چت

صادرات بدون تامین نیاز داخلی ممنوع

معاون معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: طبق تبصره ماده 37 قانون معاون واگذاری معادن در صورتی به فرد یا شرکتی انجام می دهد که پس از تامین نیاز داخل صادرات انجام دهد. از طرف دیگر تنها امکان صدور مجوز بدون مزایده برای پهنه های معدنی است و معادن تنها از طریق مزایده واگذار می شوند.

صادرات بدون تامین نیاز داخلی ممنوع

معاون معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: طبق تبصره ماده 37 قانون معاون واگذاری معادن در صورتی به فرد یا شرکتی انجام می دهد که پس از تامین نیاز داخل صادرات انجام دهد. از طرف دیگر تنها امکان صدور مجوز بدون مزایده برای پهنه های معدنی است و معادن تنها از طریق مزایده واگذار می شوند. حال با توجه به این ظرفیت ها تنها به دنبال این هستیم که بیشتر معادن به تولیدکننده های پایین دستی همچون فولاد واگذار کنیم تا کمتری اختلاف در زمینه قیمت گذاری و تعیین به وجود آید.

معاون معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه همواره تاکید کرده ایم که بخش معدن و صنایع معدنی کمترین تاثیر را از تحریم می گیرد، گفت: سال گذشته 8.5 میلیارد دلار صادرات محصولات معدنی و صنایع معدنی داشته ایم که هدفگذاری امسال نیز دستیابی به همین میزان صادرات است. جعفر سرقینی با بیان اینکه سال گذشته 8.5 میلیون تن صادرات فولاد داشته ایم، افزود: در یکسال گذشته تمام نیاز داخلی تامین و مازاد آن از طریق صادرات به بازارهای خارجی صادرات شد.

او درباره واگذاری اکتشاف معدنی در یزد گفت: وزارت صنعت طبق ماده 32 می تواند به یک شرکتی که اهلیت دارد بدون مزایده به یک شرکت واگذار کند و تنها پهنه معدنی یزد بدون مزایده واگذار نشده و در مناطق دیگر نیز پهنه های بدون مزایده واگذار شده است. او با تاکید بر اینکه پروانه اکتشاف پهنه های معدنی بعد از استعلام از منابع طبیعی و محیط زیست است، تصریح کرد: در برخی موارد پس از صدور پروانه اکتشاف مشکلات پیش آمده که در حال حاضر با افزایش تعامل با این دستگاه ها مشکلات برطرف شده پیش از تجربه داشتیم که فرد سرمایه گذاری پس از اخذ پروانه با شکایت دستگاه های مربوط روبرو می شد و در نهایت سر از زندان درمی آورد.

سرقینی با اشاره به اینکه در اکثر تولیدات صنایع معدنی مازاد تولید داریم، اظهار کرد: در شرایط تحریم راهکارهای برای صادرات داریم، برای نمونه به تازگی به گمرک ها ابلاغ کردیم که تنها شرکت های تولید کننده همان صنایع یا نماینده آنها مجاز به صادرات باشند، از طرف دیگه قیمت های پایه صادراتی این محصولات را به روز کرده و تا 15 درصد کمتر از قیمت واقعی تعیین کرده ایم که صادرکننده ها مشکلی نداشته باشند. همچنین گواهی مبدا صادرات برای سنگ آهن واجب شده و کسانی که شناسنامه ای برای محصول نداشته باشد نمی تواند صادر کند و این موضوع برای اطمینان از بازگشت ارز است.

معاون معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه معدن و فولادسازی که از انرژی یارانه ای استفاده می کند چرا باید میلگرد را با قیمت جهانی و دلار آزاد عرضه کند، گفت: به طور قطع همان طور فولادساز از یارانه انرژی استفاده می کند مردم نیز باید از همان یارانه استفاده کند به همین دلیل قیمت میلگرد را کنترل کرده ایم و ما به تمام سازنده های مسکن در روستا و شهر توجه می کنیم. او افزود: اکتشافات جدید نشان داده ذخیره سنگ آهن و مس تا دو برابر افزایش می یابد، به همین دلیل همواره اکتشافات ادامه دارد و ذخیره های موجود تنها نیاز 5 سال داخل را تامین می کند.

جعفر سرقینی در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری موج درباره واگذاری پهنه های معدنی، گفت: طبق تبصره ماده 37 قانون معاون واگذاری معادن در صورتی به فرد یا شرکتی انجام می دهد که پس از تامین نیاز داخل صادرات انجام دهد. از طرف دیگر تنها امکان صدور مجوز بدون مزایده برای پهنه های معدنی است و معادن تنها از طریق مزایده واگذار می شوند. حال با توجه به این ظرفیت ها تنها به دنبال این هستیم که بیشتر معادن به تولیدکننده های پایین دستی همچون فولاد واگذار کنیم تا کمتری اختلاف در زمینه قیمت گذاری و تعیین به وجود آید.

منبع:موج

×