چت

۱.۵ میلیارد دلار طرح وارد مدار تولید فولاد می شود

بنا به تایید نهادهای رسمی کشورمان و انجمن فولاد جهان شاهد رشد تولیدات فولادی کشورمان در سال های اخیر هستیم به طوری که در سال جاری قرار است یک میلیارد دلار افتتاح و ۱.۵ میلیارد دلار طرح وارد مدار تولید شود و رسیدن به تولید ۵۵ میلیون تنی فولاد باشیم.

۱.۵ میلیارد دلار طرح وارد مدار تولید فولاد می شود

کشورمان در حوزه مواد معدنی و صنایع وابسته به آن جایگاه قابل دفاعی هم در داخل و هم در عرصه بین الملل دارد تا جای که بسیاری از کشورها خواهان انجام مبادلات تجاری و اقتصادی با ایران در حوزه مواد معدنی و صنایع وابسته به آن هستند. یکی از بخش های این حوزه صنعت فولاد است که در سال های اخیر شاهد رشد چشمگیر آن هستیم تا جایی که بنا به گفته دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران امسال حدود ۲۴ تا ۲۵ میلیون تن فولاد در کشور تولید شد که نشاندهنده افزایش ظرفیت تولید کشور در این بخش است تا جایی که انجمن فولاد جهان نیز این افزایش تولید را تایید کرده است.

پس از این گفته های «سیدرسول خلیفه‌سلطانی»، دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در چهارمین کنفرانس استیل‌پرایس که امسال حدود ۲۴ تا ۲۵ میلیون تن فولاد در کشور تولید شده که حدود ۱۳میلیون تن آن در داخل کشور مصرف شده است؛ انجمن فولاد جهان (ورلد استیل) نیز گزارش داده که تولید فولاد خام ایران در نوامبر سال ۲۰۱۸ با ۲ درصد افزایش نسبت به نوامبر سال ۲۰۱۷، به ۲ میلیون تن رسیده است.

در تایید این صحبت ها «جعفر سرقینی»، معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در حاشیه مراسم نخستین جشنواره و نمایشگاه فولاد ایران گفته است که «در حال حاضر ایران جزو یکی از ۱۰ تولیدکنندگان برتر فولاد در دنیا است. در سال ۱۳۹۲ زنجیره فولاد ایران ۱۲۰ میلیون تن بود که امروز این عدد به ۲۰۵ میلیون تن رسیده است.»

باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از سرقینی با بیان اینکه سال گذشته در دنیا تولید فولاد با ۸ درصد رشد همراه بود، نوشته است: «تولید فولاد در ایران حدود ۷۲ درصد رشد داشته است که با تولید ۳۴ میلیون تن در سال به عدد ۵۵ میلیون تن، میزان تعیین شده در چشم انداز ۱۴۰۴ فولاد، فاصله‌ای نداریم. ظرفیت فولاد ایران هم اکنون ۳۴میلیون تن است و تا سال ۱۴۰۴ به ۵۵ میلیون تن می رسیم.»

پیش بینی شده در سال ۱۴۰۴ ظرفیت فولاد کشور به رقم ۵۵ میلیون تن برسد و علاوه بر این امکان صادرات ۱۵ تا ۲۰ میلیون تنی آن امکان پذیر شود. در یک دهه گذشته، فولاد جهان ۳/۷ درصد رشد داشته که متاثر از رشد فولاد چین بوده است. در سال میلادی گذشته، رشد فولاد جهان ۶ درصد بود اما در ایران ۲۱ درصد بوده که نشان از جهش تولید فولاد کشور است. در سال ۲۰۱۷ میلادی(۱۳۹۶) رتبه ایران در فولاد ۱۷ بود اما در ۸ ماه نخست سال ۲۰۱۸ میلادی (۱۳۹۷) به رتبه ۱۰ رسیدیم و ایتالیا، تایوان و اوکراین را پشت‌سر گذاشتیم.

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنین از افزایش صادرات فولاد خبر داده و گفته است: «صادرات فولاد امسال با افت روبه‌رو نشده است و در حال حاضر ۱۰ درصد از لحاظ وزنی و ۲۳ درصد از لحاظ ارزشی افزایش داشته‌ایم.» که رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) نیز در تایید این صحبت اعلام کرده است که «هشت ماهه امسال (منتهی به آبان) صادرات زنجیره فولاد به ۳٫۲ میلیارد دلار رسیده است.»

روابط عمومی سازمان ایمیدرو به نقل از «خداداد غریب پور» در حاشیه نخستین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران نوشته است: «با تلاش کارکنان صنعت فولاد دستیابی به ظرفیت ۳۳ میلیون تن فولاد محقق می شود. امروز جمهوری اسلامی صاحب دانش و لیسانس در زنجیره فولاد است و توان تنظیم فرایند و اجرا در این زنجیره را دارد. تولید فولاد میانی (خام) در مدت هشت ماهه امسال ( منتهی به آبان) به رقم ۱۶ میلیون و ۶۴۰ هزار تن رسید که نسبت به دوره مشابه پارسال ۱۸ درصد رشد نشان می دهد. پارسال در دوره هشت ماهه، ۱۴ میلیون و ۱۶۹ هزار تن فولاد خام (میانی) تولید شده بود.»

رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به اینکه امسال حدود یک میلیارد دلار طرح افتتاح می شود و سال آینده نیز حدود ۱٫۵ میلیارد دلار طرح وارد مدار تولید می شود، گفته است: «نسبت ظرفیت به تولید حدود ۷۰ درصد است، اما در طرح جامع فولاد به بیش از ۷۰ درصد دست خواهیم یافت، درعین حال باید موانع تولید برطرف شود.»

یادآور می شود: بر اساس آمار‌های منتشره وزارت صمت شاهد تولید بیش از ۱۳ میلیون و ۱۰ هزار تن فولاد خام در دوره زمانی هفت ماهه (از آغاز امسال تا پایان مهر) و رشد ۹.۸ درصدی آن در مدت مشابه با پارسال هستیم. در این مدت ۱۱ میلیون و ۴۲۸ هزار تن محصولات فولادی، ۱۳۷ هزار و ۶۰۰ تن کاتد مس و ۲۱۱ هزار و ۷۰۰ تن شمش آلومینیوم تولید شد که در مقایسه با مدت مشابه پارسال به ترتیب ۳.۸ درصد، ۷۶.۱ درصد و سه درصد رشد داشته است.

وزارت صنعت، معدن و تجارت در گزارش خود اضافه کرده است: «از آغاز امسال تا پایان مهرماه تولید آلومینا با کاهش نیم درصدی در مقایسه با هفت ماهه پارسال به ۱۳۹ هزار و ۶۰۰ تن رسید. همچنین تولید سنگ آهن با رشد ۸.۸ درصدی به ۲۱ میلیون و ۱۱۶ هزار تن و کنسانتره زغالسنگ با رشد ۱۰.۸ درصدی به ۸۷۳ هزار و ۳۰۰ تن افزایش یافت.

۳ کشور نخست تولید فولاد جهان شامل چین، هند و ژاپن هستند که هر یک حدود ۱۰۰ میلیون تن فولاد تولید می‌کنند. هند جزو کشورهایی است که به علت شرایط اقلیمی و انرژی برای تولید فولاد دارای مزیت است. پس از این کشور، مقام چهارم تولید فولاد به امریکا با ۸۰ میلیون تن فولاد می‌رسد. پس از امریکا، کشورهایی همچون کره‌جنوبی و روسیه قرار دارند که روسیه ممکن است از کره جنوبی پیشی بگیرد. هفتمین کشور نیز آلمان است و رده‌های هشتم و نهم به کشورهای برزیل و ترکیه می‌رسد. ایران این ظرفیت را دارد که ترکیه را پشت ‌سر بگذارد. به عبارت دیگر باید با استفاده از مزیت‌های خود تا ۴ سال آینده، ترکیه را پشت‌سر بگذاریم.

منبع:تی نیوز

دیدگاه ها
×