چت

کابل شبکه

<p>یکی از مسائل مهم در مراکز خدماتی و دیتاسنترها تبادل اطلاعات درون شبکه ای است که با استفاده از کابل های شبکه صورت می گیرد و در صورت تداخل در این فرایند، تبادل دیتا به کلی دچار مشکل می شود. در این مقاله قصد داریم به معرفی کابل شبکه، انواع آن و همچنین به سیر تکامل این ابزار بپردازیم.</p>

کابل شبکه

کابل شبکه چیست؟

کابل شبکه یک بستر ارتباطی کابلی است که برای تبادل اطلاعات، اشتراک گذاری و متصل ساختن دستگاه‌های یک شبکه به یکدیگر یا به سایر شبکه‌ها استفاده می‌شود. کابل‌های شبکه یر اساس هم‌بندی، پادمان و اندازه شبکه دارای تنوع (مانند کابل هم محور، کابل فیبر نوری، کابل زوج به هم تابیده) می‌باشند و از همین رو است که دستگاه‌ها می‌توانند در فاصلهٔ کوتاه و چند متری یا در فاصله‌های دور به هم وصل شوند.

کابل  شبکه بر اساس ساختار

از نظر ساختار کابل ها را به صورت زیر تقسیم بندی می کنند:

  • کابل  شبکه: UTP این نوع کابل فاقد فویل و شیلد برای محافظت از نویز اطراف کابل است.
  • کابل شبکه: FTP تنها یک فویل در کابل وجود دارد.
  • کابل شبکه: STP تنها یک شیلد در کابل وجود دارد.
  • کابل شبکه :SFTP این نوع کابل هم فویل و هم شیلد برای محافظت از نویز دارد.
  • علاوه بر این کابل هایی با دو فویل (FFTP) و یا دو شیلد (SSTP) نیز وجود دارد که کمتر مورد استفاده قرار می گیرد.

کابل زوج تابیده شده(Twisted pair)

کابل ارزان قیمتی است با نصب آسان و برای شبکه‌های LAN سیم بسیار مناسبی است، همچنین نسبت به سایر کابل ها کم‌وزن‌تر و انعطاف‌پذیرتر است. از دو سیم مسی ایزوله شده که برای کاهش نویز به هم تابیده می‌شوند و در یک غلاف عایق قرار می‌گیرند تشکیل شده‌است.

کابل شبکه

انواع کابل شبکه:

در واقع مخفف واژه Category به معنی رده است و به طور کلی سرعتی را که کابل  شبکه میتواند داده را انتقال دهد نشان می دهد. هرچه رده کابل بالاتر می‌رود، توان عملیاتی بالاتر و تداخل کمتری را ایجاد می کند.

شماره ای که بعد از Cat می آید مشخصه هر کابل است. به عنوان یک یادآوری باید به خاطر بیاورید که حداکثر فاصله برای یک کابل اترنت 100 است که برای اکثر خانه ها به عنوان یک محدودیت برای کابل کشی به حساب می آید.

کابل تلفن مسی برای انتقال صدا تولید شده بود اما برای انتقال اطلاعات مجدداً بازپرداخت می شود. این کابل های قدیمی بدون حفاظ الکتریکی (بدون شیلد) بوده و در پیکربندی آن دو کابل مسی به هم تابیده می شود. این کابل ها، کابل  شبکه Cat1 نامیده می شوند. حداکثر نرخ داده منتقل شده توسط این کابل ها 1 مگابیت بر ثانیه می باشد.

کابل شبکه Cat5

استاندارد Cat5 یک استاندارد رایج اترنت است که البته امروزه بسیار قدیمی شده است. این رده از کابل های شبکه در زمان خود مورد توجه قرار گرفت چراکه ازسرعت خوبی برخوردار بود. امروزه شبکه ای با کابل های Cat5 اجرا نمی شود و این کابل ها برای خرید در بازار موجود نیستند.

کابل شبکه Cat5e

استاندارد بعدی Cat5e است و "" e از "" Enhanced به معنی پیشرفته گرفته شده است. کابل شبکه Cat5e مدرن تر از Cat5 است و برای استاندارد بالاتری تولید و برای کاهش "تداخل" طراحی شده است. تداخل یک پدیده است که راندمان انتقال دیتا را کاهش می دهد. Cat5e دارای سرعت 1000 مگابیت بر ثانیه است و در کابل کشی های مسکونی و تجاری برای گیکابیت اترنت به کار می‌رود. کابل شبکه Cat5e دارای کمترین سرعت راه اندازی یک اترنت جدید است. همچنین استفاده از این کابل ها هزینه پایینی دارند.

کابل شبکه

همچنین برنامه ای برای افزایش سرعت Cat5e به 5 گیگابیت در ثانیه در طول کابل های موجود، وجود دارد که به عنوان استاندارد IEEE P802.3bz شناخته می شود، که در کابل کشی Cat6 نیز کاربرد دارد.

کابل شبکه Cat6

استاندارد بعدی Cat6 است که یک اسپیلین نایلون و محافظ الکتریکی برای کاهش تداخل به آن اضافه شده است. در حالی که مزیت قابل ملاحظه ای برای کابل کشی با کابل شبکه Cat6 این است که توان مصرفی افزایش یافته و به 10 گیگابایت می رسد، اما این سرعت تا فاصله 55 متری قابل دسترس است، که کوتاهتر از Cat5 یا Cat5e است و در فواصل طولانی به سرعت کمتر از 1 گیگابیت در ثانیه می رسد. از معایب این کابل میتوان به سفت بودن آن اشاره کرد که امکان خم کردن را کاهش می دهد و سربست ها بزرگتر می شود. Cat6 نسبت به Cat5e گران تر است.

کابل شبکه Cat6a

Cat6a نوع بعدی کابل شبکه است که حرف "a" از " augmented " به معنی تکمیل شده گرفته شده است. این کابل ها کلفت تر و ضخیم تر هستند و میتوانند به راحتی از بروز تداخل جلوگیری کنند و کابل کشی در فواصل طولانی تر را امکان پذیر سازند. سرعت کابل شبکه Cat6a ، 10گیگابیت بر ثانیه است اما تفاوت در این است که این سرعت تا فواصل 100 متر حفظ می شود. این کابل های ضخیم تر هستند و در صنایع کاربرد بسیاری دارند اما به دلیل ضخامت زیاد از استفاده های مسکونی پرهیز می شود.

کابل شبکه Cat7 و بالاتر از آن

کابل  شبکه Cat7 استاندارد بعدی است که دارای حفاظ الکتریکی است و نیاز به اتصال GigaGate45 دارد. سرعت آن ها در در فواصل کوتاه بسیار زیاد است و در فاصله کمتر از 15 متر به 100 گیگابیت بر ثانیه و در فواصل طولانی تر به 10 گیگابیت بر ثانیه می رسد. استاندارد بعدی Cat8 است که در حال نهایی شدن است و هدف آن دستیابی به سرعت 40 گیگابیت بر ثانیه در فواصل طولانی تر است. انتخاب کابل های شبکه از رده 7 و بالاتر برای دیتاسنتر ها مناسب تر هستند تا کاربردهای مسکونی.

منبع: گروه تأمین محتوا فولاد 24
دیدگاه ها
×