چت

کابل کواکسیال Coaxial Cable

<p>کابل کواکسیال یا کابل RG-59 کابلی است که تشکیل شده از سیم های نازک منعطف بافته شده که در داخل آنها یک فلز انعطاف پذیرقرار دارد، در ادامه با ما همراه باشید تا به طور جزئی به بررسی این کابل و موارد استفاده و کارایی آن نیز بپردازیم.</p>

کابل کواکسیال Coaxial Cable

کابل کواکسیال (Coaxial Cable)، از سال ۱۹۳۶ وارد بازار سیم و کابل، شده اند،و نوعی از کابل می باشند که در داخل آن ها از یک رسانا یا هادی استفاده شده است. این رسانا به کمک عایق پلیمری پوشش داده می شود. به منظور حذف میدان های الکتریکی خارج از این کابل، یک لایه ی مسی ساده یا قلع اندود، با نوار آلومینیوم فویل به نام اسکرین روی لایه عایق کشیده می شود.

اجزای فوق به کمک لایه پلیمری روکش می گردند. جنس این روکش را معمولاً پی وی سی در نظر می گیرند. از طرفی گفتنی است که هادی این کابل ها، از مس آنیل شده و به صورت تک مفتولی یا تابیده شده منظم می باشد که گاهاً به صورت ساده و گاهی به صورت قلع اندود به کار می روند. عایق به کار گرفته شده در ساختار این کابل ها، آمیزه ی پلی اتیلنی فوم یا جامد است.

کابل کواکسیال یا کابل هم محور، کابلی است دارای یک رسانای داخلی «هادی » که توسط عایقی از جنس پلیمر ” عمدتاً پلیمر پلی اتیلن ” پوشیده شده است. بر روی عایق لایه مسی بافته شده ( اسکرین ) قراردارد که هدف استفاده از آن حذف میدان های الکتریکی خارج از کابل می باشد. همه این اجزا توسط لایه ای پلیمری عمدتاً از جنس پی وی سی روکش می گردند.

این کابل ها برای انتقال فرکانس صوتی به ویژه گیرنده ها و فرستنده ها، کامپیوتر و ارتباطات رادیو و تلویزیونی مناسب می باشند.

کابل کواکسیال

انواع کابل کواکسیال

کابل های کواکسیال بر اساس مشخصات و ویژگی های خود مانند قطر، امپدانس و... به انواع مختلفی تقسیم می شوند. بر اساس امپدانس، می توان آن ها را به دو نوع ۵۰ و ۷۵ اهمی تقسیم نمود.

اما در یک دسته بندی کلی، کابل کواکسیال به دو دسته ی زیر تقسیم می گردد:

1-Thin net:

اين نوع كابل كواكسيال قابل انعطاف بوده و قطر آن در حدود 25/0 اينچ مي‌باشد. از آنجا كه Thin net نرم و انعطاف‌پذير است و كاركردن با آن هم آسان می باشد. تقريباً در تمام شبكه‌ها می تواند مورد استفاده قرارگيرد. در شبكه‌هايي كه از Thin net استفاده می كنند، كابل مستقيماً به كارت شبكه متصل مي‌شود نوع نازك كابل كواكسيال می تواند سيگنال‌ها را تا فاصلة تقريبي 185 متر (607 فوت) ارسال كند، بدون آن كه تضعيف شوند. سازندگان كابل، در مورد طراحي متفاوت كابل‌ها به توافق رسيده‌اند، كابل Thinnet جزء كابل‌های خانواده RG-58 بوده و داراي امپدانس 50 اهم است. امپدانس، مقاومت سيم در برابر جريان متناوب است. تفاوت اصلی ميان كابل‌های خانواده RG-58 هسته مسی در مركز آنهاست. اين هسته مي تواند به صورت يك مفتول يا چند تار به هم تابيده باشد که نظر قابلیت استفاده بیشتر مناسب شبکه های کامپیوتر و سیستم های رادیویی از جمله انتقال بیسیم های نظامی است و مناسب انتقال تصاویر دوربین مدار بسته و سیستم های کنترل راه دور نیست

2-Thick net

اين نوع كابل، كواكسيال انعطاف‌پذير و قطر آن در حدود 5/0 اينچ است. گاهی اوقات به كابل Thicknet اترنت استاندارد نيز گفته مي‌شود. زيرا اولين نوع كابل كواكسيال بود كه در معماري شبكه معروف Ethernen به كار برده شد. هستة مسي اين كابل كواكسيال ضخيم‌تر از نوع نازك آن است. البته اين روزها از اين كابل به ندرت استفاده مي‌شود و در موارد استثناء به عنوان ستون مهره شبكه به كار مي‌رود .هر چه هستة ضخيم‌تر باشد، سيگنال مي‌تواند مسافت طولاني‌تري را طی نماید. پس كابل Thicknet نسبت به Thinnet سيگنال‌ها را در مسيرهاي طولاني‌تري هدايت می نماید. نوع ضخيم كابل كواكسيال مي‌تواند سيگنال‌ها را بدون تضعيف تا فاصله 500 متر (حدود 1640فوت) انتقال دهد. درنتیجه با توجه به قابليت Thicknet در پشتيبانی عمل انتقال داده‌ها در مسافت‌هاي طولاني، از آن به عنوان ستون اصلي برای اتصال شبكه‌هاي Thinnet كوچكتر به يكديگر استفاده مي‌شود.برای اتصال شبكه‌هاي كوچك Thinnet به شبكه‌های Thicknet از وسيله‌ای به نام ترنسيور استفاده می گردد.

کابل های تلویزیون اکثرا همگی 75 اُهم بوده.کابل آرجی-59  در ایران رایج می باشد و میزان میراکنندگی 9.708 (واحد=دسی بل بر 100 فوت، در فرکانس حدود 750 مگاهرتز) را دارد. ولی کابل مورد استفاده ی روز، کابل آرجی-6 می باشد که میراکنندگی 5.65 داشته و برای فاصله های زیاد از آرجی-11 استفاده می کنند که میرا کنندگی 3.65 را دارد.

کابل کواکسیال

موارد استفاده کابل کواکسیال:

  •  انتقال فرکانس های صوتی در تلویزیون و رادیو(مسافت های بلند)
  • اندازه گیری الکترونیکی (مسافت های کوتاه)
  • استفاده در تجهیزات نظامی

مزایای کابل های کواکسیال:

  • انعطاف پذیری و قابلیت شکل پذیری در محیط مورد استفاده
  •  قابل استفاده بودن برای مدت زمان طولانی
  •  دوام و پایداری مناسب
  •  پایین بودن قیمت آن که باعث می شود هزینه نگهداری و توسعه آن کم تر شود
  •  ظرفیت مناسب ، حداکثر تا ۳۰۰ مگا هرتز در پهنای باند.
  •  پهنای باند مناسب برای سرویس های مخابراتی از جمله کنفرانس های صوتی و تصویری و سیستم های دوربین مداربسته

منبع :گروه تأمین محتوای فولاد24

دیدگاه ها
×