چت

کلاف بندی در ساختمان چیست؟

کلاف بندی در ساختمان ها با استفاده از آجر، سنگ، بلوک های سیمانی یا ترکیبی از آنها صورت می‌گیرد که جهت کلاف افقی و عمودی از بتن مسلح (یا همان بتن به همراه آرماتور) استفاده می‌گردد. که در این نوشتار به توضیحات بیشتری در این خصوص خواهیم پرداخت.

کلاف بندی در ساختمان چیست؟

کلاف در ساخت و ساز به گونه ای عمل می‌کند که دیوارها نقش گرانش داشته و تحمل بالایی در نیروهای جانبی دارد و نکته قابل توجه در کلاف این است که از کلاف ها جهت ادغام و تشکیل دیوار استفاده می‌شود. کلاف بندی دارای انواع مختلفی می‌باشد که در ادامه قصد داریم به سوالات مربوط به کلاف بندی بپردازیم  پس با ما همراه باشید:

  • کلاف بندی چیست؟
  • خصوصیات کلاف
  • انواع کلاف بندی
  • نکات مهم در خصوص اجرای کلاف
  • بیشترین موارد مصرف کلاف 
  • نقش میلگرد در کلاف بندی

قیمت روز مقاطع فولادی

کلاف بندی چیست؟

فونداسیون یک ساختمان پایین ترین قسمت هر ساختمان است که سازه بر آن قرار می‌گیرد، تمام نیروهای وارد بر ساختمان ابتدا به فونداسیون و سپس به زمین انتقال داده می‌شود و در صورتیکه پی ها مجزا از یکدیگر باشند ممکن است در هنگام زلزله و ... ساختمان حرکت کند و عملکرد سازه تحت تأثیر قرار گیرد که امروزه جهت اتصال پی های منفرد به یکدیگر از کلاف یا همان شناژ استفاده می‌گردد. وجود کلاف موجب می‌شود تا سمت های مختلف ساختمان یکپارچه عمل کند و کلیه نشست ها در ساختمان بصورت یکنواخت باشد و در صورت زمین لرزه به جای این که به یک نقطه نیرو وارد شود در تمام ساختمان پخش می‌شود و از شدت نیرو به یک نقطه کاهش و در نتیجه از خسارت و خرابی جلوگیری می‌کند و رایج ترین کلاف ها نوع بتنی آن می‌باشد.

 

خصوصیات کلاف 

از خصوصیات کلاف می‌توان به قطر داخلی 850 میلی‌متر آن اشاره کرد. از کلاف در صنعت و ساختمان سازی استفاده می‌شود، برای مثال آرماتور سایز 16 و با نام کلاف عرضی شناخته می‌شود، از کلاف عرضی برای ساخت خرپا در آرماتور بندی فونداسیون استفاده می‌شود. استفاده از کلاف عرضی در صنعت ساختمان سازی به عنوان تکیه گاه صورت گرفته و عملکر آن به گونه ای است که در هنگام رفت و آمد از لرزش و ایجاد صدا جلوگیری به عمل می‌آورد. از آرماتور کلاف عرضی در سقف تیرچه بلوک و کرومیت استفاده می‌شود که استفاده از آم مستلزم رعایت نکات جانبی است. برای مثال در صورتی که سقف تیرجه بلوک دهانه ای بزرگ تر از 4 متر داشته باشدف استفاده از این محصول اجباری می‌باشد. اشتفاده از کلاف عرضی در ساختمان سبب می‌شود نیرو حاصل از بار ها به صورت یکنواخت بر روی سقف توزیع شوند. همچنین به کارگیری کلاف عرضی در سقف از پیچش تیر ها در مکان هایی که بار منفرد وجود دارد، جلوگیری به عمل می‌آورد. 

انواع کلاف بندی


افقی

به اتصال میان فونداسیون کلاف بندی افقی یا شناژ افقی می‌گویند و از مزیت آن می‌توان به پراکنده شدن نیروی وارد شده در تمامی بخش های فونداسیون اشاره نمود و اینکه فشارها در یک نقطه متمرکز نمی‌شود. شاید بارها ساختمان های ضدزلزله را  شنیده اید و ممکن است از خود این سوال را کرده اید که چگونه یک ساختمان در برابر زلزله ایمن می‌شود در پاسخ به این سوال باید بگوییم که در ساخت ساختمان های ضدزلزله، شناژهای افقی را ضربدری و یا به صورت خرپا در میان ستونهای پی قرار می‌دهند. بدین صورت ارتعاشات وارد شده به بخش های اصلی فونداسیون کاهش و نیروهای وارده به زمین انتقال داده می‌شود و در نهایت دفع می گردد.
کلاف بندی یا شناژ افقی  در ساختمان دو نیروی ذیل را تحمل می‌کند:

  1. نیروی کششی حاصل از وزن ساختمان
  2. نیرو وارد شده از سمت ستون های عمودی فونداسیون ساختمان

کلاف بندی در ساختمان

قائم

شناژ قائم یکی دیگر از شناژها می‌باشد که در ساخت ساختمان های چند طبقه با هدف اتصال شناژهای افقی کاربرد دارد و ساختارش به این صورت است که در پایین به فونداسیون و در بالا به شناژ افقی سقف متصل می‌شود همچنین بر اساس حداقل عرض شناژ قائم باید 20 سانتی متر باشد و نباید از 25 سانتی متر تجاوز کند.

مشخصات کلاف بندی قائم

  • بتن اطراف میلگرد طولی باید حداقل 25 میلیمتر باشد.
  • میلگردهای طولی می‌بایستی از میلگرد آجدار با حداقل قطر 10 میلیمتر استفاده گردد.
  • میلگردهای طولی باید با خاموت حداقل 6 میلیمتر بسته شود.
  • میلگردهای طولی باید در کلاف های چهارضلعی با پوشش بتن مناسب قرار داده و به طور مناسب با میلگردهای افقی طولی مهار گردند.

 

نکات مهم در خصوص اجرای کلاف

  • نظارت یک متخصص همچون مهندس ناظر 
  • رعایت فاصله کلاف بندی بدین صورت که فاصله بین کلاف  عمودی 5 متر و کلاف افقی 4 متر می‌باشد و بتن ریزی به صورتی انجام گردد که بتن به طور کامل فضای داخلی میلگردهای کلاف بندی را پر کند.

کلاف بندی

بیشترین موارد مصرف کلاف 

  • مصارف ساختمانی 
  • صنایع فنر سازی
  • در توری حصاری، فنس و گابیون 
  • در ساخت پیچ، پرچ و میخ 
  • فولاد زیر دستی، فولاد تبدیلی و مفتول خوش تراش 
  • صنایع الکترود سازی و جوشکاری 
  • در ساخت المان های مختلفی مانند خرپا و تیرچه، سیم بکسل، زنجیرهای فلزی و سیم خاردار 

نقش میلگرد در کلاف بندی

هنگامی که از کنار ساختمان در حال ساختی عبور می‌کنیم  بطور واضح حضور پررنگ میلگرد را در ساختمان مشاهده می‌کنیم و بدون شک می‌توانیم بگوییم مهمترین عضو فولادی در ساختمان سازی میلگرد می‌باشد. از طرفی مقاومت کششی فوق العاده عالی میلگرد در مقابل مقاومت کششی بتن، موجب کاهش خسارات ناشی از بلایای طبیعی مانند زلزله و سیل و ... تا حد قابل توجهی می گردد.

آن چه در این نوشتار بیان نمودیم، معرفی کلاف بندی و انواع آن بود که همانطور که اشاره کردیم از مهم ترین بخش های فونداسیون می‌باشد. امیدواریم با مطالعه این مقاله به خوبی با این موضوع آشنا شده باشید. هزینه کلاف بندی در هر پروژه بستگی به میزان مصالح مصرفی و نیز متراژ و نقشه سازه آن پروژه داشته، جهت برآورد هزینه و اطلاع از قیمت میلگرد میتوانید به وب سایت فولاد 24 قسمت قیمت محصولات مراجعه نمایید.


منبع: گروه تأمین محتوای فولاد 24 

×