چت

گزارش های فولاد 24 از زبان فعالان بازار آهن

گزارشگر فولاد 24 در گفتگو با فعالان بازار آهن و فولاد ایران ، نظر آنان را پیرامون وضعیت این بازار، در ماه جاری (آذر 97)، منعکس می کند.

گزارش های فولاد 24 از زبان فعالان بازار آهن

تحلیل بازار آهن و فولاد از زبان هادی کاظمی

هادی کاظمی

در این گزارش های تحلیلی به تحلیل وضعیت بازار پر افت و خیز آهن و فولاد ایران می پردازیم .تحلیل این هفته را، از زبان هادی کاظمی (مدیر عامل شرکت ویستا ویژن مهام) با هم می شنویم.

تاریخ :1397/09/27

تحلیل بازار آهن و فولاد از زبان مازیار محمدیان

مازیار محمدی

تحلیل وضعیت بازار پر افت و خیز آهن و فولاد ایران را، از زبان آقای مازیار محمدیان (دبیر هیآت مدیره بازار آهن شادآباد تهران) با هم می شنویم.

تاریخ :1397/09/28

تحلیل بازار آهن و فولاد از زبان مهدی نوری

مهدی نوری

تحلیل وضعیت بازار پر افت و خیز آهن و فولاد ایران را، از زبان مهدی نوری (مدیر بازرگانی شرکت کوثر فولاد میهن) با هم می شنویم.

تاریخ :1397/09/28

تحلیل بازار آهن و فولاد از زبان علیرضا شمس

علیرضا شمس

تاریخ :1397/09/28

آقای علیرضا شمس (مشاور شرکت های فولاد کویر کاشان و فولاد یزد – کارشناس انجمن فولاد و ...) تحلیل خود از بازار فولاد ایران را در روزهای پایانی آذر 97، اینگونه بیان میکند:

مشکل اصلی رکود این روزهای بازار فولاد، عدم ثبات ارز است. به عنوان مثال: یک شرکت تولید گندله، برای تعیین نرخ محصولش باید یک نرخ جهانی را ضربدر قیمت دلار کند تا نرخ نهایی اش مشخص شود. ضربدر دلار چند تومانی کند؟ شمس در ادامه افزود: در ایران، دلار نرخ واقعی ندارد و برای خرید قطعات و لوازم مورد نیاز تولید، باید دلار و یورو را به نرخ آزاد تهیه کنیم. در سامانه ی نیما هم عرضه ای وجود ندارد و بیشتر هم دِرهم عرضه می شود. مشخص است که زمانی که قیمت واحدی برای دلار نباشد منه تولید کننده نمی توانم قیمت مشخصی برای محصولاتم داشته باشم.

شمس با تاکید بر سیاسی شدن شرکت های صادرکننده و تولید کننده ی سنگ آهن، گفت: ارز حاصل از صادرات این شرکت ها به داخل کشور بر نمی گردد!

علیرضا شمس در توضیح اظهاراتش افزود: بخشنامه اخیر بانک مرکزی، مبنی‌بر بازگشت ارز حاصل از صادرات، باعث دامن زدن به رشد صادرات خرد و پیچیدگی فرآیند بازگشت ارز صادراتی شده است. تولیدکنندگان و صادرکنندگان بزرگ سنگ آهن، دیگر صادرات خارجی نمی کنند و در عوض محصولاتشان را بین چند شرکت خصوصی داخلی تقسیم میکنند. شرکت های خصوصی کوچک هم که نظارتی احساس نمی کنند، صادرات به خارج را انجام میدهند ولی ارزی وارد کشور نمی کنند. در اصل صادرات توسط این شرکت ها، دلار وارد نمی کند، ریال وارد کشور میکند. در نتیجه وقتی دلاری وارد کشور نمی شد، پس دلار و یورویی هم در سامانه ی نیما نداریم

شمس: با اینکه فولاد پایین آمده، رکود فراگیر اتفاق افتاده است. خریدار احتمال این را می دهد که اگر بخرد ممکن است قیمت ها پایین تر بیاید و فروشنده احتمال میدهد که اگر بفروشد و قیمت ها بالا برود، متضرر می شود، در نتیجه معامله ای انجام نمیگیرد.

شمس در پایان اظهاراتش تاکید کرد: تصمیمات در زمینه آهن و فولاد در ایران، اگر الهام گرفته از تجربه و علم روز باشد، بخش اعظمی از مشکلات حل می شود.

دیدگاه ها
×