چت

پروژه حمل‌ونقل بدون انتشار کربن در شرکت Tata Steel

پروژه حمل‌ونقل بدون انتشار کربن (Zero-Carbon Logistics) که برنده جایزه تعالی پایداری در صنعت فولاد (Excellence in Sustainability Steelie Award) در سال ۲۰۲۱ شد، چارچوبی را ارائه می‌دهد که تمرکز آن بر میزان انتشارات در فرایند تحویل محصولات شرکت تاتااستیل اروپا به مشتریان است.

پروژه حمل‌ونقل بدون انتشار کربن در شرکت Tata Steel

 از زمان آغاز این پروژه در ماه می سال ۲۰۲۰، ۲۵ زیرپروژه فعال آن منجر به کاهش بیش از ۹ هزار تن انتشارات کربنی در فرایندهای لجستیکی شرکت شده که تا ژوئن سال ۲۰۲۱، ۳.۷ میلیون یورو مزایای اقتصادی در بر داشته است.

انتشار گازهای گلخانه‌ای در فرایند حمل‌ونقل محصولات فولادی، بخش کوچکی از کل انتشارات در صنعت فولادسازی را تشکیل می‌دهد و ازاین‌رو توجه اندکی به آن شده است. حال این برنامه میزان آگاهی از انتشارات کربنی در طی فرایندهای حمل‌ونقل را افزایش داده و حوزه تمرکز آن کل فرایندهای حمل‌ونقل در ارتباط میان تأمین‌کنندگان و مشتریان است. همچنین هدف اصلی این پروژه که کاهش تأثیرات فرایندهای حمل‌ونقل بر تغییرات آب‌وهوایی است، جوامع محلی را در با مسئله پایداری در حمل‌ونقل‌های روزانه خود نیز آشنا ساخته است.

جایزه تعالی در صنعت فولاد (Steelie Awards) که از سال ۲۰۱۳ توسط انجمن جهانی فولاد (WorldSteel) به‌صورت سالانه برگزار می‌گردد، دارای شش دسته‌بندی کلی به شرح زیر است:

  1. تعالی در فولادسازی با کاهش انتشارات کربنی: این جایزه فعالیت‌هایی که میزان انتشارات کربنی و مصارف انرژی را کاهش می‌دهد، بررسی می‌کند. این فعالیت‌ها شامل تکنولوژی‌های متحول‌کننده، استفاده حداکثری از قراضه، روش‌های بازیافت و تکنولوژی‌های مربوط به انرژی‌های تجدیدپذیر است.
  2. نوآوری سال: این جایزه به بررسی برترین طرح‌های نوآورانه ارائه‌شده در راستای بهبودهای فنی و زیست‌محیطی صنعت فولاد می‌پردازد.
  3. تعالی در پایداری: ابن جایزه طرح‌های مربوط به حیطه پایداری در صنعت فولاد را بررسی می‌کند و در سال ۲۰۲۱ به پروژه مذکور در شرکت تاتااستیل اختصاص یافت.
  4. تعالی در ارزیابی چرخه حیات: این جایزه به بررسی شرکت‌هایی می‌پردازد که نقشی اساسی در پیاده‌سازی مفهوم تفکر چرخه عمر را اجرا نموده‌اند.
  5. تعالی در آموزش و تحصیلات
  6. تعالی در برنامه‌های ارتباطی

تاتااستیل اروپا پایداری در حمل‌ونقل را به‌عنوان یک چالش سیستمی در نظر گرفته و ازاین‌رو همکاری بین شرکت و کلیه ذی‌نفعان را در مرکز کلیه فعالیت‌ها قرار داده و در واقع با همکاری مشتریان و تأمین‌کنندگان، میزان تأثیرات مخرب زیست‌محیطی را که فرایندهای لجستیکی ایجاد می‌کنند کاهش داده است. این شرکت ادعا می‌کند سطح پایداری این سازمان به دلیل همکاری شفاف با ذی‌نفعان، ارتقای چشمگیری یافته و اعتقاد دارد که در راستای ایجاد یک مزیت رقابتی، پایداری در حمل‌ونقل باید توسط کلیه شرکت‌ها به کار گرفته شود. گفتنی است هدف‌هایی که برای این پروژه تعیین‌شده، کاهش ۳۰ درصدی میزان انتشارات تا سال ۲۰۳۰ و در نهایت دست‌یابی به هدف صفر خالص تا سال ۲۰۴۵ است./ ایراسین 

دیدگاه ها
×