواهرات استفاده می شود؟

با توجه به ارزش این فلز، برای برش و پرداخت طلا باید از دستگاهی استفاده شود که کمترین درصد خطا را داشته باشد. دستگاه لیزر برش و حکاکی لیزری به علت داشتن دقت، سرعت و کیفیت بالا بهترین گزینه برای برش جواهرات است. دستگاه حکاکی لیزری با توجه به اینکه امکان سری کاری دارد و هزینه های نگهداری آن مناسب است انتخاب بسیار به جایی ست.

مزایای بارز دستگاه لیزر برش صنعتی

تفاوت برش های ایجاد شده توسط دستگاه لیزر برش با دیگر دستگاه ها به حدی محسوس است،که بعید نیست در آینده ای نه چندان دور دستگاه برش لیزری سبب منسوخ شدن دیگر دستگاه های برش شود.از بارزترین مزایای این دستگاه می توان به این موارد اشاره کرد:

  • برش ایجاد شده توسط دستگاه لیزر برش کاملا شفاف و سیقلی بوده و این در حالی ست که دستگاه های دیگر برشی مات و نه چندان جذاب ایجاد می کنند.
  • دستگاه های برش قدیمی به سبب داشتن لبه های تیز، باعث پارگی سطح می شوند که این در مورد دستگاه لیزر برش صادق نیست.
  • کار با دستگاه لیزر برش نیازمند تخصص و مهارت خاصی نیست و تنها با کمی دقت اپراتور عملیات برش به راحتی انجام می گیرد.
  • به دلیل دقت بالای این دستگاه، فلز یا هر ماده ی دیگری هنگام برش ضایعات یا دور ریز بسیار کمی تولید خواهد کرد.
  • سرعت برش دستگاه لیزر برش قابل قیاس با دیگر دستگاه های برش نمی باشد.
  • استفاده از برش لیزری فلزات به نسبت دیگر روش ها کمترین میزان خطر را متوجه اپراتور دستگاه می سازد.
  • به دلیل سرعت بالای برش و حرارت استاندارد در هنگام برش از ایجاد اعوجاج در سطح جلوگیری می شود.
  • ضخامت برش ایجاد شده توسط دستگاه لیزر برش به نسبت دیگر دستگاه ها کمتر است. در نتیجه برش تمیز تری خواهید داشت.
  • دستگاه لیزر برش دارای انواع مدل های قابل حمل نیز می باشد که حجم کمتری نسبت به سایر دستگاه ها در کارگاه اشغال می کند.
  • ساختار حرفه ای این دستگاه کار کردن با آن را ساده و لذت بخش ساخته است.

دستگاه لیزر فایبر، از محبوب ترین دستگاه های لیزر برش صنعتی

دستگاه لیزر برش فایبر، برای برش دقیق فلز به وسیله ی فناوری لیزر فیبر طراحی شده است. پرتو لیزر فیبر قادر به برش فلزات بازتابنده با مقدار انرژی بسیار کمتری نسبت به برش لیزری است. این دستگاه قادر به بریدن موارد دیگری جز فلز نیز می باشد. دستگاه لیزر برش فایبر به دلیل حساسیت بالا در برش یا حکاکی های بسیار ظریف فلزات سبک مثل بوردها و قطعات کامپیوتری، قاب عینک، تندیس های کوچک و ظریف و…استفاده ی زیادی دارد. به عبارتی هر چقدر سطح مورد نظر جهت برش کوچکتر باشد، دستگاه لیزر برش فایبر مناسب تر است.

از آنجایی که لیزر مورد استفاده در این دستگاه بسیار نازک است، حکاکی نوشته ( اسم تجاری، لوگو، تندیس و… روی صفحه ی فلزی) به خوبی و با دقت و کیفیت بالایی صورت می گیرد. توجه داشته باشید علیرغم حک شدن نوشته به صورت بسیار ظریف توسط دستگاه لیزر برش فایبر، این نوشته هرگز پاک یا کم رنگ نمی شود و از ماندگاری بالایی برخوردار است.انواع دیگر دستگاه لیزر برش در صنایع مختلف مثل حک روی چرم و لباس، شیشه، چوب، پلاستیک و… استفاده می شود.

اگر صنعتگر هستید و برای پرداخت و برش قطعات خود نیازمند یک دستگاه برش حرفه ای می باشید، از مشاوره ی شرکت پارس کیا مهنام کمک بگیرید و خریدی مطمئن و به صرفه داشته باشید.

امیدوارم این مقاله توانسته باشد توضیحات کاملی در خصوص این دستگاه برای شما ارائه داده باشد. در ادامه جهت مشاهده قسمتهای مختلف سایت می توانید به لینک های ذیل مراجعه فرمایید.

تأمین کنندگان تجهیزات و ماشین آلات در سایت فولاد24
صورت بار تجهیزات و ماشین آلات در سایت فولاد24

 

دیدگاه ها
×