چت

سبزپوشی بازارهای مختلف بورس‌کالا با چرخش انتظارات.

اغلب بازارهای بورس‌کالا ظرف هفته گذشته رنگی از رونق را به خود دیدند؛ این رونق در معاملات بازار فیزیکی، قراردادهای آتی و گواهی‌های سپرده به خوبی نمایان بود. می‌توان گفت مثبت شدن مجدد انتظارات تورمی در میان معامله‌گران باعث رونق این بازار ظرف هفته گذشته بود.

سبزپوشی بازارهای مختلف بورس‌کالا با چرخش انتظارات.

در هفته منتهی به ۷ خرداد  ۵۹۷ هزار و ۷۲۷ تن انواع کالا به ارزش بیش از ۸۲ هزار میلیارد ریال در بورس‌کالای ایران مورد دادوستد قرار گرفت. به گزارش «کالاخبر»؛ طی هفته اخیر و در تالار محصولات صنعتی و معدنی ۲۵۴ هزار و ۲۶۶ تن انواع کالا به ارزش ۳ هزار و ۹۲۲ میلیارد تومان معامله شد. در این تالار ۱۶۹ هزار و ۷۵۶ تن فولاد، ۴ هزار و ۶۶۰ تن مس، ۳ هزار و ۲۴۰ تن آلومینیوم، ۱۲۰ تن کنسانتره مولیبدن، ۳۰ تن کنسانتره فلزات گرانبها، ۴۵ هزار تن کنسانتره و گندله سنگ‌آهن، ۲۱ هزار و ۴۶۰ تن خاک روی و ۱۰ هزار تن آهن اسفنجی معامله شد.

همچنین در هفته معاملاتی مذکور در دو بخش داخلی و صادراتی تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی، ۳۴۲ هزار و ۷۷۹ تن انواع کالا به ارزش ۴ هزار و ۳۳۲ میلیارد تومان به فروش رسید. در این تالار ۱۱۶ هزار و ۵۰۰ تن وکیوم باتوم، ۶۴ هزار و ۹۲۹ تن قیر، ۸۲ هزار و ۱۵۴ تن مواد پلیمری، ۳۹ هزار و ۳۵۶ تن مواد شیمیایی، ۳۹ هزار و ۵۰۰ تن لوب کات، ۲ هزار و ۱۵۶ تن روغن پایه و یک هزار و ۸۹۰ تن گوگرد معامله شد. همچنین طی هفته گذشته ۶۸۲ تن کالا در بازار فرعی بورس‌کالای ایران به فروش رسید.

 انعقاد ۱۲۱ هزار قرارداد آتی در بورس‌کالا
طی معاملات هفته گذشته در بازار مشتقه بورس‌کالای ایران معامله گران تعداد ۱۲۱ هزار و ۶۵ قرارداد آتی زعفران نگین و پوشال، نقره، پسته و زیره سبز را منعقد کردند و ارزش ۱۸۷۴ میلیارد و ۶۶۲ میلیون ریالی را به ثبت رساندند؛ زعفران نگین و نقره به ترتیب بر سکوی نخست و دوم بازار آتی ایستادند.

در جریان معاملات اولین هفته کاری خرداد ماه ۱۴۰۰ تعداد ۹۴ هزار و ۴۴ قرارداد آتی زعفران نگین به ارزش ۱۳۱ میلیارد و ۴۴۷ میلیون تومان منعقد شد. همچنین انعقاد ۳۰۲۹ قرارداد آتی زعفران پوشال نیز ارزشی بالغ بر ۳ میلیارد و ۳۳۱ میلیون تومان در پی داشت. همچنین در این هفته ۲۳ هزار و ۵۰۲ قرارداد آتی نقره نیز درحالی منعقد شد که ارزش ۴۷ میلیارد و ۶۶۹ میلیون تومان برای آن به ثبت رسید.

 معامله ۲ میلیون گواهی سپرده کالایی در بورس‌کالا
در جریان معاملات اولین هفته کاری خرداد ماه ۱۴۰۰ تعداد دو میلیون و ۲۷ هزار گواهی سپرده کالایی بر پایه دارایی‌های برنج، پسته فندقی و بادامی، زعفران نگین و پوشال، زیره سبز، کشمش و سکه طلا خرید و فروش شد تا ارزش ۱۶۴۹ میلیارد و ۷۶۹ میلیون ریالی در این بازار به ثبت برسد.

طی هفته‌ای که گذشت، تعداد یک میلیون و ۵۷۲ هزار گواهی سپرده سکه طلا به ارزشی بیش از ۱۵۹ میلیارد و ۴۵۲ میلیون تومان مورد معامله قرار گرفت. همچنین طی این مدت ۴۴۷ هزار و ۷۸۲ گواهی سپرده زعفران نگین نیز به ارزشی بیش از ۵ میلیارد و ۳۴۵ میلیون تومان دادوستد شد./دنیای اقتصاد

×