چت

امتناع آسیای جنوب شرقی از خرید شمش فولادی ایران

به گزارش پلاتس، خریداران آسیای جنوب شرقی پس از اعمال آخرین تحریم های ایالات متحده بر ایران، از خرید شمش فولادی ایران امتناع میکنند.

امتناع آسیای جنوب شرقی از خرید شمش فولادی ایران

پلاتس گزارش میدهد:

سنگاپور : طی هفته اخیر، برخی از شرکت کنندگان در بازار به پلاتس گزارش دادند؛ خریداران عمده شمش فولادی در تایلند و اندونزی ضمن امتناع از خرید مواد اولیه فولادی ایران، با پیروی از تحریم های اعمال شده ایالات متحده بر حوزه مواد اولیه [فولادی] ایران، منابع جایگزینی همچون روسیه، ویتنام و مالزی را برگزیده‌اند. تغییر الگوی رفتاری خرید موجب شده تا عرضه شمش فولادی روسیه، تنها طی دو هفته اخیر حدود ۱۰ دلار/تن یا حدود ۲ درصد افزایش پیدا کرده و به رقم ۴۶۰ الی ۴۶۵ دلار/تن CFR آسیای جنوب شرقی برسد.

شرکت کنندگان بازار به پلاتس گزارش دادند، آخرین معاملات صورت گرفته مربوط به ۵۰۰۰ تن شمش تولیدی روسیه با نرخ ۴۴۵ دلار/تن CFR مانیل در هفته گذشته بوده که نسبت به معاملات قبلی افزایش حدود ۵ دلاری را نشان می‌دهد. شاخص های خریداران برای مواد اولیه ویتنام و مالزی در این هفته در محدوده قیمتی ۴۵۵ الی ۴۶۰ دلار/تن بود، گرچه این شاخص ها بیشتر برای محموله های کوچکتر ۱۰ تا ۲۰ هزار تنی بود. منابع عنوان کردند که تحویل های فعلی و در حال انجام محصولات فولادی به تایلند و اندونزی مربوط به قبل از اعمال تحریم های اعمال شده آمریکا بوده و خریداران در ایجاد قراردادهای جدید محتاط بودند.

یک منبع از کارخانه تولیدی در اندونزی عنوان نمود : " خریدهای جدید ما در خصوص شمش تولیدی ایران در این ماه متوقف شده، چراکه ما نمی خواهیم در خصوص این موضوع خطر کنیم زیرا ممکن است تحویل کالاهای خریداری شده با مشکل مواجه شود که این مسئله بر روند برنامه ریزی و زمان بندی تولیدات شرکت ما اثر تخریبی بزرگی خواهد گذاشت." منبع دیگری در یکی از کارخانجات تایلند عنوان نمود علاوه بر سایر منابعی همچون روسیه، ویتنام و مالزی، این شرکت قصد دارد تا با خرید مقادیر بیشتری از قراضه آهن، شکاف عرضه مواد اولیه مورد نیاز خود را پر نماید.

یک شرکت بازرگانی مستقر در سنگاپور عنوان نمود : " خریداران عمده در تایلند و اندونزی از ترس اینکه ممکن است آمریکا تحریم ها را به آنها نیز تحمیل نماید؛ از خرید شمش فولادی ایران عقب‌نشینی نموده‌اند. شنیده شد معامله ای ۸۰ هزار تنی، شمش فولادی ایران، در خلال هفته منتهی به ۱۳ ماه می، با نرخ ۴۲۰ دلار/تن CFR تایلند، صورت گرفته است که نشان دهنده این موضوع است که هنوز همه خریداران از خرید محصولات ایرانی روی برنگردانده‌اند. پیش از اعمال تحریم های جدید آمریکا، بسیاری از خریداران از واردات محصولات فولادی ایران اجتناب می‌کردند و از جمله دلایل اصلی آنها نگرانی از مسائلی از قبیل خطوط اعتباری خود در بانکها و برخی مشکلات مرتبط با انجام معاملات با ارزی غیر از دلار بود.

مطابق با گزارش انجمن جهانی فولاد؛ ایران با خروجی ۸.۴ میلیون تن تولید فولاد خام در ۴ ماهه ابتدایی سال ۲۰۱۹، و افزایش ۶ درصدی نسبت به دوره زمانی مشابه در سال گذشته، دهمین تولید کننده بزرگ فولاد خام جهان بوده است . مطابق با گزارش انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران؛ طی سال گذشته (شمسی)؛ صادرات مجموع محصولات نیمه ساخته شده ایران بالغ بر ۴‌.۹ میلیون تن بوده که ۲۹ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل آن را نشان میدهد.

مجموع حجم محموله های صادراتی بیلت و بلوم ایران ۳.۳ میلیون تن یا ۶۷ درصد از مجموع کل حجم صادرات محصولات نیمه ساخته شده بوده که ۱۸ درصد کاهش نسبت به سال قبل آن را نشان میدهد، همچنین حجم کل تختال صادراتی ایران ۱.۶ میلیون تن بوده که ۳۳ درصد از حجم کل صادرات را شامل شده و کاهش ۴۴ درصدی نسبت به سال قبل آن را نشان می‌دهد. مطابق با گزارش وزارت معادن و بازرگانی امریکا؛ مقاصد اصلی محموله های صادراتی محصول نیمه ساخته شده فولادی ایران، کشورهایی از قبیل تایلند، اندونزی، امارات متحده عربی، مصر و عمان بوده اند.

منبع:گزارشگر فولاد

×