چت

روابط ایران و ترکیه در زنجیره فولاد گسترش می یابد.

نمایشگاه تخصصی متالورژی ترکیه با نام آنکیروس در شهر استانبول و از تاریخ ۲۵ الی ۲۷ اکتبر ۲۰۱۸ برگزار شد. این نمایشگاه بازدیدکنندگان زیادی را از نقاط مختلف جهان جذب کرد.تمرکز این نمایشگاه بر روی کل زنجیره تامین صنعت فولاد و ریخته گری بود.

روابط ایران و ترکیه در زنجیره فولاد گسترش می یابد.

در این نمایشگاه دو سالانه شرکت هایی از کشورهای آلمان،چین،سوئد ،ایتالیا ،آمریکا،عربستان ،ایران…حضور داشتند.

از ایران شرکت های،فولاد مبارکه اصفهان،فولاد هرمزگان،ارفع،آهن و فولاد غدیر ایرانیان،میدکو،شرکت آهن و فولاد گلکهر،معدنی و صنعتی گلگهر و فرو سیلیس سمنان در کنار غولهای بزرگ فولاد،ریخته گری و تامین کنندگان بزرگ مواد اولیه جهان حضور جدی داشتند.

شرکت های بزرگ فولادی و معدنی ایران در شرایطی در این نمایشگاه حضور داشتند که ایران در آستانه تحریم های به ظاهر بزرگ آمریکا قرار داشت.اغلب شرکت های خارجی و ترکیه ای حاضر در نمایشگاه اغلب صاحب نمایندگی های متعدددر کشورهایی بودند که تحت فشار سیاسی آمریکا برای همکاری با ایران قرار داشتند.

گروه استیل پرایس که برای پوشش خبری در این نمایشگاه حضور داشت با اغلب شرکت های خارجی حاضر در نمایشگاه در مورد چگونگی همکاری با ایران بعد از اعمال تحریم هاسوالاتی را مطرح کرد که پاسخ مشترک آنها ادامه محافظه کارانه فعالیت های اقتصادی با ایران بود. بعبارتی گزینه عدم همکاری با ایران مطرح نشد.

ترک ها اعتقاد دارند که شرکت های ایرانی همواره برای عبوراز تحریم ها راهکارهای موثر اتخاذ می کنند و پیش بینی می کردند که تحریم ها نمی تواند به قطع روابط شرکت های ایرانی و شرکت های چند ملیتی ترک منجر شود. هم اکنون تولید فولاد در ترکیه اغلب به روش قوص الکتریکی است که از قراضه بعنوان ماده اولیه استفاده می شود ترک ها به دلیل افزایش قیمت آهن قراضه به دنبال تغییر تکنولوژی برای استفاده همزمان این محصول با آهن اسفنجی هستند .

نزدیکترین محل تامین آهن اسفنجی به دلیل مسافت و تامین این کالا برای فولاد سازان ترک ،ایران است از سویی هم اکنون کشور با مازاد تولید آهن اسفنجی در داخل روبرو است که صادرات آن به کشوری همسایه نظیر ترکیه می تواند سود آوری مناسبی برای برای شرکت هایی نظیر میدکو،گلکهر و فولاد کاوه جنوب کیش داشته باشد.همچنین تامین کنندگان قطعات فولادی ترک آمادگی خود را برای لوازم مصرفی فولاد سازان ایرانی به روش های مختلف اعلام کردند.

منبع:معدن24

دیدگاه ها
×