چت

آهن‏‏‌اسفنجی در رینگ رقابت فروکش کرد

متقاضیان آهن‌‌‌اسفنجی از رقابت قیمتی برای کسب سهم از عرضه این محصول عقب نشستند. اگرچه همچنان تقاضا در این بازار بیش از عرضه است، عدم‌رشد بهای شمش فولاد باعث شد تا آهن‌‌‌اسفنجی نیز پس از چند هفته رقابت، ظرف روزهای پایانی آبان‌ماه، در نرخ پایه معامله شود.

آهن‏‏‌اسفنجی در رینگ رقابت فروکش کرد

۱۰۲‌هزار تن آهن‌‌‌اسفنجی در رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران عرضه شد که برای این محصول تقاضایی بالغ بر ۱۳۴‌هزار تن به ثبت رسید. اگرچه حجم تقاضا بالاتر از میزان عرضه بود، اما این برتری تقاضا نسبت به عرضه، متقاضیان آهن‌‌‌اسفنجی را برای رقابت قیمتی ترغیب نکرد. بروز رکود در حلقه‌‌‌های بعدی زنجیره آهن و فولاد و فروش شمش و محصولات فولادی با نرخ پایه باعث شد تا تلاطم قیمتی در رینگ آهن‌‌‌اسفنجی نیز فروکش کند و به‌رغم برتری تقاضا نسبت به عرضه، متقاضیان به رقابت قیمتی روی نیاورند.

پایان راند صعودی در رینگ آهن‌‌‌اسفنجی


ظرف هفته‌‌‌های گذشته، برتری تقاضا نسبت به عرضه در رینگ آهن‌‌‌اسفنجی متقاضیان این محصول را به رقابت قیمتی ترغیب کرد؛ اما ظرف هفته پایانی آبان‌ماه، رقابت در این رینگ فروکش کرد و این موضوع باعث شد آهن‌‌‌اسفنجی در نرخ پایه معامله شود. واحدهای احیا آهن‌‌‌اسفنجی تولیدی خود را با نرخ پایه‌‌‌ای برابر ۱۱‌هزار و ۱۷۱تومان در رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران عرضه کردند؛ عدم‌رقابت باعث شد تا این محصول با همین نرخ پایه معامله شود. با احتساب مالیات ارزش‌افزوده و کارمزد ارکان بورس، قیمت تمام‌شده آهن‌‌‌اسفنجی به ۱۲‌هزار و ۲۰۹تومان می‌‌‌رسد.

ظرف چهارمین هفته از آبان‌ماه بالغ بر ۲۹۷‌هزار و ۵۷۵تن شمش فولاد با قیمت پایه‌‌‌ای در بازه ۱۷‌هزار و ۹۰۰تومان تا ۱۸‌هزار و ۸۴۰تومان در رینگ صنعتی بورس‌کالا عرضه شد. تقاضای ثبت‌شده برای این محصولات به ۲۲۴‌هزار تن رسید و در نهایت ۱۴۷‌هزار و ۸۵۵تن انواع شمش بیلت فولادی از این بازار مورد معامله قرار گرفت. به این ترتیب نسبت حجم معامله به عرضه در چهارمین هفته از آبان‌ماه به ۴۹.۶‌درصد رسید. میانگین نرخ فروش شمش فولاد از این بازار در این بازه زمانی برابر ۱۸‌هزار و ۵۸۰تومان بود که با احتساب مالیات ارزش‌افزوده و کارمزد ارکان بورس، میانگین قیمت تمام‌شده شمش فولاد به ۲۰‌هزار و ۳۰۰تومان می‌‌‌رسد./ اکو ایران 

دیدگاه ها
×