چت

تجارت ورق سرد فولادی در سالی که گذشت

کره جنوبی بزرگ‌ترین صادرکننده و چین بزرگ‌ترین واردکننده ورق سرد فولادی هستند.

تجارت ورق سرد فولادی در سالی که گذشت

ورق نورد سرد فولادی به‌صورت عمده در صنعت خودرو و لوازم خانگی کاربرد دارد. تجارت این محصول اغلب به‌صورت منطقه‌ای انجام می‌شود. در این گزارش روند تجارت ورق سرد فولادی طی سال 2018 در بازار بین‌المللی، بررسی می‌شود.

تجارت ورق‌های سرد فولادی عمدتا به‌صورت منطقه‌ای انجام می‌شود. در این گزارش تجارت ورق سرد فولادی در سال 2018 مورد بررسی قرار گرفته است. کشورهای کره جنوبی، چین، ژاپن، بلژیک، آلمان، تایوان، روسیه، اوکراین، ایتالیا و هند جزو بزرگ‌ترین صادرکنندگان ورق سرد فولادی طی سال گذشته میلادی بودند. توجه به این نکته ضروری به‌نظر می‌رسد که محصولات فولادی، در حجم بالا تجارت می‌شوند. بنابراین اغلب تجارت این محصولات به‌صورت منطقه‌ای انجام می‌شود. در واقع نزدیکی و راه ارتباطی آسان، تاثیر بسزایی در رونق تجارت این محصولات میان کشورهای مختلف دارد.

کره جنوبی در سال گذشته میلادی نزدیک به 4 میلیون تن ورق سرد فولادی را صادر کرد و در جایگاه نخست قرار گرفت و عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده این محصول را بخود اختصاص داد. این کشور یکی از بزرگترین فولادسازان دنیا است. کره جنوبی در سال 2018، بیش از 72 میلیون تن فولاد خام تولید کرد و در جایگاه پنجم دنیا از منظر تولید این محصول قرار گرفت. شرکت پوسکو بزرگ‌ترین فولادساز این کشور است که بخش عمده (یعنی بیش از 42 میلیون تن) از کل تولید فولاد کره جنوبی را در اختیار دارد. این شرکت که یکی از شرکت‌های پیشرفته فولادی در دنیا شناخته می‌شود، تولیدکننده اصلی ورق سرد فولادی در کره جنوبی محسوب می‌شود.

بیشترین صادرات کره جنوبی به ترتیب به کشورهای چین، ژاپن، مکزیک، تایلند و هند انجام شده است. کره جنوبی در سالی که گذشت بیش از 880 هزار تن ورق فولادی به چین صادر کرد. این 2 کشور در همسایگی هم قرار دارند. این موضوع را باید از دلایل اصلی رونق تجارت این محصول میان آن 2 دانست. این کشور از طریق دریای زرد و دریای ژاپن با سایر کشورها ارتباط دارد. در مجموع باید اذعان کرد تمام کشورهایی که مقصد بیشترین حجم صادرات ورق سرد کره جنوبی بودند، از فاصله نزدیک و همچنین ارتباط مناسب دریایی با آن برخوردار بودند.

چین با صادرات 3 میلیون و 100 هزار تن ورق فولادی، دومین صادرکننده بزرگ این محصول بود. چین بزرگ‌ترین فولادساز دنیا است. بیشترین صادرات ورق سرد تولید شده در چین به کشورهای فیلیپین، کره جنوبی و ویتنام انجام می‌شود. در این خصوص نیز مسافت نزدیک مهم‌ترین عامل در رونق تجارت میان کشورهای یاد شده است. ژاپن نزدیک به 2 میلیون و 500 هزار تن ورق سرد فولادی صادر کرد. بیشترین صادرات این کشور به ترتیب به مقصد تایلند، چین و اندونزی انجام گرفت.

بلژیک نیز حدود 2 میلیون تن از محصول مورد بحث را صادر کرد. بیش از 800 هزار تن از ورق سرد تولید شده در بلژیک به آلمان فروخته شد. فرانسه، ایتالیا و هلند نیز در رده‌های بعدی خریداران خارجی این کشور قرار گرفتند. باید خاطر نشان ساخت همه کشورهای یاد شده در اروپا واقع هستند. علاوه بر این، همه آن‌ها عضو اتحادیه اروپا هستند که تجارت را میان آن‌ها تسهیل می‌کند.

کشورهای چین، ایالات متحده، آلمان، بلژیک، تایلند، فرانسه، ایتالیا، مکزیک، لهستان و ژاپن، بزرگ‌ترین واردکنندگان ورق سرد فولادی در سال 2018 بودند. چین بیش از یک میلیون و 900 هزار تن ورق سرد فولادی وارد کرد. همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره شد، بیش از 800 هزار تن از نیاز این کشور به ورق سرد از کشور کره جنوبی تامین می‌شود. چین بیش از 400 هزار تن ورق سرد از کشور ژاپن دریافت کرد. تایوان نیز سهم بیش از 400 هزار تنی از تامین ورق سرد مورد نیاز این کشور را بر عهده داشت.

ایالات متحده آمریکا در زمره بزرگ‌ترین واردکنندگان فولاد دنیا قرار دارد. این کشور بیش از یک میلیون و 500 هزار تن ورق سرد فولادی وارد کرد. حدود 400 هزار تن از ورق سرد وارد شده به آمریکا توسط کانادا تامین شد؛ کانادا در همسایگی آمریکا قرار دارد و همین موضوع تسهیل‌کننده تجارت میان آن دو است.

آلمان طی سال 2018 در جایگاه سوم بزرگ‌ترین واردکنندگان ورق سرد فولادی قرار گرفت. همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره شد، حجم قابل توجهی از ورق سرد آلمان توسط بلژیک تامین می‌شود. هلند و ایتالیا نیز سهم قابل توجهی از بازار این کشور را در اختیار دارند. عضویت در اتحادیه اروپا و همچنین بعد کوتاه مسافت، تجارت میان کشورهای یاد شده را تقویت می‌کند.

منبع:اخبارفلزات

دیدگاه ها
×