چت

عوامل امید به آینده بورس

یک کارشناس با بررسی گروه های مثبت و منفی دیروز بازار سهام و دلایل تکرار سیر نزولی قیمت ها ، عوامل موثر برای امیدواری به آینده بورس را اعلام کرد.

عوامل امید به آینده بورس

به گزارش فولاد24 و به نقل از بورس پرس، علی حاجی کرم از شرکت مشاوره سرمایه گذاری ابن سینا مدبر (اماکو) درباره وضعیت دیروز بازار سهام اعلام کرد: از همان ابتدا جو منفی بر بازار حاکم بود و شاهد برتری عرضه نسبت به تقاضا در اکثر گروه ها بودیم به طوری که شاخص با افت 680 واحدی در 166235 واحد آرام گرفت و حجم معاملات در مجموع به 362 میلیارد تومان رسید که نسبت به روزهای قبل افت چشمگیری بوده و علت آن اختلال در هسته معاملات و مختل شدن معاملات فرابورس و انجام کمتر از یک ساعته فرابورس بود.,/p>

اما رفته رفته در دو گروه خودرویی و بانکی تقاضا افزایش یافت و "وتجارت" برای دقایقی به سقف قیمتی رسید و "خساپا" نیز تا محدوده مثبت 2 درصد رشد کرد ولی در انتهای بازار، فشار عرضه افزایش یافت و با افت قیمت های این دو گروه همراه شد. در گروه پتروشیمی اکثر نمادها در محدوده منفی قرار داشتند اما تعدیل مثبت 48 درصدی "شپاکسا" باعث شد تا سایر نمادهای شوینده مانند "شگل، پاکشو و شوینده" نیز با افزایش تقاضا و رشد قیمتی همراه شوند.

در گروه فولادی نیز وضعیت به همین منوال بود و "ذوب، فولای، وتوکا، فپنتا و فروس" در محدوده مثبت معامله شدند. افت شدید صادرات شرکت های فولادی در ماه گذشته و نگرانی از اثر گذاری تحریم ها بر فروش شرکت ها از یک سو و نگرانی از بالا گرفتن تنش های تجاری میان دو اقتصاد برتر دنیا یعنی چین و آمریکا و کند شدن رشد اقتصاد جهانی و در نهایت کاهش تقاضا و قیمت از سوی دیگر باعث شده تا شرکت های فعال در این گروه با اقبال چندانی رو به رو نباشند.

در گروه پالایشی وضع بدتر از این گروه ها بود و تمامی نمادهای این گروه در درصدهای منفی مورد معامله قرار گرفتند. نوسان قیمت نفت حوالی 60 دلار باعث شده تا رشد این گروه با مقداری سختی همراه شود. حال باید منتظر اجرای توافق اعضای اوپک و نوپک بر سر کاهش تولید نفت از ابتدای سال آتی میلادی بود تا ببینم آیا این کاهش تولید منجر به افزایش قیمت نفت می شود یا خیر؟ اما در گروه های کوچکتر وضع بهتر بود و در صنعت غذایی بسیاری از نمادها در محدوده مثبت قیمتی قرار داشتند و "وبشهر،غبشهر، غپینو، غشان و غشاذر" با صف خرید به کار خود پایان دادند. اکثر نمادهای گروه انبوه سازی نیز با انتشار خبر افزایش وام مسکن انبوه سازان معاملات خوبی را سپری کردند و در محدوده مثبت قیمتی قرار داشتند.

در بازارهای موازی، سکه و ارز در ادامه سیاست های کنترلی بانک مرکزی در خصوص محدود کردن نوسانات با کاهش قیمت روبرو شدند به طوری که دلار تا محدوده 10300 تومان پایین آمد و سکه به کمتر از 3600000 تومان رسید. کاهش قیمت طلا و ارز به همراه کاهش نرخ سود سپرده گذاری در بانک ها و همچنین رکود در بازار مسکن می تواند فرصتی را پیش روی بازار سرمایه قرار دهد تا در صورت مدیریت درست این بازار بخشی از نقدینگی سرگردان در سایر بخش های اقتصادی را به خود جذب کند.

در بازارهای جهانی شاخص دلار نسبت به آغاز شیب نزولی به خود گرفته و در محدوده 96.8 واحد قرار دارد اما روی و مس با رشد قیمتی خوبی همراه شدند. به طوری که قیمت هر تن روی از 2600 دلار فراتر رفت و هر تن مس در محدوده 6160 دلار در حال معامله بود. نفت نیز حوالی 60.5 دلار داد و ستد شد.

در میان خبرهای مهم نیز موگرینی درباره راه اندازی کانال مالی اروپا موسوم به SPV تا پایان سال جاری میلادی ابراز امیداوری کرد. گرچه خبرهایی از این دست را قبلا هم شنیده شده اما تصویب FATF از سوی ایران و راه اندازی این سیستم مالی از سوی اروپا می تواند موتور محرکی برای اقتصاد و خبر بسیار خوبی برای شرکت های صادرات محور باشد. چرا که افت فروش شرکت های فولادی در آبان و استمرار این وضع در ماه های آتی می تواند این شرکت ها را با مشکل جدی رو به رو کند. در سوی دیگر رضا رحمانی وزیر صنعت اعلام کرد عرضه خودروهایی که مشمول قیمت‌گذاری شورای رقابت نیستند با نرخ 5 درصد زیر قیمت بازار، شروع شده است.

جدی تر شدن تصویب FATF و تاکید رئیس جمهور بر تصویب آن، عزم جدی اروپا در راه اندازی کانالی مالی از یک سو و راه کنترل بازارهای رقیب از سوی دیگر نوید این را می دهد که می توان به آینده بورس بسیار امیدوار بود و تنها نکته ایی که در این بین بسیار حائز اهمیت است مدیریت درست این بازار است . علاوه بر موارد فوق مبنا قرار گرفتن نرخ دلار نیمایی برای تسعیرارز شرکت های صادرات محور از ابتدای سال آتی می تواند موید چشم انداز مثبت بورس و رشد سودآوری این شرکت ها باشد.

منبع:بورس پرس

×