چت

ضرورت هدایت سیل نقدینگی به سمت بازارهای مالی

مدیرعامل بورس کالای ایران معتقد است، ورود حجم بالای نقدینگی به بخش‌های مختلف اقتصاد مانند سیل است که همه چیز را در مسیر خودش نابود می‌کند؛ در این بین ما در بورس کالا این رسالت را داریم که با فعال کردن بازارهای مالی، جلوی هجوم نقدینگی به بازارهای واقعی را بگیریم.

ضرورت هدایت سیل نقدینگی به سمت بازارهای مالی

حامد سلطانی‌نژاد مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران اعلام کرد: راه‌اندازی بازارهای کالایی به‌صورت گواهی سپرده می‌تواند نقدینگی را به سمت بازارهای مالی هدایت کند و فعالان صنعت طلا هم می‌توانند پس از راه‌اندازی بازار گواهی سپرده طلای آب‌شده، برآوردی از قیمت‌های آینده طلا داشته باشند.

وی ادامه داد: با راه‌اندازی این بازار، استاندارد‌سازی طلای آب شده و شمش هم انجام می‌شود و با عیارسنجی درست ریسک خریداران هم کاهش پیدا می‌کند. مدیرعامل بورس کالای ایران افزود: نهاد سیاست‌گذار هم می‌تواند به این بازار وارد شود و با اهرم‌های عرضه و تقاضا قیمت‌گذاری را انجام دهد. سلطانی‌نژاد درباره بازار آتی سکه گفت: عده‌ای بر این عقیده بودند که این بازار سبب افزایش قیمت‌ها در بازار واقعی می‌شود و به همین دلیل فعالیت این بازار متوقف شد و ما قصد داریم این بازار را با شکل دیگری راه‌اندازی کنیم.

وی افزود: قصد داریم این بازار را روی صندوق‌های سرمایه‌گذاری راه‌اندازی کنیم تا بتوانیم جذب نقدینگی داشته باشیم، زیرا علت بسیاری از مشکلات درحال‌حاضر رشد نقدینگی است که رقم آن به نزدیکی ۲ میلیون میلیارد تومان هم رسیده و این عدد بزرگی است که به هر جایی برود آنجا را ویران می‌کند و ما در بورس کالا رسالت داریم که این نقدینگی را به سمت بازارهای مالی جذب کنیم، زیرا ورود نقدینگی به بخش‌های مختلف اقتصاد مانند سیل روانی است که همه چیز را در مسیر خودش نابود می‌کند و ما با فعال کردن بازارهای مالی جلوی هجوم نقدینگی را به بازارهای واقعی می‌گیریم.

مدیرعامل بورس کالا گفت: هضم بازارهای مالی برای مردم آسان نیست و به همین دلیل اگر بازار مالی مبتنی بر یک کالا تعریف شود مانند بازارهای مبتنی بر طلا، هضم آن برای مردم راحت‌تر شده و جذب نقدینگی به سمت آن بیشتر خواهد بود.سلطانی‌نژاد درباره صندوق‌های سرمایه‌گذاری کالایی افزود: این صندوق‌ها صندوق‌هایی هستند که اوراق بهادار مبتنی بر کالا می‌خرند و مدیریتی حرفه‌ای دارد و نیازی نیست که مردم به‌طور مستقیم وارد شوند و به همین دلیل هیجانات مردم هم در این صندوق‌ها کمتر دخیل خواهد بود. وی گفت: امسال روی یکسری از محصولات مانند زیره، کشمش، شمش طلا و طلای آب شده گواهی سپرده راه‌اندازی خواهیم کرد.

منبع:دنیای اقتصاد

×