چت

الزام تغییر رویکرد خام فروشی در صادرات

رئیس اتاق کرمان با اشاره به اینکه ارزش هر واحد کالای وارداتی به کرمان ۱۰‌برابر ارزش هر واحد کالای صادراتی استان است، می‌گوید: تغییر رویکرد صادراتی استان از خام‌فروشی به کالای با ارزش‌‌‌‌‌‌افزوده بالاتر، ناگزیر است.

الزام تغییر رویکرد خام فروشی در صادرات

سیدمهدی طبیب‌زاده در نشست تبیین فرصت‌های تجاری چین با رویکرد استان کرمان، افزود: سالانه حدود سه‌میلیارد دلار شامل ۵۰ قلم کالای استان صادر می‌شود و حدود ۹۰‌درصد صادرات مربوط به ۴ قلم کالاست. وی با اشاره به اینکه استان کرمان تصمیم جدی و جهشی برای توسعه صادرات درنظر گرفته‌است، ادامه داد: سیاست‌های دولت توسعه صادرات با کشورهای همسایه است درحالی‌که این کشورها فقط ۶‌درصد از تجارت‌جهانی را به خود اختصاص داده‌اند و به همین دلیل ما باید به فکر شرکای بزرگ تجاری مانند چین هم باشیم. طبیب‌زاده، تصریح کرد: صادرات ایران به چین در سال‌گذشته ۱۴‌میلیارد دلار بوده که سهم کرمان حداکثر ۱۵‌میلیون دلار بوده‌است.

رئیس اتاق کرمان بیان کرد: استان کرمان باید کالاهای صادراتی خود را از کالای خام با ارزش‌‌‌‌‌‌افزوده پایین به کالاهای فرآوری‌شده با ارزش‌‌‌‌‌‌افزوده متوسط و بالا تغییر دهد. وی در رابطه با برخی مسائل پیش‌‌‌‌‌‌آمده برای صادرکنندگان به چین اشاره و اظهار کرد: الزام داشتن پروانه بهره‌برداری برای رجیستری کالا در گمرکات چین باعث صرف هزینه، اتلاف زمان و انجام کارهای متعدد است که از شریک تجاری ابرقدرتی مانند چین انتظار داریم، در این زمینه تسهیلات بیشتری فراهم شود. طبیب‌زاده، عنوان کرد: صادرکنندگان ما در چین برای تبدیل یوآن به سایر ارزها حتی برای تامین هزینه‌های روزانه خود با مشکل روبه‌رو هستند که امیدواریم در این زمینه هم تدابیری اندیشیده شود. وی ادامه داد: باوجود برخی مسائل صادراتی در کشورهای هدف، اما همچنان مشکل اصلی صادرات درون کشور است و گوش شنوایی در این زمینه وجود ندارد.

خام فروشی در صادرات

 رئیس اتاق کرمان افزود: هنوز پس از سال‌ها بر‌گزاری نشست‌های کارگروه‌های توسعه صادرات و همایش روز صادرات، ترکیب صادرات ایران نشان می‌دهد ما در حال صادرات برق، آب، انرژی و یارانه هستیم و به سمت صادرات کالا با ارزش‌‌‌‌‌‌افزوده بالا، نرفته‌‌‌‌‌‌ایم. طبیب‌زاده، اظهار کرد: برای تحول در صادرات باید امکانات مالی را با هوش و استعداد منابع انسانی و همچنین دستاوردهای تحقیقاتی و علمی تلفیق کرد. معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمان نیز در ادامه این نشست گفت: فضای کسب‌وکار استان کرمان از رتبه ۳۱ به رتبه ۱۲ طی یک سال‌گذشته ارتقا یافته که این مهم توسط تیم اقتصادی استان شامل بخش خصوصی، دولتی و سایر دستگاه‌ها محقق شده‌است.

امیر حسن‌‌‌‌‌‌زاده اظهار کرد: ظرفیت‌های بسیاری در استان وجود دارد که کمتر از آنها استفاده‌شده که می‌توان به کنسانتره طلا در فاریاب به‌عنوان یکی از این ظرفیت‌های مهم اشاره کرد که با همت بخش‌خصوصی این پروژه ۸۰‌درصد پیشرفت دارد و برای بیش از ۱۰۰ نفر نیز اشتغال ایجاد شده‌است.  در ادامه رایزن بازرگانی جمهوری‌اسلامی ایران در چین گفت: چین از سال‌۲۰۱۷ تاکنون با سیاست درهای باز همه‌‌‌‌‌‌جانبه برنامه‌های خود را بر اساس حداکثر استفاده از توافق‌نامه تجارت آزاد چین و آسه‌آن پیش‌برده، اما برای پنج سال‌آینده درنظر دارد استراتژی حرکت از رشد اقتصادی بالا به سمت توسعه باکیفیت را اجرا کند. حمید عادلی، افزود: تجارت خارجی چین در بحث واردات و صادرات در سال‌۲۰۲۳ کاهش‌یافته و در بین کشورهای شریک تجاری چین، فقط روسیه توانسته رشد ۲۷‌درصدی تجارت با چین را داشته‌باشد و برای سایر کشورها این رشد منفی بوده‌است.

وی اظهار کرد: در هشت‌‌‌‌‌‌ماهه سال‌۱۴۰۲ صادرات کرمان به چین به ارزش ۳۰‌میلیون دلار و واردات از چین به کرمان‌هزار و ۷۰۹‌میلیون دلار بوده که بیش از ۹۹‌درصد کالای صادراتی مصرفی بوده‌است. عادلی تصریح کرد: وابستگی چین به کالاهایی مانند نفت، گاز، آلومینیوم، سنگ‌‌‌‌‌‌آهن، زغال‌سنگ و مس بسیار زیاد است و ایران می‌تواند از این فرصت‌ها برای توسعه صادرات استفاده کند.

پیش‌بینی می‌شود که تا سال‌۲۰۳۰ میلادی، ۵۸‌درصد خانوارهای چینی جزو طبقه مرفه یا بالاتر قرار گیرند و میزان واردات چین تا ۱۰ سال‌آینده به ۱۰‌تریلیون دلار خواهد رسید. رایزن بازرگانی جمهوری‌اسلامی ایران در چین، گفت: مهم‌ترین منبع پیدا‌کردن مشتری در چین حضور در نمایشگاه‌های این کشور است./ دنیای اقتصاد 

دیدگاه ها
×