چت

متقلب شدن کامودیتی‌ها در بازار جهانی در پایان هفته منتهی 28 فوریه

در مقابل افت‌های متوالی در طول هفته، بازار سهام آخرین روز معاملاتی را با رشدی قابل توجه به پایان برد، که باعث خاتمه زنجیره افت پنج‌روزه شاخص‌ها شد.

متقلب شدن کامودیتی‌ها در بازار جهانی در پایان هفته منتهی 28 فوریه

در روز چهارشنبه، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران با افزایش 0.44 درصدی به 8722 واحد رسید و این رشد به نمادهایی مانند «فولاد»، «کگل» و «شپنا» بر می‌گشت.

همچنین، شاخص هم‌وزن نیز با صعود 0.70. درصدی به 714170 واحد، افزایش خوبی را به ثبت رساند. این روند مثبت در بازار سهام، به همراه افزایش 0.60 درصدی شاخص کل فرابورس، باعث خاتمه موفقیت‌آمیز هفته شد.


از سوی دیگر، ورود پول از جانب حقیقی‌ها پس از 11 روز خروج، ارتقایی مهم را به بازار داده و ارزش معاملات سهام و حق‌تقدم را به 2907میلیارد تومان رساند، اما با کاهش 9.14 درصدی نسبت به روز قبل.

تحلیلگران بورس سرمایه، بازار را در مرحله کف‌سازی می‌دانند و منتظر اخبار یا اتفاقات مثبتی هستند که می‌تواند بازار را دوباره به مسیر صعودی هدایت کند. اما این رشد در روز پایانی هفته، نتیجه‌ی چندین عامل است و نمی‌توان آن را به یک عامل خاص نسبت داد.

متقلب شدن کامودیتی‌ها در بازار جهانی

در روز چهارشنبه، قیمت کامودیتی‌ها در جهانی هماهنگ و همراه با یکدیگر کاهش یافت. بهای نفت برنت و WTI با افت 0.85و0.98 درصدی به ترتیب به 82.94 و 78.1 دلار برای هر بشکه کاهش یافت. همچنین، اونس جهانی نیز با افت 0.12 درصدی به 2280 دلار کاهش یافت.

در مقابل، اطلاعات منفی در مورد سفارش‌های کالاهای بادوام و اطمینان مصرف‌کننده در ایالات متحده منتشر شد. این موضوع، همراه با حفظ تهدید یک افزایش دیگر نرخ بهره توسط بانک مرکزی نیوزیلند، منجر به افت دلار نیوزیلند و استرالیا شد.

با وجود این عوامل، انتظار می‌رود که بازارها با کاهش تدریجی شرط‌بندی‌های تسهیلی توسط فدرال رزرو، به دلار بیشتری پایبند شوند./دنیای اقتصاد

دیدگاه ها
×