چت

دلایل رشد شاخص بورس در چند روز اخیر.

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: قیمت‌ها بعد از ریزش چند ماه گذشته در بازار سهام افت زیادی را تجربه کردند و وارد مرحله ارزندگی شدند که همین امر سبب شده تا سهامداران بار دیگر به سمت سرمایه‌گذاری در بازار روی آورند. 

دلایل رشد شاخص بورس در چند روز اخیر.

 

«همایون دارابی» امروز (سه شنبه) در گفت و گو با ایرنا به علت رشد اخیر شاخص بورس اشاره کرد و افزود: تاثیرگذارترین عاملی که باعث شد بازار در چند وقت گذشته با شتاب در روند نزولی همراه شود وجود هیجان برای فروش بود که این موضوع تاثیر زیادی را بر شتاب افت شاخص بورس گذاشت.

 وی خاطرنشان کرد: سهامداران بدون هیچ علتی و با وجود موقعیت مناسب در بازار به صورت هیجانی در حال عرضه سهام خود در بازار بودند که این امر باعث افت شدید شاخص بورس و ترس سهامداران از تداوم روند نزولی شاخص شد.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: سازمان بورس بعد از روی کار آمدن «دهقان دهنوی» رویکرد عملگرایی بسیار خوبی را از خود نشان داد، تعامل مثبتی را با مجموعه ها برقرار کرد و همین امر سبب بازگشت دوباره رشد به معاملات بورس شد.

وی افزود: ممانعت از تصمیمات غیر مناسب توانست زمینه کاهش روند منفی در بازار را فراهم کند و با به کار گرفتن تغییر دامنه نوسان نامتقارن و تصمیمات اتخاذ شده در زمینه صندوق های سرمایه گذاری شاهد تاثیر مثبت این اقدامات و روند صعودی شاخص بورس بودیم.

دارابی تاکید کرد: وجود تمایل برای خروج نقدینگی از بازار با تصمیمات جدید سازمان بورس کاهش پیدا کرد و همین امر منجر به افت هیجان ایجاد شده در بازار شد.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه با توجه به کاهش نرخ بین بانکی اما معاملات بورس در حال تاثیرپذیری از فشار فروش اوراق در بازار است، گفت: به نظر می رسد با ورود رییس جدید سازمان بورس به مسایل ایجاد شده، آرامشی در بازار حاکم شود که همین امر بر تداوم روند صعودی شاخص بورس در بازار تاثیرگذار باشد.

وی خاطرنشان کرد: در کنار تعامل های صورت گرفته، آرامش در سیاست های کلان و ارزندگی سهام در بازار توانست دوباره رونق را به بورس بازگرداند و به نظر می رسد شاهد ادامه رشد شاخص بورس در بازار باشیم.

دارابی افزود: با توجه به رشد چند روز اخیر شاخص بورس، بازار افتی را که در اسفند ماه تجربه کرده بود به مرور جبران کرد و ادامه رشد آن باعث جبران ضرر و زیان بهمن ماه می شود.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: با توجه به اینکه فصل مجامع در پیش است و نیز شرکت ها سود نقدی تقسیم خواهند کرد می توان به آینده این بازار در چند ماه آینده امیدوار بود اما سهامداران نباید در انتظار رشدهای بی رویه و شتاب دار چند ماه گذشته شاخص بورس در بازار باشند.

وی با تاکید بر اینکه قیمت ها نباید بیش از اینها کاهش پیدا کند، خاطرنشان کرد: سهامداران باید تا حدودی انتظارات خود را در بازار تعدیل کنند و نباید منتظر ایجاد صف خرید در بازار باشند، زیرا بازار یک روند آرام رو به بالا خواهد داشت. 

دارابی اظهار داشت: همه بازارها برآیند ریسک ها و امیدواری ها هستند هر بازار با هر شرایطی که باشد با برخی از ریسک ها همراه است،  در مورد مسایل کلان ریسک هایی وجود دارد که به دنبال خود مسالی را پیش خواهد آورد اما باید امیدوار به مسایل رو به رشد در بازار بود.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: اکنون بازار بیشتر به دلیل آرامش در مسایل کلان کشور و ارزندگی قیمت ها در حال رشد است اما ممکن است در این میان اصلاحی را هم تجربه کند./ ایران جیب

×