چت

کدام جرثقیل مناسب تر است؟ جرثقیل دستی یا برقی

در هنگام خرید جرثقیل دستی و برقی ممکن است با ابهاماتی روبرو شوید و در تصمیم گیری دچار مشکل گردید در این نوشتار تصمیم داریم شما را بیشتر با این موضوع آشنا نماییم با ما همراه باشید با ادامه این مطلب...

کدام جرثقیل مناسب تر است؟ جرثقیل دستی یا برقی

هنگام تصمیم گیری درباره  خرید جرثقیل دستی  و برقی ابهامات زیادی برای کاربران ایجاد می شود. آن ها معمولاً بر روی این موضوع که کدام یک مناسب تر است و می‌ تواند نیاز های آن ها را رفع کنند دچار اختلاف هستند. این امر کاملا طبیعی بوده زیرا با توجه به تنوع بالای این محصولات از نظر ساخت و کارایی انتخاب در بین آن ها دشوار است. برهمین مبنا نیاز به یک راهنمایی جامع داریم تا بتوانیم به صورت آگاهانه تصمیم به انتخاب محصولی مناسب خودمان بگیریم. با ما همراه باشید قصد داریم در این مطلب این راهنمایی های کاربردی را در اختیار شما قرار دهیم. 

معرفی جرثقیل دستی

 قبل از پرداختن به این امر که کدام یک از انواع جرثقیل دستی یا برقی مناسب تر است بهتر بوده هر کدام را کامل تر بشناسید. جرثقیل دستی که به عنوان ابتدایی ترین انواع جرثقیل نیز شناخته می شود، ابزاری گران بها برای کسانی است که به طور مکرر بارهای سنگین را بلند می کنند. این ها سازه های محکمی هستند که برای تحمل بارهای حداقلی تا ارقام خیره کننده طراحی شده اند.
 این محصولات کار را برای هر اپراتور بسیار سبک تر، سریع تر و ایمن تر می کنند. هزینه تهیه آن ها نیز نسبتاً پایین بوده و برای همه بودجه ها حتی برای مدل های با ظرفیت بالاتر قابل دسترسی هستند. علاوه بر این، عملکرد دستی در آن ها امکان انجام اقدامات و دقیق تری را در مدیریت بلند کردن بار فراهم می کند. انواع این تجهیزات در سه دسته قرار می گیرند که آن ها را معرفی می کنیم. 

 

  • مکانیکی، این نوع جرثقیل به صورت مکانیکی با چرخ دنده و زنجیر هدایت می شود.
  • مغناطیسی، این تجهیزات داری ظرفیت حداکثر 5 تن هستند و بدون نیروی دستی یا قلاب اجسام را بلند می کنند.
  • الکتریکی، قابل اعتماد ترین جرثقیل های دستی محسوب می شوند و نیروی الکتریکی آن ها را کنترل می کند.


کاربرد انواع جرثقیل های دستی

انواع جرثقیل های دستی طیف گسترده ای از کاربرد ها را شامل می شوند. کسانی که به صورت مداوم مجبور هستند بارهای سنگین را جابجا کنند می توانند از این محصولات بهره ببرند. انواع این جرثقیل ها در شرکت ها برای حمل و جابجایی کالا و در تعمیرگاه ها مورد استفاده قرار می گیرند. این محصولات حتی در استفاده های مسکونی نیز قابل رویت هستند. علاقه مندان قادر هستند هر کدام از این محصولات را متناسب با شرایط خود انتخاب کرده و خریداری کند. اما از لحاظ قیمتی در میان این نوع جرثقیل ها انواع مکانیکی آن قیمت پایین تری دارند.

جرثقیل دستی

معرفی جرثقیل برقی

آیا نیاز به بلند کردن بارهای سنگین یا بکسل کردن وسایل نقلیه دارید؟ اگر چنین است، شما قطعا به یک جرثقیل برقی نیاز خواهید داشت. جرثقیل های برقی، مانند همه جرثقیل های دیگر، اعم از جرثقیل های دستی، جرثقیل های حرارتی و غیره عمل می کنند. آن ها وسایلی هستند که برای بلند کردن و یا بکسل کردن بارها به وسیله یک زنجیر کابلی در نظر گرفته شده اند که به دور یک سیلندر پیچیده شده است.  برای جرثقیل های الکتریکی به راحتی می توان درک کرد که درام جرثقیل توسط یک سیستم موتور هدایت می شود. این امر به این دلیل است که زنجیر را با کابل بپیچد و باز کند که نوع ساختار باعث تشدید ظرفیت بار می شود. 

کاربرد جرثقیل های برقی

جرثقیل برقی انواع مختلفی دارد که هر کدام با توجه به ویژگی ساختاری کارایی به خصوصی دارند.  تنوع در این تجهیزات بالا بوده پس به صورت مختصر کاربرد های انواع جرثقیل برقی را ذکر خواهیم کرد. جرثقیل های بازویی در داخل کارگاه ها استفاده می شود  تاور کرین، برای ساختن ساختمان های بلند کارایی دارد. جرثقیل های شناور برای ساخت سکو های نفتی و نجات کشتی های سرگردان مورد استفاده قرار می گیرند. جرثقیل متحرک، برای جابجایی قطعات بزرگ استفاده می شود.

مزایای جرثقیل برقی

جرثقیل های تمام برقی دارای حداکثر کارایی بوده و راه حل های بالا بری ارگونومیک قابل اعتماد و ایمن محسوب می شوند. تکنولوژی ساخت آن ها در بالاترین سطح و عملکرد عالی قرار دارد. این تجهیزات برای استفاده مداوم و برای بارهای سنگین گزینه مناسبی هستند. بعضی از انواع پیشرفته این محصولات مناسب ترین راه حل برای جابجایی، بلند کردن و قرار دادن بارها با دقت میلی متری به شمار می روند. جرثقیل های الکتریکی اغلب بهترین نوع تجهیزات برای جابجایی و بلند کردن بارها از یک مکان به مکان دیگر هستند. آن ها ایمنی در کار را افزایش می دهند و بلند کردن دستی بارهای سنگین را حذف کرده و از صدمات احتمالی جلوگیری می کنند.

جرثقیل برقی

مزایای جرثقیل دستی

خرید جرثقیل های دستی بسیار ارزان تر از خرید جرثقیل برقی خواهد بود. تیرهای جرثقیل دستی می توانند معلق، تک تیره و دو پرتو باشند. این تجهیزات تنوع بالایی از نظر نوع و کارکرد دارند. حداکثر ظرفیت بالا بری یک جرثقیل دستی که می توانیم خریداری کنیم برابر چندین تن است. 
اغلب مصرف کنندگان همیشه از وجود چنین قابلیت های در این تجهیزات آگاه نیستند. بعضی از جرثقیل های دستی عملیات بالا بردن و حمل و نقل را در مکان های غیر برقی تضمین می کنند.  یعنی جایی که عملیات بالا بردن و حمل و نقل به ندرت انجام می شود و در عین حال به سرعت بالایی در اجرا نیاز ندارد این محصولات کارایی دارند.

جرثقیل

ظرفیت بار جرثقیل های برقی و دستی

اگر برای جرثقیل های دستی، تنها قدرت در استحکام بازوها نهفته بوده در مورد جرثقیل های برقی این امر  متفاوت است. جرثقیل های الکتریکی واقعاً قدرتمند هستند و توسط موتور هدایت می شوند. ظرفیت نیروی کشش و بلند کردن آن ها می تواند به چندین تن برسد. به طور عملی، جرثقیل های برقی را می توان به باتری ماشین و کامیون با ولتاژ 12 یا 24 ولت یا به بخش 220/230 ولت متصل کرد. به طور کلی جرثقیل برقی ظرفیت بار غیرقابل انکار و بالاتری نسبت به جرثقیل های دستی دارند.


 نکاتی برای انتخاب جرثقیل برقی و دستی مناسب برای نیاز خود

جرثقیل ها  انواع مختلفی دارند اما انتخاب بهترین گزینه برای نیازهای شغلی، کلید موفقیت هر پروژه است. درک تفاوت بین سیستم های بالابر و بارگیری موجود بسیار مهم  بوده و باید در انتخاب به آن توجه شود. اکنون برای انتخاب صحیح جرثقیل نکات اصلی را به شما می گوییم.

 

  • نوع بار

 شما باید با فکر کردن در مورد نوع باری که قرار است بلند شود شروع کنید، تجهیزات توصیه شده بر این اساس متفاوت خواهند بود. به عنوان مثال، جرثقیل صنعتی مورد نیاز برای بارگیری ظروف، تجهیزات ساختمانی، انواع مواد یا هر نوع محموله دیگری کاملاً متفاوت است.

  • وزن

 دومین عاملی که در انتخاب تجهیزات بالابر مناسب باید در نظر گرفته شود، وزن بار است. این نکته کلیدی بوده که دقیقاً تن، کیلوگرم یا پوندی که برداشته می شود را بدانید. انواع مختلف جرثقیل ها برای بلند کردن وزنه های مختلف سازگار هستند، عملکرد و کارایی کل جرثقیل ها به طور مستقیم با این عامل مرتبط است.

  • قابلیت ها

  هر جرثقیل گزینه های مختلف چرخش و حرکت را به شما ارائه می دهد. ابتدا باید مشخص کنید که چه نوع مانور هایی برای جابجایی و بالا بردن بار در محل مورد نظر برای شما مناسب است.

جرثقیل
هزینه خرید انواع جرثقیل های برقی و دستی 

بخشی از فاکتور های خرید عمده این محصولات مربوط به عملکرد و کارایی آن ها است. اما بخش دیگر مربوط به هزینه های تهیه این محصولات می شود. فرقی نمی کند شما در چه سطح مالی قرار داشته باشید در هر صورت علاقه مند هستید این محصولات را با قیمت مناسب تری خریداری کنید عوامل بسیار زیادی در قیمت جرثقیل برقی و دستی تاثیر می گذارد. با توجه به زیاد بودن این عوامل و تاثیر آن ها امکان بیان دقیق قیمت وجود ندارد اما می توانیم عوامل موثر بر قیمت گذاری را معرفی کنیم تا بتوانید قیمت این محصولات را تخمین بزنید.

 

  • برند سازنده، شرکت های مختلفی در سراسر جهان انواع این محصولات را تولید می کنند. این شرکت ها با توجه  به سابقه و کیفیت محصولات خود قیمت متفاوتی را برای آن ها در نظر می گیرند. 
  • نوع جرثقیل، تا به امروز انواع جرثقیل دستی و برقی تولید شده است. در ساخت هر کدام از این محصولات از فناوری خاصی استفاده شده که محصولاتی با فناوری پیشرفته در قیمت بالاتری دارند. 
  • ظرفیت، ظرفیت هر دستگاه متناسب با نوع ساخت آن متفاوت  است. معمولاً محصولاتی با ظرفیت بیشتر قیمت بالاتری دارند.
  • نوسانات ارز، عامل دیگری است که می ‌تواند قیمت انواع این تجهیزات کاربردی را تغییر دهد. البته این نوسانات بر قیمت تمامی محصولات تاثیر چشم گیری دارد.

چگونه انواع جرثقیل را ارزان تر خریداری کنیم؟

در هنگام خرید حتما سعی دارید که محصولات را با قیمت مناسب تری تهیه کنید. شاید در ابتدا همچنین امری دشوار باشد اما با توجه به چند نکته خاص می توان این محصولات را با قیمت کمتری خریداری کرد. اولین راهکار این است که واسطه ها را حذف کنید زیرا آن ها قیمت را چندین برابر می کنند. از وقتی که یک جرثقیل توسط کارخانه و تولید کننده اصلی عرضه می شود تا به دست شما برسد توسط چندین واسطه قیمت گذاری شده و فروخته می شود. 
هر کدام از این واسطه ها به نوعی مقداری به قیمت اصلی این دستگاه ها اضافه می کنند. با حذف آن ها قادر خواهید بود که مبالغ اضافه شده بر قیمت انواع جرثقیل را کاهش دهید. یک مرکز اصلی برای خرید این محصولات در نظر بگیرید. مراکز مختلفی این نوع جرثقیل ها را به فروش می رسانند اما بعضی از این مراکز به عنوان مراکز اصلی فروش شناخته می شوند. این مجموعه ها به دلیل عدم واسطه بودن و ارتباط مستقیم با متقاضیان قیمت کمتری را برای هر کدام از انواع جرثقیل برقی و دستی نظر می گیرند. 

جرثقیل

طول عمر مفید در جرثقیل های برقی و سقفی


فرقی نمی ‌کند که شما چه نوع دستگاهی خریداری کرده باشید در هر صورت طول عمر مفید آن برای شما اهمیت فراوانی دارد. منظور از طول عمر مفید مدت زمانی بوده که به صورت بهینه قادر خواهید بود از این تجهیزات استفاده کنید. اما نمی توان اظهار کرد که طول عمر جرثقیل برقی بیشتر بوده یا سقفی. مدت زمان استفاده بهینه از این محصولات تا حدود زیادی به شیوه های ساخت و مونتاژ آن ها همچنین روش نگهداری شما بستگی دارد. 
کاملاً بدیهی این است که محصولات با کیفیت و درجه یک طول عمر بالاتری دارند. تعداد قطعات متحرک این نوع تجهیزات نیز در میزان دوام و استحکام آن ها در سال های مختلف تاثیر گذار است. معمولاً تجهیزاتی که قطعات متحرک فراوانی دارند دوام کم تری خواهند داشت. این امر به این دلیل است که قطعات متحرک سریع تر خراب می شوند و بیشتر مستعد ایراد هستند. اما در صورتی که می خواهید از خرید یک محصول مدت زیادی بهره ببرید بهترین نوع آن را خریداری کنید. 


چگونه با نگهداری صحیح طول عمر و کارکرد جرثقیل سقفی و برقی را افزایش دهیم؟


شیوه نگهداری از هر دستگاه نقش قابل توجهی در دوام و کارکرد آن دارد. تحقیقات نشان داده که با نگهداری صحیح می توان عمر محصولات را چندین برابر کرد. اما منظور از نگهداری صحیح چه چیزی است؟ بهتر بوده که انواع جرثقیل دستی و برقی را به صورت دوره‌ ای بازرسی کنید. این بازرسی ها باید در بازه های زمانی مختلف صورت بگیرند. در صورت مشاهده هرگونه ایراد در سیستم این جرثقیل ها خیلی سریع مشکل را رفع کنید. 
در بعضی مواقع عدم توجه به مشکلات کوچک و جزئی در انواع این تجهیزات منجر به ایجاد مشکلات بزرگ و غیر قابل حل خواهد شد. به علاوه اگر شما محصولات را خیلی سریع بررسی کنید هزینه بسیار کمتری برای تعمیرات پرداخت خواهید کرد. اما نگهداری از این تجهیزات تا حدود زیادی به نوع آن ها نیز بستگی دارد. هر کدام از این جرثقیل ها نکات نگهداری خاص خود را دارا هستند. در همین راستا برای مراقبت از این تجهیزات دفترچه راهنمای آن ها را مطالعه کرده یا از تولید کنند درباره این امر اطلاعاتی را به دست آورید.

جرثقیل

 

سخن پایانی


هنگامی که برای خرید جرثقیل برقی و دستی اقدام می کنید فقط کافی است که به نیاز خود توجه داشته باشید. نمی توان اظهار کرد که کدام یک از این جرثقیل ها مناسب تر هستند. زیرا همه چیز به توان مالی و حوزه فعالیت شما وابسته است. با توجه به این عوامل می توانید تعیین کنید که کدام یک از این تجهیزات می تواند برای شما راهگشا باشد. اما امر ضروری و واضح این بوده که چنین تجهیزاتی را با بهترین درجه کیفی خریداری کنید.برای تهیه جرثقیل بهتر است که انواع جرثقیل را از مراکز اصلی فروش مانند سایت آنیک تولز تهیه کرده تا قیمت مناسبی را برای آن ها بپردازید.

منبع: گروه تأمین محتوای فولاد24
 

×