چت

روند بازار سهام در تابستان

کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: بازار در تابستان معاملاتی آرام را تجربه خواهد کرد و به مرور رو به بهبود پیش‌ می‌رود. نیما میرزایی کارشناس بازار سرمایه درخصوص ارزیابی روند بازار در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۲ پرداخت و اظهار داشت: روند بازار در فصل بهار نشان دهنده آن است که این بازار در برهه زمانی اعلام شده، معاملاتی به نسبت بانشاط اما پرنوسان را پشت سر گذاشت.

روند بازار سهام در تابستان

وی با اعتقاد بر اینکه افت و خیز بازار در این دوران متفاوت با روندهایی بود که در گذشته شاهد بودیم، ادامه داد: چنین مساله‌ای نشان دهنده آن است که بازار می‌تواند فصل‌های جدیدی از معاملات را تجربه کند و دیگر شاهد تکرار روندهای گذشته و تفکرات مورد انتظار سهامداران در کوتاه مدت نخواهیم بود.

دلایل رشد شاخص بوس در فروردین ۱۴۰۲


این کارشناس بازار سرمایه به عمده‌ترین دلایل رشد شاخص بوس در نخستین ماه از فصل بهار اشاره کرد و تصریح کرد: ادامه حرکت دلار در بازار آزاد، ورود به کانال ۵۰ هزار تومان و حرکت تا محدوده ۶۰ هزار تومان باعث ایجاد بیشترین انگیزه در سرمایه‌گذاران برای ورود به بازار سرمایه ‌و خرید سهام مختلف شد.

وی با اشاره به وجود وضعیت متعادل در معاملات بازار در چند روز گذشته ادامه داد: بررسی وضعیت شاخص بورس در ۲ هفته گذشته نشان‌دهنده آن است که با توجه به اصلاح تند شاخص بورس اما بازار به روند متعادلی دست پیدا کرد که این موضوع ناشی از دست به دست شدن سهام و استراحت شاخص بورس برای حرکت بعدی بازار بود.

علت افزایش نوسانات شاخص بورس در نیمه دوم اردیبهشت ماه


میرزایی به علت افزایش نوسانات شاخص بورس در نیمه دوم اردیبهشت ماه تاکید کرد و خاطرنشان کرد: با افت قیمت دلار در بازار آزاد و نیز کاهش آن به کمتر از ۵۰ هزار تومان به مرور زمینه عقب‌نشینی شاخص بورس و نیز متوقف شدن روند ورود نقدینگی پرسرعت به بازار سرمایه فراهم شد.

این کارشناس بازار سرمایه یادآور شد: در مجموع بعد از رشد بازار در ابتدای فروردین ماه، اصلاح ایجاد شده در بازار بیشتر اصلاح زمانی بود که در نهایت افت قیمت‌ها به خصوص در سهام شرکت‌های بزرگ و ارزشمند متوقف شد.

میرزایی ادامه داد: موضوع دیگر تاثیرگذار بر نوسانات شاخص بورس در یک ماه اخیر وجود تعاملات منطقه‌ای و بین المللی تحت عنوان برجام بود که ایجاد کننده نوعی سردرگمی و نگرانی سطحی در بین سهامداران بود.

این کارشناس بازار سرمایه می‌گوید که تعاملات بین المللی و منطقه‌ای کمک قابل توجهی را به شرکت‌های مختلف بورسی و افزایش سودآوری شرکت‌ها دارد.

وی با بیان اینکه در صورت دستیابی به برجام شاهد افزایش معنادار در سطح صادرات خواهیم بود، تصریح کرد: با دستیابی به چنین اتفاقی شاهد کاهش هزینه‌های مربوط به تحریم‌ها خواهیم بود و تاثیر آن در صورت‌های مالی شرکت‌های بورسی مثبت خواهد بود.

ارزیابی روند بازار در سه ماه فصل تابستان


میرزایی روند بازار در سه ماه فصل تابستان را پیش‌بینی کرد و ادامه داد: بازار در سه ماه فصل تابستان معاملاتی آرام را تجربه خواهد کرد و به مرورو رو به بهبود پیش‌ می‌رود اما به نظر می‌رسد کماکان وضعیت رکودی و کم رمقی را در معاملات فصل تابستان شاهد باشیم.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: براساس پیش‌بینی‌های انجام شده این احتمال وجود دارد که با نزدیک شدن به پایان فصل تابستان، تب و تاب معاملات بازار افزایش یابد و ارزش معاملات به بیش از ۱۰ همت برسد.

وی تصریح کرد: افزایش ارزش معاملات و به تبع آن رشد ورود نقدینگی به بازار سهام کمک کننده در روند صعودی شاخص بورس تا پایان تابستان خواهد بود و می‌توان امیدوار بود که شاخص در این برهه زمانی به کانال بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد دست پیدا کند.

میرزایی بیان کرد: می‌توان امیدوار بود که در کوتاه مدت بازدهی معقولی نصیب سهامداران شود اما این سود نصیب سهامدارانی خواهد شد که با علم وارد بازار سهام شدند یا از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری به صورت غیرمستقیم به این بازار ورود کردند.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه روند کلی بازار سهام مثبت است و به نظر می‌رسد که روند بازار سهام در محدوده فعلی به ثبات نسبی برسد، ادامه داد: ارزندگی سهام و جاماندگی آن نسبت به تورم و بازار رقیب در مسیر صعودی در بلندمدت جبران می‌شود که این اتفاق نیازمند برهه زمانی یک یا ۲ سال خواهد بود.

روند بازار سرمایه تا پایان سال ۱۴۰۲


وی با اعتقاد بر اینکه به روند بازار سرمایه تا پایان سال خوش‌بین هستیم، ادامه داد: اگر شاهد ثبات حداقلی در نرخ ارز باشیم بازار سرمایه می‌تواند حرکت قابل توجهی را در سهام ارزنده و سهامی که در مسیر افزایش سودسازی هستند به سمت بالا داشته باشد و پیشتازان سودسازی در بازار باشند.

میرزایی روند بازار تا پایان سال ۱۴۰۲ پیش بینی کرد و تصریح کرد: شاخص بورس می‌تواند تا پایان سال به شرط سهامدارای در بازار سرمایه به سقف سه میلیون دست پیدا کند.

این کارشناس بازار سرمایه اذعان داشت: به افرادی که به دنبال کسب بازدهی معقول از بورس هستند توصیه می‌شود که به طور حتم از طریق روش غیرمستقیم در بازار ورود کنند تا مشابه روند بلندمدت گذشته بازدهی بیشتر از شاخص را از این بازار کسب کنند./ افق تهران 

دیدگاه ها
×