چت

ثبت رکوردهای جدید در بورس کالا

مدیرعامل بورس کالا با اعلام مهمترین اقدامات سال جاری و برنامه های توسعه ای سال آینده از ثبت رکوردهای جدید و معاملات ۱۶۵.۷هزار میلیارد تومانی خبر داد.

ثبت رکوردهای جدید در بورس کالا

حامد سلطانی نژاد، مدیرعامل بورس کالا طی نشست خبری صبح امروز با رسانه ها گفت: بورس کالا با ارزش معاملات ۱۵۲.۴هزار میلیارد تومانی طی ۱۰ ماه، سهم ۴۱ درصدی از کل ارزش معاملات بازار سرمایه را به خود اختصاص داد و جایگاه نخست را در میان سایر بورس های فعال کسب کرد.

وی به ارزش کل معاملات بورس کالا از سال ۸۶ تا پایان بهمن ۹۷ اشاره کرد و ادامه داد: طی دوره ۱۱ ماهه هم ارزش معاملات از ۱۶۵.۷ هزار میلیارد تومان عبور کرد تا رکورد جدیدی در ارزش معاملات بورس کالا از زمان راه اندازی به ثبت برسد. از این رقم، ارزش معاملات بازار فیزیکی به ۷۷.۳ هزار میلیارد تومان رسیده و ارزش معاملات اوراق بهادار مبتنی بر کالا نیز به بیش از ۸۸۴ هزار میلیارد ریال افزایش یافته است.

۱۱ ماه از نگاه آمار

این مقام مسئول با مقایسه آمار ۱۱ ماهه سال جاری با دوره مشابه سال گذشته ، گفت: ارزش کل معاملات با رشد ۶۰ درصدی از حدود ۱۰۳.۵ هزار میلیارد تومان سال گذشته به ۱۶۵.۷ هزار میلیارد تومان در دوره ۱۱ ماهه رسیده است. بازار فیزیکی نیز با رشد ۷۳ درصدی در ارزش معاملات به ۷۷.۳ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. در بازار قراردادهای مشتقه نیز با ۱۴ میلیون و ۶۰۷ هزار قرارداد آتی و آپشن ، نسبت به دوره مشابه سال قبل از نظر حجم و ارزش معاملات به ترتیب با ۲۸۳ درصد و ۴۱ درصد رشد روبرو شده که قراردادهای آتی بیشترین تاثیر را در افزایش حجم و ارزش معاملات داشته است.

سلطانی نژاد ادامه داد: طی این دوره معاملاتی ارزش معاملات بازار مالی شامل معاملات سلف موازی استاندارد، گواهی سپرده کالایی و صندوق سرمایه گذاری به بیش از ۷ هزار میلیارد تومان رسیده که با رشد ۶۲۶ درصدی همراه بوده است. محصولات صنعتی و معدنی با ارزش معاملات ۲۸.۳ هزار میلیارد تومان سهم ۳۶.۶ درصدی را از معاملات بازار فیزیکی به خود اختصاص داده و در جایگاه نخست از نظر ارزش معاملات قرار گرفته است. محصولات پتروشیمی و فرآورده های نفتی نیز به ترتیب سهم ۳۴.۵ و ۲۵.۱ درصدی را کسب کرده اند و تالار محصولات کشاورزی و بازار فرعی نیز در رتبه های بعدی هستند.

به گفته وی، سهم قراردادهای نقدی از ارزش کل معاملات بازار فیزیکی در این مدت با ارزش معاملاتی ۴۷.۷ هزار میلیارد تومان ۶۲ درصد بوده و معاملات سلف با سهم ۲۹.۶ هزار میلیارد تومانی سهم ۳۸ درصدی را از این متغیر کسب کرده است.

تامین مالی ۲۹۶ هزار میلیاردی صنایع از تالار نقره ای

سلطانی نژاد از تامین مالی ۲۹۵ هزار و ۸۵۰ میلیارد ریالی گروه های کالایی مختلف از طریق معاملات سلف بازار فیزیکی از ابتدای فروردین ماه تا پایان بهمن سال جاری خبر داد و گفت: گروه محصولات صنعتی و معدنی با تامین مالی بیش از ۱۸۲ هزار و ۷۱۹ میلیارد ریالی بیشترین تامین مالی را از این معاملات داشته است.

وی در خصوص آمار معاملات گواهی سپرده کالایی در سال جاری نیز گفت: در بازار گواهی سپرده کالایی بیش از ۳۶۱ هزار قطعه سکه طلا، بیش از ۶۴ هزار تن ذرت و نزدیک به ۲۶ تن زعفران در قالب اوراق گواهی سپرده کالایی مورد معامله قرار گرفته و ارزش معاملات ۱۱ ماهه این بازار به بیش از ۱۷ هزار و ۲۶۱ میلیارد ریال رسیده است.

رکورد معاملات پتروشیمی شکست

مدیرعامل بورس کالا از ثبت رکورد در حجم و ارزش معاملات سالانه در بازار پتروشیمی طی ۱۱ ماهه خبر داد گفت: در این دوره در بازار پتروشیمی بورس کالا بیش از ۴ میلیون و ۲۳۲ هزار تن انواع محصول به ارزشی بیش از ۲۶۶ هزار و ۵۸۲ میلیارد ریال معامله شده که رکورد جدیدی در حجم و ارزش معاملات سالانه محسوب می شود. ارزش معاملات بازار محصولات فرآورده های نفتی نیز در حالی به رقمی بیش از ۱۹۳ هزار و ۸۸۲ میلیارد ریال رسیده تا رکورد جدیدی در ارزش معاملات این بازار به ثبت برسد.

بورس کالا شاگرد اول بازار سرمایه

وی در ادامه اقدامات و نتایج راهبردی بورس کالا در سال ۹۷ را تشریح کرد و گفت: از مهم ترین نتایج راهبردی سال ۹۷ می توان به کسب سهم ۴۱ درصدی از ارزش کل معاملات بازار سرمایه در ۱۰ ماهه سال ۹۷ و رشد ۶۰ درصدی ارزش کل معاملات در ۱۱ ماهه نسبت به مدت مشابه سال گذشته اشاره کرد.

دستاوردهای تالار صنعتی و معدنی در سال ۹۷

سلطانی نژاد افزایش ۵۵ درصدی ارزش معاملات محصولات صنعتی و معدنی در ۱۱ ماهه سال ۹۷ نسبت به مدت مشابه سال گذشته را از مهم ترین نتایج راهبردی تالار صنعتی و معدنی دانست و در بیان سایر موارد گفت: سهم ۳۶ درصدی معاملات محصولات صنعتی و معدنی از کل ارزش معاملات فیزیکی شرکت بورس کالا در ۱۱ ماهه سال ۹۷ و سهم ۶۵ درصدی معاملات سلف در حوزه محصولات صنعتی و معدنی طی دوره مذکور نیز از دیگر نتایج محقق شده در این تالار بوده است.

رئوس برنامه های بورس کالا در سال ۹۸

سلطانی نژاد رئوس برنامه های سال ۱۳۹۸ شرکت بورس کالای ایران را چنین تشریح کرد: در سال آینده توسعه دارایی‌های پایه بر روی اوراق بهادار مبتنی بر کالای موجود را از طریق راه اندازی صندوق های کالایی محصولات کشاورزی از جمله صندوق زعفران و راه اندازی قراردادهای آتی و اختیار معامله بر روی صندوق های کالایی در برنامه داریم. توسعه اوراق بهادار مبتنی بر کالای جدید از طریق راه اندازی معاملات اوراق خرید دین به عنوان یک ابزار تأمین مالی جدید در بورس کالای ایران و راه اندازی معاملات حق امتیاز از دیگر برنامه های سال ۹۸ است. به گفته مدیرعامل بورس کالای ایران، توسعه در روش های معاملاتی و تسویه در بازار فیزیکی با فراهم نمودن امکان انجام معاملات تقاضا محور (مبتنی بر مناقصه) و فراهم نمودن امکان انجام تسویه چند مرحله ای در معاملات از جمله برنامه های سال آینده بورس کالا است.

وی در بیان دیگر برنامه های بورس کالا برای سال آینده گفت: توسعه مشارکت با نهادهای پولی و مالی از طریق استفاده بیشتر از ظرفیت بانک های تجاری در حوزه گواهی سپرده کالایی و استفاده از خدمات بازارگردانی نهادهای مالی از جمله شرکت های تأمین سرمایه در جهت تعمیق بازار اوراق بهادار مبتنی بر کالا، پشتیبانی و بهبود کیفیت خدمات ارایه شده به ذی‌نفعان و احصاء و بهبود فرآیندهای شرکت نیز رئوس دیگری است که به عنوان برنامه های سال ۹۸ بورس کالا در نظر گرفته شده است. سلطانی نژاد از برنامه برای بهبود، ارتقاء و یکپارچه‌سازی سیستم‌ها و سامانه‌ها، توسعه سیستم‌های اطلاعات مدیریت، تقویت و مدیریت برند شرکت و توسعه تعاملات بین الملل در سال آینده سخن گفت.

منبع:بورس پرس

دیدگاه ها
×