چت

دست رد هند بر سینه چین در اعمال تعرفه جبرانی محصولات فولادی

یک منبع مطلع در دولت هند اعلام کرد که این کشور علی‌رغم توصیه برخی مقامات تجاری و لابی‌گری تولیدکنندگان داخلی فولاد، هیچ گونه تعرفه جبرانی (CVD) بر محصولات فولادی منتخب وارداتی از چین اعمال نخواهد کرد.

دست رد هند بر سینه چین در اعمال تعرفه جبرانی محصولات فولادی

یک منبع مطلع در دولت هند اعلام کرد که این کشور علی‌رغم توصیه برخی مقامات تجاری و لابی‌گری تولیدکنندگان داخلی فولاد، هیچ گونه تعرفه جبرانی (CVD) بر محصولات فولادی منتخب وارداتی از چین اعمال نخواهد کرد.

 به‌ نقل از خبرگزاری رویترز، در اقدامی نادر، وزیر دارایی هند، توصیه اداره کل این کشور (DGTR) به منظور اعمال ۱۸٫۹۵ درصد تعرفه جبرانی بر روی برخی از محصولات فولادی نورد تخت وارداتی از چین به مدت پنج سال را رد کرد.

به گفته این منبع، این تصمیم وزارت دارایی با هدف حمایت از شرکت‌های مصرف‌کننده فولاد و جلوگیری از افزایش قیمت‌‌‌ها ارائه شده است؛ حتی اگر این اقدام به تولیدکنندگان داخلی فولاد آسیب برساند.

این مقام دولتی که نخواست نام وی فاش شود، بیان کرد: تعیین تعرفه جبرانی به نفع تولیدکنندگان داخلی خواهد بود اما مصرف‌کنندگان در نهایت بابت تعیین این تعرفه باید هزینه بیشتری بپردازند. بر همین اساس باید میان منافع مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان تعادل برقرار شود.

لازم به ذکر است تعرفه‌های جبرانی، مبالغ مالیاتی هستند که بر کالاهای وارداتی یا محصولاتی که در کشور مبدا به آن‌ها یارانه پرداخت شده، اعمال می‌شود و در نتیجه می‌تواند به صنایع کشور واردکننده این محصولات آسیب وارد کند.

طبق قوانین سازمان تجارت جهانی، هر کشور عضو این سازمان مجاز است در صورتی که محصولی توسط کشور شریک تجاری خود یارانه به آن اختصاص داده شده باشد، تعرفه‌های جبرانی بر این محصولات وارداتی اعمال کند.

طبق گزارش اداره کل (DGTR)، اعمال تعرفه‌های جبرانی توسط دولت هند بر محصولات وارداتی از چین در ماه فوریه سال ۲۰۲۲ متوقف شد. پس از آن بیش از ۱۷۰ شرکت فولادسازی در هند از جمله شرکت «Jindal Stainless Ltd» و شرکت «Steel Authority of India» از درخواست برای اعمال مجدد تعرفه‌های جبرانی برای پنج سال دیگر حمایت کردند.

در ماه آپریل ۲۰۲۳، اداره کل (DGTR) که به عنوان زیرمجموعه وزارت تجارت هند فعالیت می‌کند، پیشنهاد اعمال تعرفه‌های جبرانی بر برخی از محصولات فولاد تخت زنگ‌نزن را ارائه کرد.

با وجود افزایش ۶۲ درصدی حجم واردات فولاد از چین در بازه زمانی ماه‌های آپریل تا می ۲۰۲۳ که بالاترین میزان خود در ۶ سال اخیر را به ثبت رساند، وزارت دارایی هند این پیشنهاد را رد کرد.

یکی از مقامات وزارت دارایی هند عنوان کرد: اعمال تعرفه‌های جبرانی به شرکت‌های مصرف‌کننده کوچک و متوسط آسیب می‌رساند و در عین حال به نفع چند شرکت بزرگ در زمانی که روند بازیابی اقتصادی در هند سریع اما با نوسان همراه است، خواهد بود.

اعمال تعرفه‌های جبرانی به نفع بزرگ‌ترین اقتصاد آسیا که در آستانه صادرات بیشترین فولاد در سال ۲۰۲۳ از سال ۲۰۱۶ قرار دارد، تمام خواهد شد؛ چراکه چین از کاهش حجم تقاضا در داخل و تضعیف ارزش یوان و قیمت‌های رقابتی سود می‌برد.

بر اساس این گزارش، وزارت دارایی و تجارت هند از ارائه توضیحات بیشتر در این خصوص در ساعات غیراداری خودداری کرد./ فلزات آنلاین

دیدگاه ها
×