چت

مثلث افول صادرات ایران

رئیس گروه تنظیم مقررات دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صمت با بیان این‌که ارزش کالاهای صادراتی، پاشنه آشیل حوزه صادرات است، گفت: معافیت کالاهای صادراتی از هرگونه تعهد یا پیمان ارزی از مقررات و تسهیلات صادرات کالاست.

مثلث افول صادرات ایران

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، مهندس مظفر ناصری، در دومین نشست تخصصی ExporTech در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با همکاری منطقه آزاد ارس با محوریت «توانمندسازی، اصول و مقررات صادرات و واردات» با اشاره به محورهای حوزه صادرات گفت: این محورها شامل اقدامات پیش از صادرات، اقدامات حین صادرات و اقدامات پس از صادرات است.

وی با اشاره به مثلث افول صادرات ایران افزود: این مثلث شامل معضل تعیین ارزش کالای صادراتی، معضل رفع تعهد ارزی و معضل نحوه ثبت حسابداری درآمد حاصل از فروش ارز است.

رئیس گروه تنظیم مقررات دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صمت درباره منابع اطلاعاتی داخلی و خارجی خاطرنشان کرد: این منابع اطلاعاتی مانند نرم‌افزار بانک اطلاعاتی وزارت صنعت، معدن و تجارت، کتاب زرد، سازمان توسعه تجارت، گمرک جمهوری اسلامی ایران، سایت مرکز اصناف و بازرگانان، وبسایت رخدادنما مرجع اطلاع‌رسانی نمایشگاه‌های داخلی و خارجی، اطلاعات مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، نقشه تجارت مرکز تجارت جهانی و… است.

مهندس ناصری با اشاره به موضوعاتی مانند گردش کار صادرات غیرنفتی کالا در کشور، الزامات تجارت، اسناد لازم در صادرات مانند قرارداد فروش، پیش فاکتور، اسناد حمل و… افزود: معافیت صادرات کالا از اخذ هرگونه مجوز به استثنای گواهی‌های فنی که نوعاً مورد درخواست خریدان خارجی است، از جمله مقررات و تسهیلات صادرات کالا و خدمات است.

وی با بیان این‌که بر اساس این مقررات و تسهیلات درآمد حاصل از صادرات از پرداخت مالیات معاف است، یادآور شد: هم‌چنین تنظیم بازار داخلی مانع از صدورکالا نیست.

دومین نشست تخصصی ExporTech در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران و با همکاری منطقه آزاد ارس، با برگزاری نخستین وبینار دوره‌های آموزشی توانمندسازی صادرات و تحلیل کسب و کارها در پسا کرونا آغاز شد.

×