چت

عدم تایید تمام عرضه های اعتباری بورس کالای 2 بهمن ماه 1402

ضرورت چاره‌اندیشی و رفع مشکل را برای تداوم بقای تولیدکننده و صرفه و صلاح  مصرف کننده

عدم تایید تمام عرضه های اعتباری بورس کالای 2 بهمن ماه 1402

هزینه سرمایه در گردش صنعت فولاد در بورس کالای ایران

به گزارش فولاد 24 به نقل از روابط عمومی انجمن نوردکارن فولادی ایران؛ دیروز دوم بهمن ماه ۲۰ هزار تن شمش شرکت چادرملو به صورت نسیه ۳ ماهه در قبال اعتبار اسنادی با قیمت پایه هر کیلوگرم ۱۸۹.۹۲۶ ریال عرضه شد که به رغم تلاش بورس کالای ایران برای مدیریت ظاهری بازار و اعمال محدودیت خرید برای هر خریدار به مقدار ۵ هزار تن، حجم تقاضا بالغ بر ۵۲ هزار و ۵۰۰ تن گردید که بیان کننده تقاضای خرید حداقل ۱۱ متقاضی می باشد و این حجم تقاضا و متقاضی در مقابل عرضه تنها ۲۰ هزار تن، باعث رقابت لجام گسیخته شده و قیمت هر کیلو شمش از ۱۸۹.۹۲۶  ریال به ۲۲۷.۱۰۰ ریال افزایش یافت.


افزایش هرکیلو ۳۷.۰۷۴ ریال معادل ۲۰ درصد، و با توجه به این که فروشنده بابت هر ماه دو درصد به عنوان بهره از خریدار طلب می‌نماید، هزینه خریدار تا این مرحله از خرید ۲۶ درصد برای ۳ ماه خواهد بود.


برای گشایش اعتباراسنادی، خریدار متحمل ۱.۵ درصد هزینه گشایش اعتبار شده که با احتساب ۱۰ درصد پیش پرداخت به بانک عملاْ هزینه سرمایه در گردش برای خرید شمش در بورس کالا، ۳۰.۶  درصد برای ۳ ماه معادل ۱۲۲ درصد بهره سالیانه می‌باشد .


از سوی دیگر، قیمت نقدی شمش هر کیلوگرم ۱۹۲ هزار ریال در بورس معامله شده که با در نظر گرفتن قیمت نسیه ۳ ماهه معادل ۲۲۷ هزار ریال برابر ۱۸ درصد تفاوت قیمت نقد و نسیه در بورس، به علاوه ۶ درصد بهره مطالبه شده از سوی فروشنده و ۱.۵ درصد هزینه گشایش اعتبار اسنادی و ۱۰ درصد سپرده نزد بانک برای گشایش اعتبار، مجموع هزینه های خریدار ۲۶.۷ درصد برای ۳ ماه برابر با ۱۰۶ درصد در سال، بدون هزینه های خرید از بورس کالای ایران می باشد. این شرایط برای تمامی عرضه‌های شمش فولادی کم و بیش صادق می باشد.
 این واقعیت تلخ، ضرورت چاره‌اندیشی و رفع مشکل را برای تداوم بقای تولیدکننده و صرفه و صلاح  مصرف کننده می‌طلبد. 

جزئیات عدم تایید 

بنا به نظر کمیته تصمیم گیری معاملات ذيل عدم تایید گردیدند

  • شمش بلوم 55P فولاد خوزستان کد عرضه (742461 )
  • شمش بلوم 55P آهن و فولاد ارفع کد عرضه (742138) 
  • شمش بلوم 55P فولاد کاوه جنوب كيش كد عرضه (742131)
  • شمش بلوم 35P فولاد کاوه جنوب كيش كد عرضه (742163)
دیدگاه ها
×