چت

پیش ‌بینی وضعیت بازار بورس در هفته دوم ش‍هریور

بازار سرمایه در ادامه استراتژی جدیدی خواهد داشت و با جابه‌جایی لیدرهای بازار سرمایه و کنار گذاشتن سهم‌های خودرویی و پالایشی بازار به سمت تعادل پیش برود.

پیش ‌بینی وضعیت بازار بورس در هفته دوم ش‍هریور

در حالی که دو هفته اخیر ارزش سهام بیشتر نمادها بیش از ۴۰ درصد افت ارزش داشته و شاخص از مرز یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحد تا سطح حمایتی یک میلیون و ۶۰۰ هزار افت داشته و خروج سرمایه از این بازار شدت گرفته و روزانه بین ۲ هزار تا ۸ هزار میلیارد تومان سرمایه حقیقی از بازار خارج شده است، اما هنوز نمی‌توان با اطمینان درباره زمان بازگشت رشد سخن گفت، هرچند نشانه هایی از تثبیت بازار نمایان شده است.

درحال‌حاضر بعضی سهم‌ها بیش از ۵۰ درصد ریزش داشتند و حقوقی‌ها برای حمایت به سمت سهم‌های بنیادین مانند پتروشیمی و فولادی‌ها رفته‌اند تا بتوانند از طریق جمع کردن صف فروش این سهم‌ها شاخص را ثابت نگه دارند، اما به دلیل ترس حقیقی‌ها از بازار تداوم ورود سرمایه با اختلال مواجه شده است.

از این رو به نظر می‌رسد بازار سرمایه در ادامه استراتژی جدیدی خواهد داشت و با جابه‌جایی لیدرهای بازار سرمایه و کنار گذاشتن سهم‌های خودرویی و پالایشی بازار به سمت تعادل پیش برود. چراکه در روزهای اخیر هیچ مشکل بنیادی در بازار سهام به وجود نیامده و قیمت دلار در سامانه نیما نیز از مرز ۲۰ هزار تومان عبور کرده است و احتمالا در روزهای آتی بازار کمی به حالت تعادلی باز ‌گردد و بسیاری از سهم‌ها دارای بنیاد بسیار عالی و مستعد رشد هستند و روند را دوباره از سر بگیرند.

با توجه به اینکه حقوقی‌ها در روزهای گذشته نقش پررنگ تری را ایفا کرده‌اند و تنها روز دوشنبه نزدیک به ۱۰ هزار میلیارد تومان خرید کردند ادامه حمایت حقوقی‌ها از بازار نوعی فرصت خروج برای سهامداران خردی است که تمایلی برای ادامه سرمایه‌گذاری ندارد، هرچند این اصلاح ادامه دار نخواهد بود و سهامداران خرد خودخواسته به زیان تن می‌دهند.

نکته دیگر اینکه روز دوشنبه در پایان معاملات بازار سهام، شاخص کل بورس تهران افتی (۳.۲) درصدی داشت و شاخص کل هم‌وزن، افتی ۱.۹ درصدی ثبت کرد و این نشان دهنده حضور پررنگ تر نمادهای کوچکتر در روزهای آینده خواهد بود.

موضوعی که بسیار قابل توجه است افزایش خروج سرمایه از نمادهای بزرگ است، برای نمونه روز دوشنبه بیش از ۱۰ میلیارد سهم با ارزشی نزدیک به ۱۳ هزار میلیارد تومان معامله شد که نزدیک به ۵۰ هزار واحد شاخص کل را پایین کشیدند و بیشترین تاثیر آن از طرف سه نماد فارس، شستا و فولاد بود و در فرابورس هم شاخص پس از اینکه معاملات منفی در نماد میدکو، مارون و کگهر رخ داد افتی ۵۶۸ داشت و ارزش معاملات به ۲ هزار و ۳۶۵ میلیارد تومان رسید و این حکایت از این دارد که خرید حقوقی‌ها در بازار تاثیر‌گذار بوده است.

روند معاملات بازار سرمایه

بازار سهام در حالی معاملات امروز خود را به پایان رساند که مهم‌ترین اتفاق، خرید سنگین حقوقی‌ها در برخی نمادها در کف قیمتی بود که موجب شد صف‌های فروش بخشی از حجم خود را از دست بدهند. همچنین صف خرید شدن فملی در دقایق آخر بازار و نزدیک شدن قیمت پایانی نماد فولاد و وتجارت به صفر از دیگر اتفاقات دقایق پایانی بورس بود. در پایان معاملات امروز بیش از ۷ هزار میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد تا رکوردی جدید در این زمینه به ثبت برسد.

در دو هفته اخیر شاخص کل ۲۶ درصد افت داشته اما به این معنا نیست که همه نمادها در همین اندازه اصلاح داشته اند، زیرا برخی نمادهای حبابی بیش ۷۰ درصد اصلاح داشته‌اند اما به طور میانگین می‌توان گفت نمادها تا ۴۰ درصد ریزش داشته‌اند.

به طور کلی با نگاهی به روند معاملات در هفته جاری می‌توان گفت که در میان گروه‌های مختلف بازار گروه فراورده‌های نفتی، چند رشته‌ای و فلزات اساسی بانک‌ها و محصولات شیمیایی بیشتر مورد معامله قرار گرفته‌اند و این روند حکایت از این دارد که نمادهای خودرویی فعلا غایب‌های بزرگ بازار خواهند بود و اصلاح نمادهای خودرو و خساپا همچنان ادامه خواهد داشت و سایر نمادهای خودرویی و قطعه ساز هم پاسوز آنها خواهند شد. حال باید دید که در روزهای آتی حقوقی‌ها چگونه می‌توانند صف‌های طویل فروش را به صف خرید تغییر بدهند؟ البته بسیاری از فعالان بازار معتقدند تنها در صورتی بازار به روند عادی باز می‌گردد که نمادهای حبابی در قیمت خود تثبیت شوند و دولت هم برای حمایت از بورس وارد عمل شود که تاکنون چنین اتفاقی رخ نداده است.

منبع: موج

دیدگاه ها
×