چت

ترمز قیمت ضایعات آهن کشیده شده است؟

 ترمز افزایش نرخ قراضه آهن در ماه پایانی فصل بهار سال جاری به یکباره کشیده شد و بازار این محصول بازیافتی از تب و تاب خود فاصله گرفت تا در روزهای داغ تابستان در رکود قیمتی به‌سر ببرد.

ترمز قیمت ضایعات آهن کشیده شده است؟

قراضه آهن در کشاکش جنگی ناخواسته گریبان شرکت‌های فولادی را گرفت


آیا عرضه ضایعات آهن در بازار افزایش یافته یا دلیل دیگری سبب کاهش قیمت قراضه‌های آهنی شده است؟ برای پاسخ به این سوال باید به این نکته توجه داشت که قیمت ضایعات آهن تابعی از بهای شمش فولاد و متاثر از این بازار است. آنچه در این روزها سبب فروکش کردن بهای ضایعات آهن شده، کاهش قیمت شمش است که کاهش قیمت شمش فولادی نیز خود متاثر از بازارهای جهانی به شمار می‌رود.
ترمز قیمت ضایعات آهن کشیده شده است؟ 


ضایعات آهن چگونه قیمت می‌خورد؟

سالانه به صورت میانگین حدود ۳ میلیون تن ضایعات آهن در ایران خریدوفروش می‌شود. معمولا بهای ضایعات آهن با توجه به نرخ شمش فولاد تعیین می‌شود. هرچند حدودا چند سال پیش وزارت صنعت، معدن و تجارت فرمولی را برای ضایعات آهن برحسب نرخ شمش تعیین کرده بود که مبنای آن شمش فولاد خوزستان در بورس کالا درنظر گرفته شده بود، اما هم‌اکنون در زمینه قیمت‌گذاری ضایعات، کارخانه‌‌دارها چندان به آن فرمول پایبند نیستند، زیرا با توجه به سنتی بودن بازار ضایعات آهن، نحوه قیمت‌گذاری را به این صورت نمی‌پسندند. این مطالب را محمد آشناگر، مدیر وب‌سایت ایران ضایعات درباره نحوه قیمت‌گذاری در بازار قراضه آهن در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» مطرح کرد و در ادامه یادآور شد: کارخانه‌دارها با توجه به رصدی که از بهای شمش فولاد انجام می‌دهند و همچنین بر اساس کشش بازار که در فصل‌های مختلف متفاوت است، ضایعات آهن را قیمت‌گذاری می‌کنند، از همین ‌رو در برخی مواقع قیمت پیشنهادی واحدهای مختلف امکان دارد که اندکی متفاوت از یکدیگر باشد.

انحصاری که کمرنگ شده‌است

این کارشناس حوزه ضایعات با اشاره به این موضوع که تا چند سال پیش برخی بنگاه‌ها به‌صورت یک فرآیند انحصاری عمل می‌کردند، تصریح کرد: در سال‌های گذشته برخی بنگاه‌ها نرخ ضایعات آهن را تعیین می‌کردند تا جایی که برخی به عنوان مافیای بازار سنتی قراضه از آن یاد می‌کردند، اما این روزها حضور این انحصار در بازار قراضه آهن کمرنگ‌تر از قبل شده است./دنیای اقتصاد

دیدگاه ها
×