چت

مصوبات تلفیقی بودجه 98 در هفته ای که گذشت

اعضای کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در هشت جلسه بررسی جزییات لایحه بودجه سال 98 کل کشور مصوبات مهمی درمورد عوارض خروج از کشور، واگذاری سرخابی ها، فاینانس، مالیات، صادرات برق، انتشار اوراق مالی اسلامی و عرضه نفت و میعانات گازی در بورس داشتند.

مصوبات تلفیقی بودجه 98 در هفته ای که گذشت

جلسات کمیسیون تلفیق بودجه سال 1398 کل کشور از شنبه گذشته 22 دی ماه آغاز شد و طبق آیین نامه داخلی مجلس، این کمیسیون در دو نوبت صبح و عصر تشکیل جلسه داد و به بررسی این لایحه کلان اقتصادی پرداخت. اعضای کمیسیون تلفیق مجلس کلیات لایحه بودجه سال 98 کل کشور را در جلسه شنبه گذشته این کمیسیون با 22 رای موافق، 16 رای مخالف و دو رای ممتنع از مجموع آرای 40 نماینده تصویب کردند. بررسی جزییات این لایحه از روز یکشنبه در کمیسیون تلفیق مجلس آغاز و اعضا تا امروز در هشت جلسه این کمیسیون به بررسی جزییات لایحه بودجه سال آتی پرداختند، اعضای کمیسیون تلفیق مجلس در مرحله نخست در حال رسیدگی به منابع درآمدی این لایحه هستند.

در مهم ترین مصوبات این کمیسیون، با تصویب اعضا مقرر شد عوارض خروج از کشور برای زائران عتبات در سال 98 مطابق قانون سال 96 اخذ شود. بر طبق این مصوبه، زائرانی که بین تاریخ 24 شهریور تا 12 آبان از مرزهای زمینی برای سفر اربعین به عراق سفر می کنند از پرداخت عوارض خروج از کشور معاف شدند و بقیه کسانی که برای زیارت عتبات خارج می شوند معادل عوارض سال 96 پرداخت می کنند. نمایندگان در مصوبه دیگری گمرک را مکلف کردند حقوق ورودی مربوط به قطعاتی که در کالاهای صادراتی مصرف شده را به تولید کننده برگرداند تا از تولید با گرایش صادرات حمایت شود. همچنین در مصوبه دیگری مقرر شد ما به التفاوت قیمت تکلیفی فروش آب با قیمت تمام شده آب با تایید سازمان های ذیربط از بدهی های وزارت نیرو به دولت کسر شود.

اعضای کمیسیون تلفیق مجلس در مصوبه ای مقرر کردند: سازمان ایدرو و ایمیدرو از بابت مشارکت در پرو‍ژه ها تا سقف 20 هزارمیلیارد ریال بابت افزایش سرمایه بانک صنعت و معدن به صورت جمعی خرجی لحاظ می کنند. طبق مصوبه دیگرکمیسیون تلفیق، بدهی بانک مسکن به بانک مرکزی تا سقف 50 هزار میلیارد ریال به عنوان افزایش سرمایه بانک مسکن منظور می شود. در مصوبه دیگری اعضای کمیسیون تلفیق وزارت راه و شهرسازی را مجاز کردند اصل زمین مسکن مهر که زمین های آن اجاره 99 ساله است را در صورت تقاضای مالکین و ساکنین به آنها بفروشد. در مصوبه دیگری مقرر شد: پیمانکارانی که صورت وضعیت تنظیم می کنند از زمانی که از دولت صورت حساب دریافت می کنند مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده شوند.

همچنین در مصوبه دیگری تصویب شد: بازپرداخت وام های دانشجویی به عنوان سرمایه صندوق های رفاه دانشجویی لحاظ شود تا بنیه این صندوق ها برای استمرار پرداخت وام به دانشجویان تقویت شود. طبق مصوبه دیگر این کمیسیون، وزارت آموزش و پرورش اجازه یافت برای ساماندهی و بهینه سازی کاربری بخشی از املاک و فضای آموزشی، ورزشی و تربیتی با رعایت ملاحظات آموزشی و تربیتی نسبت به احداث و بازسازی وبهره برداری با تغییر کاربری از زمین هایی که در نقاط مختلف شهرها وجود دارد اقدام کند و از این طریق امکانات مالی مناسب تری برای آموزش و پرورش تامین شود. براساس مصوبه دیگر کمیسیون تلفیق، شرکت ها و بانک ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت مکلف شدند 40 درصد بودجه پژوهشی خود را در مقاطع سه ماهه به امور پژوهشی اختصاص دهند.

اعضای کمیسیون تلفیق مجلس شرکت های بیمه ای را مکلف کردند 3 هزار میلیارد ریال از اصل حق بیمه شخص ثالث خود را براساس جدولی که به تصویب شورای عالی بیمه رسیده است به صورت هفتگی نزد خزانه داری کل کشور به عنوان درآمد عمومی واریز کنند تا صرف هزینه های بیمارستان و امور هزینه ای که بعدا به تصویب می رسد، شود. بر اساس مصوبات این کمیسیون نیروهای مسلح نیز مکلف شدند کمک هزینه مسکن کارکنانی که در خانه های سازمانی سکونت دارند را از حقوق آنها کم کرده و به حساب خزانه داری کل کشور واریز کنند.

1.8 میلیاد دلار از صندوق ذخیره ارزی به نوسازی مدارس اختصاص یافت

اعضای این کمیسیون همچنین مصوب کردند 1.8 میلیارد دلار معادل حدود هزار و سیصد میلیارد تومان از محل صندوق ذخیره ارزی با اولویت برداشت و به بازسازی و نوسازی مدارس اختصاص یابد. همچنین همه مراکز درمانی اعم از دولتی، خصوصی، نهادهای عمومی، نیروهای مسلح، خیریه ها و شرکت های دولتی مکلف شدند 10 درصد از حق العمل پزشکان برابر صورتحساب ارسالی به بیمه ها و در صورت پرداخت نقدی توسط بیمار را کسر و به حساب سازمان امور مالیاتی به نام پزشک مربوطه بابت علی الحساب مالیات واریز کنند. اعضای کمیسیون تلفیق رسیدگی کننده به لایحه بودجه 98 در مصوبه دیگری مقرر کردند بازارچه های مرزی کشور بنزین را به نرخ ترجیحی ارائه و درآمد حاصل را به حساب خزانه واریز کنند این اقدام می تواند در کاهش قاچاق سوخت اثربخش باشد.

در راستای حمایت از فعالیت های اقتصادی در بند ه تبصره ٧با الحاق بندی سه درصد از درآمدهای این بند به صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی اختصاص یافت که می تواند نقش حمایتی از فعالیت های این بخش را داشته باشد. همچنین در مصوبه دیگری مقرر شد بانک مسکن 10 درصد تراکنش های بانکی را به حساب خزانه داری برای تخصیص به سازمان بهزیستی برای تامین مسکن خانواده های دارای دو عضو معلول فاقد مسکن تحت پوشش واریز کند.

وزارت نیرو موظف به صادرات 20 درصد از برق نیروگاه اتمی بوشهر شد

همچنین در مصوبه دیگری وزارت نیرو موظف شد به منظور تامین منابع مالی برای توسعه صنعت هسته ای فناوری های نوین کوانتومی و گداخت هسته ای 20 درصد برق دریافتی از نیروگاه برق اتمی بوشهر را در سبد برق صادراتی قرار دهد.

با تصویب اعضای این کمیسیون وزارت نیرو موظف شد به منظور تامین منابع مالی برای توسعه صنعت هسته ای فناوری های نوین کوانتومی و گداخت هسته ای، 20 درصد برق دریافتی از نیروگاه برق اتمی بوشهر را در سبد برق صادراتی قرار دهد و تا 12 هزار میلیارد ریال به این

منظور اختصاص دهد. اعضای این کمیسیون در تبصره یک لایحه بودجه سال آینده همچنین رابطه مالی دولت و نفت و احکامی که مترتب بر درآمدهای حاصل از نفت است را تعیین تکلیف کردند. در تبصره 2 این لایحه نیز به درآمدهای ناشی از خصوصی‌سازی و اصل 44 قانون اساسی پرداختند.

در مصوبه ای به دولت اجازه داده شد که تا 30 میلیارد دلار فاینانس از کشورهای خارجی علاوه بر باقیمانده سهمیه سال های قبل استفاده کند.

همچنین در مصوبه دیگری مقرر شد از این 30 میلیارد دلار، 5 میلیارد دلار برای اخذ وام از دولت روسیه برای اجرای پروژه های عمرانی تخصیص یافت.

همچنین شرکت های دولتی مجاز شدند تا سقف 45 هزار میلیارد ریال اوراق مالی اسلامی با تضمین بازپرداخت اصل سود توسط خود شرکت ها، منتشر کنند.

همچنین به دولت اجازه داده شد تا سقف 29 میلیارد ریال اوراق مالی اسلامی تسویه شده منتشر کرده تا دولت بدهی های خود را از این طریق تسویه کند.

بر اساس مصوبه دیگری،؛ شهرداری ها و سازمان های وابسته با تایید وارت کشور مجاز هستند تا سقف 80 هزار میلیارد ریال با تضمین اصل سود توسط شهرداری ها منتشر کنند.

در مصوبه دیگری دولت مجاز شد 130 هزار میلیارد ریال اسناد خزانه اسلامی را با حفظ قدرت خرید سررسید تا سه سال منتشر کند؛ مصوب شد سقف 20 هزار میلیارد ریال اسناد تسویه خزانه جهت تهاتر بدهی های قبلی دولت با اشخاص حقوقی و حقیقی و مطالبات آنها تهاتر کنند؛ مکانیزمی که در این چند سال موثر بوده، اوراقی است که با سررسید کمتر از یک سال توسط دولت منتشر می شود تا پرداخت های دولت به پیمانکاران، استمرار یابد.

در مصوبه دیگری وزارت نفت مجاز شد برای سرمایه گذاری در طرح های نفت و گاز با اولویت میادین مشترک، با تصویب شورای اقتصاد اوراق اسلامی را تا سقف 35 هزار میلیارد رالپ به صورت ریالی و ارزی منتشر کنند؛ وزارت نفت از طریق شرکت های دولتی تابع ذی ربط تا سقف سه میلیارد دلار اوراق اسلامی ریالی یا ارزی با تصویب دولت منتشر کند؛ استفاده دولت از این رقم دولت در سال 98 استفاده کند باید حداکثر معادل رقم پیش بینی شده در برنامه ششم توسعه باشد.

نمایندگان در مصوبه دیگری مقرر کردند تا 200 میلیارد ریال از بدهی دولت به اشخاص حقیقی، حقوقی اعم از تعاونی یا خصوصی از محل تحویل نفت خام به این اشخاص با قیمت بورس انرژی تسویه شود.

همچنین در مصوبه دیگری وزارت نفت مجاز شد برای سرمایه گذاری در طرح های نفت و گاز با اولویت میادین مشترک، با تصویب شورای اقتصاد اوراق اسلامی را تا سقف 35 هزار میلیارد ریال به صورت ریالی و ارزی منتشر کنند.

براساس مصوبه دیگری وزارت نفت از طریق شرکت های دولتی تابع ذی ربط تا سقف سه هزار میلیارد دلار اوراق اسلامی ریالی یا ارزی با تصویب دولت منتشر می کند؛ استفاده دولت از این رقم دولت در سال 98 باید حداکثر معادل رقم پیش بینی شده در برنامه ششم توسعه باشد.

همچنین مقرر شد تا 200 میلیارد ریال از بدهی دولت به اشخاص حقیقی، حقوقی اعم از تعاونی یا خصوصی از محل تحویل نفت خام به این اشخاص با قیمت بورس انرژی تسویه شود.

اعضای این کمیسیون به دولت اجازه دادند برای استمرار پرداخت خزانه داری کل کشور تا 100 هزار میلیارد ریال اسنادخزانه با سررسید کمتر از یک سال منتشر کنند؛ همچنین برای تسویه اوراقی که در سال های قبل منتشر شده و سررسید آن به سال 98 می رسد، دولت مجاز شد تا سقف 50 هزار میلیارد ریال اوراق مالی اسلامی منتشر کند. برای کمک به فضاهای آموزشی مقرر شد که 10 هزار میلیارد ریال اوراق مالی اسلامی جهت تکمیل و تجهیز فضاهای آموزشی به سازمان نوسازی مدارس تخیص یابد؛ برای کمک به طرح توسعه دانشگاه تهران نیز مقرر شد تا سقف 10 هزار میلیارد ریال از املاک وزارت راه و شهرسازی در محدوده شهر تهران به دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی تهران برای تسریع در تکمیل طرح اختصاص یابد.

اعضای کمیسیون تصویب کردند: در ازای هر متر مکعب فروش آب شرب مبلغ 200 ریال از مشترکان آب دریافت شود که این علاوه بر نرخ آب بهای مصرفی است؛ از هر واحد مسکونی شهری در ازای هر متر مکعب گاز دو هزار ریال و در ازای هر متر مکعب برق یک هزار ریال دریافت شود، برای واحدهای تجاری اعم از مصرف گاز یا برق 10 هزار ریال دریافت می شود و با این منابع پولی این واحدها در برابر آتش سوزی و خطرات مشابه بیمه می شوند؛ این ارقام برای روستا 50 درصد ارقام شهری خواهد بود.

صاحبان حرف و مشاغل پزشکی مکلف به استفاده از پایانه فروشگاهی شدند

اعضای این کمیسیون، همه صاحبان حرف، مشاغل پزشکی، پیراپزشکی، داروسازی و دامپزشکی را مکلف به استفاده از پایانه فروشگاهی کردند. اعضای این کمیسیون مقرر کردند : 14.5 درصد از خالص صادرات گاز به حساب شرکت ملی گاز ایران واریز می شود. ‌3 درصد از درآمدهای نفتی برای مناطق نفت خیز و محروم براساس حکم قانونی که داریم واریز می شود و ما بقی در حساب خزانه داری کل کشور برای تامین هزینه ها واریز خواهد شد. نمایندگان همچنین مصوب کردند: 6هزار میلیاردتومان از منابع داخلی شرکت ملی نفت ایران برای تامین قیر رایگان اختصاص یابد که در موارد هزینه ای مشخص خواهیم کرد که برای شهرداری ها،‌ بهسازی راه های روستایی و تعمیر و نوسازی مدارس اختصاص می یابد.

بر اساس مصوبه دیگر این کمیسیون مقرر شد برای عرضه نفت در بورس کشور حداقل 2میلیون بشکه نفت خام سبک ، دو میلیون بشکه نفت سنگین و 2 میلیون بشکه میعانات گازی ماهانه در بورس انرژی عرضه شود با امکان صد درصد تسویه ریال به فروش برسد.

دولت مکلف شد باشگاه های پرسپولیس و استقلال را به بخش خصوصی واگذار کند. اعضای این کمیسیون دولت را مکلف کردند که تا باشگاه های پرسپولیس و استقلال را در سال 98 طبق بودجه در بخش درآمدی به بخش خصوصی واگذار کند. همچنین با تصویب اعضای این کمیسیون دولت در سال 98 می تواند در بازارچه های مرزی کشور به نرخ ترجیحی بنزین ارائه کند و درآمد حاصله از این محل به خزانه واریز شود. اعضای کمیسیون تلفیق همه مراکز درمانی اعم از دولتی خصوصی نهادهای عمومی، نیروهای مسلح، خیریه ها و شرکت های دولتی را مکلف کردند 10 درصد از حق العمل پزشکان برابر صورت حساب ارسالی به بیمه ها و در صورت پرداخت نقدی توسط بیمار کسر و به حساب سازمان امور مالیاتی به نام پزشک مربوطه بابت علی الحساب مالیات واریز کنند.

پنج میلیون بشکه نفت و میعانات گازی ماهانه در بورس انرژی عرضه می شود

بر اساس مصوبه دیگری وزارت نفت مکلف شد در سال آینده حداقل دو میلیون بشکه نفت خام سبک، دو میلیون بشکه نفت خام سنگین و یک میلیون بشکه میعانات گازی پارس جنوبی را ماهانه در رینگ صادارت بورس انرژی عرضه کند. اعضای این کمیسیون همچنین وزارت ورزش و جوانان را با همکاری سازمان بورس و اوراق بهادار و سازمان خصوصی مکلف کردند حداکثر تا پایان شهریور 98، شرایط پذیرش دو شرکت فرهنگی ورزشی پیروزی و استقلال را در بازار پایه فرابورس فراهم کنند.

منبع:ایرنا

دیدگاه ها
×