چت

مجتمع فولاد مکران شهریور ۹۹ وارد مدار تولید می‌شود

اولین مجتمع فولادی سواحل راهبردی مکران در چابهار برای تحقق تولید ۱۰ میلیون تن فولاد در این سواحل بر مبنای مأموریت اسناد بالادستی، یک‌ سال دیگر تولیدش را شروع می‌کند.

مجتمع فولاد مکران شهریور ۹۹ وارد مدار تولید می‌شود

هاب جدید فولادی ایران در سواحل مکران به مرکزیت چابهار سرعت گرفته و اصطلاحاً روی ریل افتاده است، پیمانکار برآورد کرده تولید آزمایشی و سپس تجاری فولاد چابهار از اواسط ۹۹ آغاز می‌شود، و این مساله محرکی برای توسعه و آغازگر تحول در مکران خواهد بود.

کارشناسان بین‌المللی و اقتصاددانان گواهی می‌دهند چابهار، قلب مکران، آینده اقتصاد ایران است؛ در شرایطی که بنادر خلیج‌فارس کم کم به‌خاطر محدودیت‌های اقتصادی-سیاسیِ توأمان دارند از دور خارج می‌شوند، چشم امید صادرات، واردات و در یک کلام تجارت و ترانزیت ایران سواحل اقیانوس کشور در مکران و تنها بندر اقیانوسی ایران، چابهار است.

موقعیت ویژه چابهار در خارج از خلیج فارس و دسترسی آسان آن به آب‌ها، مسیرها و بازارهای اصلی بین‌المللی، از سال‌ها قبل چابهار را بر سر زبان‌ها انداخته است. اسناد بالادستی کشور، سواحل مکران و چابهار را مأمور کرده بخشی مهمی از صنایع استراتژیک را در خود جای دهد که مهم‌ترین آن فولاد و پتروشیمی سرجمع با ظرفیت ۴۰ میلیون تن در سال است.

بر اساس طرح جامع فولاد کشور و سیاست توسعه صنایع فولادی در نزدیکی آب، تولید ۱۰ میلیون تن فولاد در سواحل مکران پیش‌بینی‌شده است. صنایع فولاد به سبب اینکه آب بسیار زیادی مصرف می‌کنند باید درجایی مناسب واقع باشند؛ در حال حاضر اکثر فولادسازی‌های کشور در مرکز واقع‌شده و مشکل تأمین آب برای آن‌ها تبدیل به یک معضل بزرگ‌شده است.

از اواسط سال ۹۴ استقرار صنایع فولادی در چابهار عملیاتی شده است و شرکت فولاد مکران با سرمایه‌گذارانی دولتی و خصوصی برای احداث مجتمعی فولادی با ظرفیت ۳.۲ میلیون تن آهن اسفنجی در دو فاز تشکیل شده است.

شهریور ۹۹ تولید آزمایشی آغاز می‌شود

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار در این رابطه به ایسنا گفت: مجتمع فولاد مکران به‌عنوان اولین کارخانه فولاد سواحل مکران برای رسیدن به هدف تولید سالانه ۱۰ میلیون تن فولاد، هم‌اکنون ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. عبدالرحیم کردی می‌افزاید: در خصوص پیشرفت فیزیکی، بخش عمده فعالیت فولاد در بحث کوره ۴۵۰۰ تنی و رفورمر است که ساخت کوره تمام شده و هم‌اکنون عملیات نصب کوره و رفورمر ۶۰ تا ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی تصریح می‌کند: از یکی دو هفته گذشته فعالیت مجتمع رشد چشمگیری گرفته چراکه منابع پروژه به میزان ۱۱۲ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی تأمین شده است. در مجموع برای فاز اول با منابع صندوق توسعه و آورده اولیه حدود ۱۴۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری می‌شود. مدیرعامل منطقه آزاد چابهار ادامه می‌دهد: فاز اول این مجتمع با ظرفیت ۱.۶ میلیون تن آهن اسفنجی اواسط ۹۹ تولید آزمایشی را شروع می‌کند و در مجموع پس از احداث فاز دوم و نهایی آن ظرفیت این مجتمع به ۳.۲ میلیون تن خواهد رسید.

وی تاکید می‌کند: البته زمان‌بندی ما با توجه به شرایط جدید و سخت شدن تأمین تجهیزات یک مقدار عقب افتاده است، در برنامه اولیه قرار بود پایان ۹۸ با رسیدن گاز به چابهار، فولاد تولید آزمایشی خود را آغاز کند که با شرایط جدید در تأمین منابع و تجهیزات خط لوله و هم چنین خود مجتمع، شهریور ۹۹ تولید آزمایشی شروع خواهد شد.

وی درباره سرمایه‌گذاران مجتمع فولاد هم می‌گوید: تا سال گذشته سهام فولاد میان ایمیدرو سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، منطقه آزاد چابهار و شرکت‌های وابسته به بانک‌ها و صندوق‌های بازنشستگی پخش بوده که با توجه به راهبرد ما برای واگذار سهام به بومیان و سرمایه‌گذاران بومی و دنبال کردن این موضوع، خوشبختانه سال گذشته ۴۰ سهام به یک سرمایه‌گذار بومیِ استان واگذار شد.

کردی ادامه می‌دهد: هم‌زمان با ساخت این مجتمع به‌عنوان اولین مجتمع فولادسازی سواحل مکران، مذاکرات برای استقرار صنایع فولادی دیگر برای رسیدن به ظرفیت ۱۰ میلیون تنی مصوب برنامه ششم، برنامه توسعه سواحل مکران و طرح جامع فولاد ایران آغاز شده و شرکت کاویان پاسارگاد با تحویل زمین قرار است در برنامه‌ای جامع تولید ۳.۲ میلیون تن فولاد را در دو فاز هم‌چون مجتمع فولاد مکران دستور کار داشته باشد که ظرفیت تولید فولاد در مکران را ۶ میلیون تن افزایش می‌دهد.

منبع:ایسنا

×