چت

اوراق نفتی شاخص بورس را صعودی می‌کند؟

دوشنبه هفته گذشته در حالی که سهامداران بورس ورود شاخص کل بازار سرمایه به کانال دو میلیون واحد را جشن گرفته بودند و خود را برای ورود به مرز مقاومتی بعدی آماده می‌کردند، انتشار خبر لغو پذیره‌نویسی دارا دوم تمام معادلات بازار را بر هم ریخت و شاخص کل بار دیگر به زیر شاخص دو میلیون واحد برگشت.

اوراق نفتی شاخص بورس را صعودی می‌کند؟

دوشنبه هفته گذشته در حالی که سهامداران بورس ورود شاخص کل بازار سرمایه به کانال دو میلیون واحد را جشن گرفته بودند و خود را برای ورود به مرز مقاومتی بعدی آماده می‌کردند، انتشار خبر لغو پذیره‌نویسی دارا دوم تمام معادلات بازار را بر هم ریخت و شاخص کل بار دیگر به زیر شاخص دو میلیون واحد برگشت. بازگشتی که تا امروز ادامه داشته و حتی خبر پذیره‌نویسی دارا دوم در پنجم شهریور نتوانسته جو بازار را آرام کند.

پس از ریزش ۶۵ هزار واحدی و ۲۴ هزار واحدی شاخص کل طی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه هفته گذشته، دیروز نیز این شاخص ۷۲ هزار و ۱۷۲ واحد دیگر افت کرد، تا هفته جاری را با روند نزولی آغاز کند. بسیاری از کارشناسان افزایش بی‌اعتمادی در بازار و عرضه سنگین سهام عدالت از سوی بعضی از صندوق‌ها و کارگزاری‌ها را عامل تشکیل صف‌های طولانی در اکثر نمادها می‌دانند. البته پیش از این هم تحلیلگران پیش‌بینی می‌کردند که شاخص دو میلیون واحد سدی مستحکم در برابر روند بازدهی سریع بورس باشد و برای مدتی شاخص کل در این بازه درجا بزند و اصلاحا وارد دوره اصلاح شود. با این حال به نظر می‌رسد به روزهای پایانی خود نزدیک شده و با نزدیک‌شدن به پاییز بازدهی بورس به روال بهار سال جاری بازگردد. چراکه از یک طرف فشار فروش از طرف حقوقی‌ها و حقیقی‌ها کاسته شده و عرضه اوراق سلف نفتی از جهت بازدهی ثابتی که دارند و مبنایی برای پیش‌بینی نرخ ارز تبدیل شده‌اند می‌تواند تاثیر مثبتی بر بازار سرمایه بگذارد.

عرضه اوراق سلف نفتی در بورس انرژی که اطلاعیه آن روی سایت کدال قرار گرفته بود، امروز آغاز می‌شود. حال برای بسیاری از فعالان بازار سرمایه این پرسش مطرح شده که انتشار این اوراق چه تاثیری بر روند بورس اوراق بهادار می‌گذارد. جدا از موفقیت یا شکست این طرح، اخبار مربوط به انتشار اوراق نفتی از دو جنبه حائز اهمیت است. در این زمینه یک کارشناس بازار سرمایه به ایرنا گفته است: این اوراق با توجه به اختیار خرید و سود نسبتا مشخصی که برای آن متصور است دو کمیت را به بازار یادآوری کرد که برای رشد بورس بسیار مهم است و اگر تحلیلگران و سرمایه‌گذاران دقت بیشتری را در این اعداد داشته باشند به یک سری از پارامترها دست پیدا می‌کنند که نگرانی‌ها را برای ادامه رشد بازار مرتفع خواهد کرد. امیرعلی امیرباقری با اشاره به اینکه یکی از مسائل موجود، نرخ بازدهی این اوراق است که نشان‌دهنده نرخ حدود ۱۹ درصد است، اظهار کرد: این اوراق همراه با ریسک است و نشان می‌دهد که قسمتی از این ۱۹ درصد صرف ریسک می‌شود و قسمتی دیگر نرخ بازده بدون ریسک است که در کل عدد پایینی به نظر می‌رسد.

او ادامه داد: نکته دیگر این است که از قیمت پیش‌فروش هر بشکه نفت می‌توان نرخ تقریبی دلار را استخراج کرد، این نشان می‌دهد نرخ دلاری که این اوراق با آن قیمت‌گذاری شده در محدود ۲۳ هزار تومان است که این امر همسو با رشد و در جهت روند صعودی میان‌مدت و بلندمدت بازار سرمایه قرار دارد. امیرباقری با تاکید بر اینکه این موضوع می‌تواند تا حدودی از التهابات بازار بکاهد یادآور شد: جوّ فروش هیجانی از سمت حقیقی و حقوقی‌ها فروکش می‌کند و انتظار داریم بازار به مدار رشد خود بازگردد. علاوه بر او، بسیاری از کارشناسان هم هنوز بورس را پربازده‌ترین و کم‌ریسک‌ترین بازار کشور می‌دانند. حتی اگر شاخص کل طی چهار روز بازگشت حدود ۲۰۰ هزار واحدی را تجربه کرده باشد. رئیس جمهوری نیز چندی پیش اعلام کرد که مردم پول خود را بورس و اوراق نفتی سرمایه‌گذاری کنند تا بیش از سرمایه‌گذاری در بازار ارز، طلا و سکه عایدی کسب کنند که این صحبت نیز نشان از حمایت تمام‌قد دولت از بازار سرمایه دارد. البته این حمایت در صورتی جنبه عملی پیدا می‌کند که دولت هر روز تصمیم جدیدی اتخاذ نکند و اعتماد مردم به بازار سرمایه را از بین نبرد./آرمان ملی

دیدگاه ها
×