چت

پشت صحنه بازار فولاد چه خبر است?!

گمانه زنی هایی در خصوص اتفاقات پیش روی بازار داخلی فولاد را در ادامه می خوانیم.

پشت صحنه بازار فولاد چه خبر است?!

در وضعیتی هستیم که تقریبا اکثر فعالان پایین دست بازار فولاد به همراه مصرف کننده نهایی در حالت مستاصل و بهت‌زده تنها نظاره‌گر تحولات اخیر بازار بوده و به نوعی در وضعیت بلاتکلیفی به سر می برند؛ قدر مسلم شرایط پیش آمده با گزاره های بنیادین اثر گذار موجود و قوانین و دستورالعمل های فعلی حاکم بر بازار فولاد همخوانی ندارد؛ اما در همین حال گروهی هم دیده می شوند که معمولا در بازارهای هیجانی همیشه نقش پیش قراولان را بازی کرده و در جریان التهابات به وجود آمده در نوک حمله و صف خرید، همواره حضور فعال داشته‌اند؛ این گروه تا مادامی که نقدینگی آنها اجازه داده و شرایط رو به بالا و افزایش قیمتها باشد؛ هر جای زنجیره که باشند به خریدهای هیجانی خود ادامه می دهند.

هیجانات بازار فولاد از زمانی شدت پیدا کرد که شایعاتی در بازار و در بین برخی از فعالان بازار شنیده شد مبنی بر اینکه سطوح قیمتی محصول نهایی مقاطع طویل فولادی بزودی مرزهای کیلویی ۶ هزار تومان را پشت سر خواهند گذاشت و البته در واکاوی دلایل این ادعا هم، دلار صرافی ۱۴ هزار تومانی مد نظر آنها بود، که البته امروز با اظهار نظر یکی از اعضای انجمن تولیدکنندگان فولاد، از این تفکر رسما پرده برداری شد.

در واقع فولادسازان که مدتهاست آرزوی برابری فولاد با نرخ آزاد دلار حاشیه بازار را در سر می پرورانند بنظر می رسد این روزها حصول به این هدف را نزدیک تر از گذشته می‌بینند بطوریکه حالا از زبان آنها این موضوع آشکارتر و بی پروا تر از گذشته عنوان می گردد.

اما اینکه با کدام مصوبه یا کدام قدرت اجرایی قرار است این هدف آنها تحقق پیدا کند، فعلا موضوعی است که هنوز برای ما و بسیاری از مردم روشن نشده است؛ فولاد به عنوان یک کالای استراتژیک و بنیادین در بازار کالایی کشور، چنانچه اگر با دلار صرافی در بازار داخلی شناور گردد؛ بدون شک ضربه بزرگی به حوزه تولید زنجیره های پایین دست و مرتبط و همچین حوزه ساخت و ساز و مسکن وارد خواهد کرد؛ قدرت خرید مردم هم باز کمتر و کمتر خواهد شد. سکوت و نظاره مسئولان نظارتی در راس و در شرایط فعلی هم به نوعی همکاری تلویحی آنها با این وضعیت را تا حدودی به ذهن متبادر نموده و به نوعی شرایط کنونی بازار فولاد کشور را بیشتر در تاریکی و اغماء فرو می برد.

آیا مسئولان تنظیم بازار به این نتیجه رسیده‌اند که بازار فولاد مطابق با خواسته دیرینه جامعه فولادسازان کشور می بایست با معیار دلار حاشیه بازار همچون بازار طلا به حال خود رها گردد؟! یا اینکه بزودی شاهد اقدامات اساسی در مواجه با به نظم درآوردن این بازار خواهیم بود ؟! قطعا در چند روز آینده با یکی از چند گزینه زیر به جواب خواهیم رسید: ۱) عقب‌نشینی قیمتها و بازگشت به همخوانی با متغیرهای تعریف شده کنونی بازار بنا بر دستورالعمل های فعلی ۲) تغییر دستورالعمل های جاری تنظیم بازار از دلار نیمایی به دلار صرافی ۳) تغییر بنیادین در نرخ دلار نیمایی

قدر مسلم بزودی با صبر و نظاره تحولات بازار، شرایط روشن تر دیده خواهد شد، اما آنچه که فعلا دیده میشود یک وضعیت آشفته و به نوعی تاخت و تاز سمت عرضه با هدف حصول سطوح بالای قیمتها؛ و از سوی دیگر سکوت و فعالیت حداقلی مسئولان نظارتی بازار داخلی بوده است .

پیش تر در جواب سوال برخی از فعالان بازار از رابطه دلار نیمایی با بازار جامع متشکل ارزی که قرار است بزودی راه اندازی شود؛ رئیس بانک مرکزی عنوان نموده بود که "بازار متشکل ارزی مختص تنظیم بازار اسکناس ارز است و در آینده و پس از راه‌اندازی این بازار، شاید بتوان حواله جات ارزی را هم به نوعی در این بازار مشارکت داد"؛ از همین رو بنظر می رسد که فعلا برنامه ای برای مشارکت سامانه نیما با بازار متشکل ارزی در دستور کار بانک مرکزی نباشد، مگر اینکه هدف تغییر کرده باشد که فعلا خبری در این مورد منتشر نشده است.

منبع:گزارشگرفولاد

دیدگاه ها
×