چت

ارزان فروشی بهتر از تعطیلی فولاد است

صنعت فولاد به عنوان یکی از صنایع مهم در کشور، توانسته رتبه دهم دنیا را به خود اختصاص دهد و نقش اساسی در توسعه کشور ایفا کند. این صنعت هم اکنون علاوه بر تامین نیاز داخل، سهم عمده‌ای در صادرات کشور دارد. با این وجود برخی از مانع و چالش‌ها گریبانگیر این صنعت شده است.

ارزان فروشی بهتر از تعطیلی فولاد است

در راستای رسالت حرفه‌ای اطلاع رسانی خود و به منظور بررسی وضعیت صنعت فولاد، میزگردی با محوریت توسعه صنعت فولاد، چالش‌ها، موانع و راهکارها با حضور جعفر سرقینی «معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت»، بهرام سبحانی«رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران»، امیری، «مدیرکل دفتر صنایع وزارت صمت»، ایرج ترابی«مدیر روابط عمومی فولاد مبارکه»، نوید ایزدپناه، «عضو هیئت مدیره شرکت هفت الماس»، سید بهادر احرامیان «مدیرعامل گروه صنعتی فولاد یزد» علیرضا خیاط «مدیرعامل شرکت آهن و فولاد ارفع» سید محمد میرحسنی «مدیرعامل فولاد شاهرود»، محمد جمالی«رئیس فروش شرکت فولاد سیرجان ایرانیان»، حمیدرضا رستگار «رئیس اتحادیه فروشندگان آهن، فولاد و فلزات تهران» در وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار کرد.

سیستم آنلاین برای حمل‌ونقل جاده‌ای ایجاد شود/ ارزان فروشی بهتر از تعطیلی فولاد است

مدیرعامل فولاد شاهرود مشکل اصلی صنعت فولاد را مسئله حمل‌و‌نقل دانست و پیشنهاد کرد برای بحث حمل‌ونقل جاده‌ای سیستم آنلاین ایجاد کنند تا از حداکثر ظرفیت کامیون‌ها استفاده شده و از انحصار گاراژداران خارج شود. سید محمد میرحسنی یکی دیگر از مشکلات صنعت فولاد را مربوط صادرات دانست و گفت: در 20 روز گذشته تعداد زیادی خریدار به کارخانه‌ها مراجعه می‌کردند؛ اما نمی‌دانم دولت چه سیاستی اتخاذ کرده که دیگر هیچ خریداری مراجعه نمی‌کند.

وی ادامه داد: دولت معتقد است فولادسازان ارزان‌ فروشی می‌کنند؛ چرا این صحبت در خصوص نفت و سایر حامل‌های انرژی انجام نمی‌شود. اگر این به اصلاح ارزان فروشی باعث شود که کارخانه‌های فولادی از تولید باز نایستند؛ بسیار بهتر از شرایط حال حاضر است که فروش ما به یک سوم کاهش پیدا کرده است. اگر قرار باشد در شرایط تحریم به حیات خود ادامه دهیم، مجبور هستیم از برخی از مزیت‌ها صرف‌نظر کنیم.

در ادامه معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت با اشاره به صحبت‌های مدیرعامل فولاد شاهرود گفت: در گذشته برای صادرات مقاطع طویل فولادی مشکلی نبود؛ اما تولیدکنندگان و انجمن‌ها عنوان کردند که قدرت رقابت با واسطه‌ها را ندارند. زیرا واسطه‌ها محصولات را از کف بازار خریداری کرده صادر می‌کردند. به طوری که اگر قیمت 420 دلار بود آن را با قیمت 350 دلار به فروش می‌رساندند زیرا روی بازگشت دلار 14 هزار تومانی حساب می‌کردند. ما نیز عنوان کردیم که صادرات محصولات طویل نیز فقط توسط تولیدکنندگان و یا نماینده‌های آنها با رعایت کف عرضه انجام شود. اولین بار است که عنوان می‌شود این امر مشکل ایجاد کرده است.

اگر صادرات انجام نشود به این معناست که باید کارخانه‌ها تعطیل شده و یا کمتر از ظرفیت کار کنند. اعضای انجمن فولاد این قول را داده‌اند که هرچند با سود کم اما صادرات را دنبال کنند. سرقینی ادامه داد: با مشکلات حمل‌ونقل سال‌ها است که درگیر هستیم؛ متاسفانه به دلیل اینکه این سیستم ساختار خاصی دارد، نتوانستیم از پس آن بر بیایم.

بازارهای جهانی رفتارهای لحظه‌ای را نمی‌پسندد

عضو هیئت مدیره شرکت هفت الماس، در مقایسه صنعت فولاد با سایر صنایع گفت: یکی از شاخص‌ترین کارها در صنعت فولاد انجام شده است؛ فولاد آلیاژی، فولاد تخت و... ایران قابلیت رقابت با بازارهای تراز اول دنیا را دارد. ممکن است که امروزه تولید استند نورد و ... اقتصادی نباشد؛ اما این بدان معنی نیست که ما دانش تولید آن را نداشته باشیم.

نوید ایزدپناه، ادامه داد: در بسیاری از صنایع کشور، ظرفیت تولید با نگاه به نیاز داخل انجام می‌شود؛ اما در صنعت فولاد این موضوع مطرح نیست. در اکثریت محصولات فولادی بیش از دو برابر نیاز کشور تولید می‌شود و پتانسیل افزایش آن نیز وجود دارد. عضو هیئت مدیره شرکت هفت الماس، معتقد است که برای پیشرفت اقتصاد کشور، تمام بخش‌ها باید با یکدیگر همسو باشند. وی ادامه داد: به طور مثال باید صنعت حمل‌ونقل، فولاد، بیمه، بانکداری متناسب با یکدیگر رشد کنند. این در حالی است که ما در صنعت فولاد در رتبه دهم؛ اما در صنعت بانکداری شاید رتبه 50 باشیم.

وی صنعت فولاد را پیش گام نسبت به سایر صنایع دانست و ادامه داد: چالش اصلی صنعت فولاد رشد نامتوازن سایر بخش‌ها است. سیستم بانکداری برای کشوری که صنعت فولاد آن در جایگاه دهم دنیا است؛ باید خیلی متفاوت‌تر از این باشد که امروزه ما با آن روبه‌رو هستیم. اگر کشورهایی که در رتبه یازده یا دوازدهم قرار دارند را بررسی کنیم ،خواهیم دید که ساختار بیمه، حمل‌ونقل، تامین انرژی، بانکداری آنها به چه میزان با کشور ما متفاوت است. ما باید به یکدیگر کمک کنیم تا تمام زیرشاخه‌های اقتصادی متناسب با یکدیگر پیشرفت کنند. ایزدپناه تصریح کرد: ما در صنعت یاد گرفته‌ایم که واردات محور باشیم، بر این اساس تمام بخشنامه‌ها و یا مذاکرات ما نگاه واردات محور دارند. اما صنعت فولاد به بلوغ رسیده و صادرات محور شده است.

عضو هیئت مدیره شرکت هفت الماس، معتقد است که بازار جهانی دیگر رفتارهای لحظه‌ای را نمی‌پسندد و در ادامه گفت: واردکننده می‌تواند به یکباره تصمیم به عدم واردات بگیرد؛ اما صادرکننده نمی‌تواند به یکباره بازارهای جهانی را رها کرده و صادرات انجام ندهد. اگر صادرکننده بازار را از دست بدهد، به دست آوردن مجدد آن، هزینه بیشتر می‌خواهد؛ بنابراین اگر یک صنعت به یک بلوغی می‌رسد، باید رفتارها متناسب با آن باشد. در ادامه معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت با اشاره به صحبت‌های عضو هیات مدیره شرکت هفت الماس، گفت: قبول دارم که رفتارهای لحظه‌ای پاسخگو صادرات نیست. از امروز فولادسازان می‌توانند قراردادهای 5 ساله منعقد کنند و هر فولادساز قبل از انعقاد قرارداد به کف عرضه خود توجه کند؛ آنگاه مازاد کف عرضه خود را قرارداد منعقد کند.

قوانین بانکی برای فولاد باید متفاوت باشد

مدیرعامل شرکت آهن و فولاد ارفع صنعت فولاد را نسبت به سایر صنایع، صنعتی موفق، خود اتکا و درون‌زا دانست و گفت: در زمان انقلاب، تولید فولاد کمتر از یک میلیون تن بود. اما امروزه صحبت از 35 میلیون تن ظرفیت می‌شود. اگر سال‌های جنگ را کنار بگذاریم، تقریبا هر سال یک میلیون تن به ظرفیت تولید کشور افزوده شده است.

علیرضا خیاط، معتقد است که صنعت فولاد می‌تواند ستونی برای حفط اقتصاد کشور در شرایط حاضر باشد. اگر دفاعی از صنعت فولاد می‌شود تنها برای حفظ این صنعت نیست؛ بلکه برای حفظ اقتصاد کشور است. بعد از نفت و پتروشیمی یکی از ستون‌های اقتصاد کشور فولاد است و از لحاظ اشتغالزایی، اشتغال پایدار را فولاد دارد. وی یکی از موانع صنعت فولاد را عدم ثبات قوانین عنوان کرد و افزود: فولاد صنعت سخت و بزرگی است. قوانین که برای آن وضع می‌شود، حداقل باید تا یک سال تغییر نکند نه اینکه طی یک سال، بارها در آن تغییرات ایجاد کنند. خیاط افزود: باید قوانین مالیاتی و بانکی در مورد تولیدکنندگان نسبت به سایر حوزه‌ها متفاوت باشد. زیرا باید بدانند که فولاد چه رسالتی بر عهده دارد.

مدیرعامل شرکت آهن و فولاد ارفع با انتقاد از نگاه مسئولان شهرستان‌ها نسبت به اداره کارخانه‌های فولادی گفت: متاسفانه این تصور پیش آمده که اگر کارخانه فولادی در یک شهرستان احداث می‌شود، باید به صورت بومی اداره شود و کارکنان آن باید از ساکنین آن شهرستان استخدام شوند، این موضوع آفت بزرگی برای صنعت فولاد است. وزارت صمت علاوه بر مسئولیت تولید، مسئول بازار نیز هست، نباید قیمت میلگرد، تیرآهن، در کشوری که تمام نهاده‌ها را دارد و حامل‌های انرژی آن با سوبسید ارائه می‌شود، افزایش قیمت بیش از اندازه داشته باشد.

منبع:ایلنا

دیدگاه ها
×