چت

آخرین رویدادهای بازار سنگ‌‌‌آهن چینی

بهای سنگ‌آهن در پی افزایش خرید کارخانه‌های فولاد در چین افزایشی شد. برنامه این کشور برای تقویت رشد اقتصاد نیز به این افزایش قیمت کمک کرده است. چین قصد دارد به‌منظور افزایش تحریک رشد اقتصادی، تامین مالی پروژه‌‌‌های زیرساختی در این کشور را برعهده بگیرد.

آخرین رویدادهای بازار سنگ‌‌‌آهن چینی

همچنین کاهش نرخ بهره وام‌‌‌ها توسط بانک‌ مرکزی چین برای حمایت از بازار املاک بر افزایش قیمت سنگ‌‌‌‌‌‌آهن تاثیر‌گذار بوده است.
پیش‌‌‌‌بینی‌ها در مورد بازار سنگ‌‌‌آهن نیز به عملکرد چین در ماه‌‌‌های آتی بستگی دارد. اگر این کشور موفق به تحریک اقتصاد با استفاده از بسته‌‌‌های حمایتی شود، تقاضا برای فولاد و به تبع آن، سنگ‌‌‌آهن نیز افزایش پیدا خواهد کرد. پنج‌شنبه گذشته، بهای سنگ‌‌‌‌آهن در بورس‌کالایی چین به بیش از ۱۰۶دلار به ازای هر تن رسید که نسبت به هفته گذشته ۴دلار افزایش داشته است. به عقیده برخی تجار چینی، موجودی انبار کارخانه‌های داخلی در این کشور بسیار کاهش یافته و میزان سود این تولید‌‌‌کنندگان نیز کم شده است، به همین دلیل تولید فولاد باید افزایش پیدا کند. البته افزایش بی‌‌‌سابقه دمای هوا نیز نوردکاران این کشور را دچار مشکلاتی کرده است. دولت چین به‌منظور صرفه‌‌‌جویی و کاهش فشار شبکه، محدودیتی برای مصرف برق کارخانه‌های فولاد در این کشور در ماه‌‌‌های گذشته اعمال کرد که بر کاهش تولید فولاد در این ناحیه اثر گذاشت.

تلاش چین برای نجات بازار املاک

یکی دیگر از عوامل افزایش قیمت سنگ‌آهن، کاهش نرخ‌های پایه اعطای وام توسط بانک‌مرکزی چین برای حمایت از بازار املاک این کشور بود. ساختمان‌سازی در این کشور به دلیل رکود جهانی و تداوم قرنطینه به‌منظور مهار شیوع سویه‌‌‌های جدید کووید-۱۹ دچار رکود شده است.البته به نظر تحلیلگران، اگر اعمال محدودیت‌‌‌ها برای کنترل شیوع کرونا ادامه یابد، محرک‌‌‌های بیشتری برای بهبود اوضاع اقتصاد چین مورد نیاز است. در واقع، بحران بازار املاک چین به‌‌‌دنبال آزمایش این مساله است که آیا بانک مرکزی این کشور می‌‌‌تواند به استراتژی افزایش رشد به‌‌‌وسیله محرک‌های اقتصادی پایبند باشد یا خیر. از طرفی نشانه‌هایی از بهبود بازار املاک نمایان و چشم‌‌‌انداز مثبتی ایجاد شده است.

چالشی که در خصوص مصرف و تقاضای فولاد و سنگ‌‌‌آهن در چین وجود دارد، این است که بسته به بازه‌‌‌ زمانی انتخاب‌شده، می‌‌‌توان نسبت به چشم‌‌‌انداز اقتصادی آن، هم خوش‌بین و هم بدبین بود. البته برای افزایش خوش‌بینی نسبت به بازار فولاد چین، باید موفقیت بسته‌‌‌های محرک اقتصادی چین و اجرای به‌موقع آنها و همچنین کاهش سرعت رکود اقتصادی دنیا که انقباض پولی را محدود کند، رخ دهد.تحلیلگران انتظار دارند واردات سنگ‌آهن به چین در ماه اوت نسبت به ژوئیه افزایش یابد و از ۲۴/ ۹۱میلیون تن به حدود ۱۰۰میلیون تن یا بیشتر برسد. اما داده‌های گمرک نشان می‌دهد که در هفت‌ماه اول سال ۲۰۲۲ واردات سنگ‌آهن چین ۸/ ۶۲۶میلیون تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴/ ۳‌درصد کاهش داشته است. این کاهش با میزان تولید این مدت فولاد چین نیز مطابقت دارد./دنیای اقتصاد

×