چت

راه آهن روی ریل های پیشرفت/ثبت رکورد جابجایی در سال ۹۷

راه آهن ایران در ۴۰ سال اخیر حرکت رو به رشدی را در مسیر حمل و نقل بار و جابجایی مسافر داشته است و هرچند هنوز راه زیادی تا رسیدن به اهداف ترسیم شده دارد اما در طی ۴۰ سال اخیر توانسته جایگاه مناسبی در حوزه حمل و نقل کسب کند.

راه آهن روی ریل های پیشرفت/ثبت رکورد جابجایی در سال ۹۷

چندی پیش مدیر عامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی اعلام کره بود که «سهم راه آهن کشور در بخش ترانزیت کالا به 14 درصد رسیده که برای افزایش آن نیازمند تامین ناوگان از سوی بخش خصوصی هستیم و از یک هزار و 300 واگن موجود در ناوگان راه آهن کشور 750 واگن نیازمند تعمیر و بازسازی با مبلغ هشت هزار میلیارد ریال است.

«سعید محمد زاده» در این رابطه به ایرنا گفته بود: «میزان بار حمل شده توسط شبکه ریلی کشور در سال جاری نسبت به سال گذشته 18 درصد افزایش یافته است که تا پایان امسال به 35 میلیارد تُن کیلومتر می رسد در حالی که این میزان از سال 84 تا 92 از 19 و نیم میلیارد تُن کیلومتر به 22 و نیم میلیارد رسیده بود طی چهار سال گذشته به 30 میلیارد تن کیلومتر افزایش یافت. سال گذشته 13 میلیارد و 600 مسافر از طریق سیستم ریلی کشور جابجا شدند و امسال میزان رشد مسافر در مسیر ریلی تهران به مشهد 17 درصد و در کل کشور 13 درصد افزایش داشته است.»

این در حالی است که مدیر عامل شرکت راه آهن در همایش معرفی فرصت های سرمایه گذاری و تامین مالی در پروژه های حمل و نقل ریلی که آذرماه سال جاری برگزار شد اعلام کرده بود 2 هزار کیلومتر ریل در 10 سال اخیر به کشور تحویل داده ایم که برای آن حداقل 12 میلیون تن بار در نظر گرفته شده است. حمل و نقل ریلی بار در ایران با دلار 3700 تومان به ازای هر یک تن کیلومتر 8 دهم سنت هزینه دارد، گفت: «این امر نشان می دهد حمل و نقل ریلی بار در ایران ارزان است اما با این وجود هنوز بار به ریل نیامده است و با این وجود، در کشورهای اروپایی که قیمت سوخت واقعی است، حمل بار به روی ریل آمده است.»

وی با بیان اینکه از سال 88 تا 92 حجم حمل بار با ریل به طور میانگین 32 تا 34 میلیون تن بود که جای تامل دارد، اضافه کرده است: «این سهم در سال 96 به 47 میلیون تن رسید که این موفقیت تنها با کاهش حق دسترسی شرکت راه آهن به ریل از 57 به 19 درصد محقق شده است بنابراین باید مزیت های حمل و نقل ریلی را افزایش دهیم.» حالا در جدیدترین اخبار در حوزه حمل و نقل ریلی و پیشرفت های این حوزه محمدزاده از ثبت رکورد جابه‌جایی ۳۵ میلیارد تن کیلومتر تا پایان امسال خبر داده و گفته است این رکورد در حالی ثبت می‌شود که سال ۹۲ تنها ۲۲ میلیارد تن کیلومتر از طریق خطوط ریلی جابه‌جایی صورت می‌گرفت.

وزارت راه و شهرسازی به نقل از محمدزاده نوشته است: «با گذشت چهل سال از پیروزی انقلاب اسلامی با همدلی شاهد برداشته شدن قدم‌های بزرگی در مسیر توسعه هستیم. عملکرد حمل‌ونقل ریلی در بخش بار به‌گونه‌ای است که هر چه بار از جاده به ریل منتقل شود صرفه‌جویی ناشی از سوخت، حفظ محیط‌زیست و افزایش ایمنی راه‌ها را در پی خواهد داشت.

معاون وزیر راه و شهرسازی بابیان اینکه جابه‌جایی هر یک‌تن کیلومتر بار از طریق ریل ۳۵ سی‌سی معادل ۱.۵ دلار در مصرف سوخت صرفه‌جویی می‌کند، گفته است: «در حالی تا پایان امسال ۳۵ میلیارد تن کیلومتر بار از طریق ریل جابه‌جا می‌شود که رکورد سال ۹۲ برابر با ۲۲ میلیارد تن کیلومتر بوده است. جابه‌جایی مسافر از طریق حمل‌ونقل ریلی در مسیر‌های بلند صرفه‌جویی سوخت برابر ۲۰ سی‌سی برای هر نفر و یک دلار برای هر مسافر حومه‌ای در بردارد.»

این گزارش می افزاید: در دولت یازدهم و دوازدهم بهسازی 923 کیلومتر و بازسازی 660 کیلومتر خطوط، توسعه خطوط حومه ای به طول 461 کیلومتر، افزایش ظرفیت خطوط راه آهن (دو خطه سازی) به طول 1127 کیلومتر و تجهیز 168 ایستگاه و بیش از 300 دستگاه لوکوموتیو به سیستم کنترل اتوماتیک قطار (اِی.تی.سی) با 2500 کیلومتر تراک بندی صورت گرفته است. همچنین تجهیز و نوسازی 300 ایستگاه به سیستم های جدید و به روزرسانی سیستم های ارتباطی، تجهیز و ارتقای سیستم علایم الکتریکی در 125 ایستگاه، تجهیز کل شبکه ریلی به سیستم دیسپاچینگ مرکزی و بازگشایی 23 ایستگاه در شبکه موجود ریلی از دیگر اقدام های صورت گرفته است. مقاوم سازی ساختمان پنج ایستگاه، ساخت 113 کیلومتر دیوار حریم ریلی و سکو، زیرگذر و سایبان در 25 ایستگاه، اصلاح، بهینه سازی و ارتقای تاسیسات ایستگاهی در 45 ایستگاه و ساخت نمازخانه مسافری در 45 ایستگاه از دیگر اقدامات صورت گرفته برای بهبود وضعیت حمل و نقل ریلی کشور است.

یادآور می شود: برنامه ششم توسعه الگوی راهی برای بخش های مختلف کشور است و برای هر بخش تعریفی را درنظر گرفته و اهدافی را مشخص کرده است. طبق این برنامه باید طول شبکه ریلی کشور از 13 هزار به 25 هزار کیلومتر افزایش یابد که در این مسیر راه آهن جمهوری اسلامی ایران نیازمند 40 هزار و 363 دستگاه انواع لکوموتیو، واگن، مترو و قطار حومه ای شامل 618 دستگاه لکوموتیو، 28 هزار و 500 دستگاه واگن باری، یک هزار و 558 دستگاه واگن مسافری، 186 دستگاه لکوموتیو مسافری، 650 دستگاه خودکشش و قطاری حومه ای، 621 دستگاه قطار سریع السیر، 231 دستگاه لکوموتیو مانوری و هشت هزار دستگاه مترو در ناوگان صنعت ریلی است

منبع:شبستان

دیدگاه ها
×