چت

بررسی دلایل تداوم کاهش قیمت آهن

در هفته گذشته شاهد کاهش قیمت در بورس کالا متناسب با روند نزولی تقاضای مصرفی در بازار بوده ایم که این اقدام توانست سبب کاهش قیمت پایه در عرضه آهن آلات در بازار شود.

بررسی دلایل تداوم کاهش قیمت آهن

در هفته گذشته شاهد کاهش قیمت در بورس کالا متناسب با روند نزولی تقاضای مصرفی در بازار بوده ایم که این اقدام توانست سبب کاهش قیمت پایه در عرضه آهن آلات در بازار شود؛ امری که با سوق یافتن به سمت قیمت های کف بازار رضایت خاطر مشتریان را بیش از پیش جلب کرده است.

البته سناریوی بانک مرکزی در رابطه با نزدیک کردن دلار نیمایی و دلار آزاد به یکدیگر و هم چنین اجرایی شدن بازار متشکل ارزی به‌صورت آزمایشی در روند کاهشی بازار بی تاثیر نبوده است اما هنوز هم باتوجه به آغاز بازار متشکل ارزی، گمان می‌رود نسبت این دو ارز همچنان به یکدیگر همگرا باشد. بازار آهن‌آلات در تمام مقاطع سیر نزولی خود را هم چنان ادامه داده است و تقاضای اندک از سوی مصرف‌کننده در هفته پیش، بازار را در سکوت معنا داری فرو ‌برد؛ به‌گونه‌ای که برخی از تولیدکنندگان برای جلوگیری از ضرر بیشتر تمایل به عرضه بیشتر در بازار را از خود نشان دادند. در نهایت تقابل این دو گزاره، یعنی کاهش تقاضا و بهبود نسبی عرضه، همواره کاهش قیمت‌ها را در پی دارد. از سوی دیگر باید به این امر توجه داشت که دو بازارساز مهم یعنی بورس و دلار به این کاهش قیمت‌ها دامن زدند.

نکته دیگر این است که شاید از نگاه برخی منتقدان، به جریان سازی های مثبت برای تولیدکنندگان متهم گردیم؛ اما شاید افرادی که طی این ماهها همراه ما بوده‌اند بهتر بدانند که تلاش ما صرفا انعکاس واقعیت های عریان و پشت پرده بازار در حد بضاعت و توانایی است برای برخی شفاف سازی ها و البته زدوده شدن غبار از چشم‌انداز آتی بازار؛ که البته این موضوع هم در اقتصاد تقریبا خواسته یا ناخواسته سیاسی کشور ما، فعلا بسیار سخت و مشکل است و همانطوریکه طی این سالهای اخیر متوجه شده‌اید گاهی یک سیگنال سیاسی در کنش ها و چالش های سیاسی در جنگ اقتصادی؛ متغیرهای اثرگذار بازار آهن را آشفته می کند.

منبع:آهن پرایس

دیدگاه ها
×