چت

تأثیر حملات دریای سرخ بر اقتصاد ایران

حملات حوثی‌ها در دریای سرخ به مسیرهای تجاری بین اروپا، خاورمیانه و آسیا آسیب زده است و افزایش هزینه‌های حمل و نقل به دلیل تغییر مسیر تجاری باعث نگرانی از افزایش فشارهای تورمی شده است.

تأثیر حملات دریای سرخ بر اقتصاد ایران

به گزارش فولاد 24 به نقل از euronews.basinessT تاریخ: حملات حوثی‌ها در دریای سرخ به مسیرهای تجاری بین اروپا، خاورمیانه و آسیا آسیب زده است و افزایش هزینه‌های حمل و نقل به دلیل تغییر مسیر تجاری باعث نگرانی از افزایش فشارهای تورمی شده است.
حملات گروه حوثی در دریای سرخ، به‌عنوان یک مسیر حیاتی برای تجارت بین اروپا، خاورمیانه و آسیا، باعث اختلال در ناوبری دریایی شده و نگرانی‌ها از افزایش فشارهای تورمی را افزایش داده است. شرکت‌های حمل و نقل بزرگ، به‌خصوص با توجه به احتمال اختلالات در کانال سوئز، مسیرهای خود را تغییر داده و این امر به افزایش هزینه و زمان حمل و نقل منجر شده است.

واکنش‌های ایالات متحده و بریتانیا به وضعیت دریای سرخ


در پاسخ به حملات، ایالات متحده و بریتانیا به بیش از 60 هدف حوثی در یمن حمله هوایی کرده و اعلام کرده‌اند که حملات در صورت لزوم ادامه خواهند داشت. این تصاعد تنش‌ها باعث افزایش ترس از اختلال در زنجیره تامین و افزایش قیمت مصرف‌کننده شده است.
افزایش هزینه حمل و نقل از آسیا به اروپا به بیش از 6000 دلار (5500 یورو) رسیده و تقریباً سه برابر شده است. این افزایش هزینه‌ها به‌طور مستقیم به مصرف‌کننده منتقل شده و به نگرانی‌های تورمی افزوده شده است. آلمان، فرانسه و هلند از جمله بزرگ‌ترین دارندگان مسیرهای تجاری با چین بوده و این اختلالات تأثیرات قابل توجهی را در تجارت جهانی خواهد داشت.

تهدیدها و چالش‌های کانال سوئز

حفظ کانال سوئز، گذرگاه حیاتی برای تجارت جهانی، در معرض تهدید قرار گرفته است. این امر برای ترانزیت نفت و گاز، تجارت بین‌المللی LNG، و همچنین تجارت اروپا و آسیا تأثیرات جدی دارد. اختلالات در مسیرهای تجاری باعث افزایش هزینه‌ها و توسعه مسیرهای جایگزین می‌شود.
ریسک‌های تورمی ناشی از اختلالات دریای سرخ نشان‌دهنده چالش‌های اقتصادی برای اروپا است. افزایش هزینه‌های وارداتی به علت افزایش هزینه حمل و نقل می‌تواند تأثیرات منفی بر تورم و قیمت‌های مصرف‌کننده داشته باشد. نظارت دقیق بر نوسانات قیمت انرژی و تدابیر مناسب می‌تواند در مدیریت این چالش‌ها کمک کند.

تأثیر احتمالی حملات دریای سرخ بر اقتصاد ایران

  • نگرانی از افزایش فشارهای تورمی در اقتصاد ایران
  • دریای سرخ یک مسیر حیاتی برای تجارت ایران به شمار می آید، بنابراین منجر به اختلال در ناو دریایی
  • افزایش هزینه‌های حمل و نقل بنابر این باعث تغییر مسیرهای حمل و نقل می‌شود.
  • اختلال در تامین و افزایش قیمت‌های اقتصاد ایران در نتیجه بالا رفتن هزینه مصرف کننده و افزایش تورم 
  • تحت تاثیر قرار گرفتن تجارت ایران با دیگر کشورها ( ترانزیت نفت و گاز، تجارت LNG ) 
  • و در نهایت نوسانات قیمت 

 

 

دیدگاه ها
×