چت

بهبود نرخ کشتیرانی در 2 ماه اخیر/ صعود تدریجی شاخص بالتیک

پس از یک دوره توقف طولانی، شاخص کالاهای خشک بالتیک که معیاری از نرخ کشتیرانی در جهان است، بار دیگر به حرکت افتاده است. رشد 50 درصدی این شاخص طی 2 ماه اخیر، از اوضاع مساعد کشتیرانی و تقاضای بالا برای کامودیتی‌ها حکایت دارد.

بهبود نرخ کشتیرانی در 2 ماه اخیر/ صعود تدریجی شاخص بالتیک

تا اواسط سال 2018 میلادی، شاخص حمل و نقل بالتیک در حدود سطح 630 واحد در حال نوسان بود، اما میزان رشد آن در 2 ماه اخیر، این شاخص را در سطوح نزدیک به 1200 واحد قرار داده است. نمودار شماره 1، تغییرات شاخص بالتیک از ابتدای سال 2019 میلادی را نشان می‌دهد.

هم اکنون دلایل خوبی برای خوش‌بینی نسبت به آینده تجارت جهانی وجود دارد. پیش‌بینی اخیر صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد اقتصاد جهانی در سال جاری و سال بعد میلادی می‌تواند تا 3.5 درصد نیز رشد داشته باشد. در حالی که پیش‌بینی‌ها از بهبود حجم تجارت جهانی خبر می‌دهند، میزان آن طی 4 ماه ابتدای سال 2019 بیش از 3 درصد افزایش داشته و پیش‌بینی IMF نیز رشد 3.8 درصدی در پایان سال را نشان می‌دهد. این در حالی است که چندی پیش، شاخص S&P 500 بورس نزدک نیویورک، از رکورد بیشترین میزان تاریخی خود نیز عبور کرد که نشانه خوبی برای چشم‌انداز اقتصاد جهانی به شمار می‌رود.

همچنین اخیرا نشانه‌هایی از رشد در اقتصاد چین مشاهده شده است که بیش از 40 درصد تجارت دریای جهان را به‌خود اختصاص می‌دهد. پس از سپری شدن تعطیلات سال نوی چینی، تقاضا برای کامودیتی‌ها در چین افزایش پیدا کرده است، ضمن اینکه نگرش مثبت نسبت به مذاکرات تجاری چین و آمریکا، تاثیر خود را اکنون در رونق بسیاری کسب و کارهای صنعتی در این کشور گذاشته است.

شاخص کالای خشک بالتیک میانگین درآمد روزانه در صنعت کشتیرانی به‌ازای هر کشتی است که برای کشتی‌های خاصی در مسیرهای مشخصی محاسبه می‌شود. از این رو این شاخص می‌تواند معیاری برای هزینه‌های حمل و نقل دریایی در جهان به‌حساب آید. همچنین این شاخص تحت تأثیر نرخ کشتیرانی در دنیا و میزان تبادلات تجاری تغییر می‌کند. بدون شک شاخص بالتیک، یکی از شاخص‌های اصلی تجاری محسوب می‌شود که در گذشته نیز تغییرات آن، به سرمایه‌گذاران در خصوص کاهش قریب‌الوقوع رشد اقتصادی، هشدار داده است. به عنوان مثال، بین ماه‌های مِی و جولای 2008 و در هنگام بحران اقتصادی، میزان این شاخص بیش از 25 درصد کاهش یافت؛ پس از آن چند ماه بعد و در سپتامبر بود که اقتصاد جهانی وارد دوره رکود شد.

منبع:اخبارفلزات

دیدگاه ها
×