چت

چه نکاتی را باید هنگام خرید ورق های فولادی بدانیم؟

امروزه‌ ‌به د‌لیل مصرف زیاد ‌و‌‌‌رق، شرکت های زیادی دست به تولید‌ ‌‌و‌‌ر‌‌ق می زنند زیرا یکی از اصلی ترین دسته‌ فلز‌ات است و کا‌ر‌برد های فراوانی دارد. مقا‌ومت بالا‌ی که ورق ها د‌ر بر‌ابر فشار‌ دارند‌، سازگا‌ری در شرایط آب و هوایی مختلف و صرفه جویی در وقت و هزینه ها‌‌ با‌عث پر کاربرد شدن این ‌محصو‌ل شده است.در این مقاله به بررسی برخی از نکات ، قبل از خرید ورق می پردازیم.

چه نکاتی را باید هنگام خرید ورق های فولادی بدانیم؟

انتخاب ورق شاید کار سختی به نظر برسد، اما روش های مختلفی برای کمک به ما جهت انتخاب ورق مناسب وجود دارد، که می توانیم قبل از خرید ورق به آنها توجه کنیم، تا از کیفیت ورقی که میخریم مطمئن باشیم. در این مقاله برخی از مهمترین مواردی که در انتخاب و خرید ورق با کیفیت به ما کمک می کنند را آورده ایم، که میتوانید به عنوان یک چک لیست در زمان خرید ورق از آن استفاده کنید. 


محل استفاده ی ورق

اولین موردی که باید به آن توجه کنید، این است که میخواهید ورق را در چه محلی استفاده کنید و اینکه قرار است دقیقا چه استفاده ای از ورق داشته باشید. 


مشخصات دقیق

قبل‌ از خر‌ید ورق‌‌ حتما‌ مشخصات محصول مورد نظر و متناسب با پروژه خود را بدانید، زیرا کارخانه های زیادی محصول مشابه و با کیفیت های مختلف را تولید می کنند که این تنوع ممکن است شما را گیج کند یا به اشتباه بیندازد.   


مشاوره قبل از خرید ورق

گرفتن مشاوره از افرادی که در این کار تجربه زیادی دارند باعث می شود که بتوانید دقیقا ورقی را انتخاب کنید، که برای کاری که میخواهید انجام دهید و بودجه شما مناسب است و همچنین سوالات و ابهامات ذهنی تان برطرف می شود. 


وزن ورق

محا‌سبه مقدار مورد نیاز ورق، یکی دیگر از کارهایی است که باید‌ قبل از خرید انجام د‌هید. فلزات دارای استاندارد های مشخصی‌ هستند و وزن آن ها تقریبا ثابت است و شما با آگاهی از مقدار مورد استفاده و استفاده از جداول وزنی ورق براحتی می توانید وزن تقریبی محصول مورد نیازتان را بدست آورید.


 شرایط اقتصادی و بودجه مورد نظرتان


از دیگر نکات مهم قبل از خرید ورق، بررسی شرایط اقتصادی و قیمت ارز در بازار داخلی می باشد. هم چنین لازم است نیم نگاهی به قیمت جهانی ورق و حجم واردات و صادرات آن داشته باشید.


استعلام قیمت

برای بررسی بودجه مورد نیاز، به دلیل نوسانات بازار و تفاوت قیمت کارخانه های مختلف توصیه می کنیم، از چند منبع معتبر قیمت روز ورق را استعلام کنید. این کار هم به شما کمک می کند بتوانید با آگاهی در مورد خرید ورق تصمیم بگیرید و هم از سو استفاده سودجویان از عدم آگاهی شما راجع به قیمت ها جلوگیری می کند.
یکی از روشهای جدید و راحتی که می تواند به شما در بررسی سریع قیمت ها کمک کند، استفاده از سایتها و کانالهای رسمی معتبر اعلام قیمت است. 


بررسی فروشنده های ورق


برای خرید تمام محصولات فلزی سعی کنید، از محل هایی که دارای مجوز های رسمی هست، خرید کنید تا ضمن برخورداری از گارانتی محصولات از کیفیت و صحت بار هم مطمئن باشید.


پیش فاکتور


حتما قبل از خرید از فروشنده درخواست پیش فاکتور کنید تا قبل از تحویل مطمئن شوید همه چیز طبق توافق پیش رفته است.    


بررسی بار دریافتی


قبل از تحویل بار ورق و پرداخت هزینه حتما از سلامت بار و عدم آسیب دیدگی یا شوره زدگی و همچنین مطابقت پیش فاکتور و بار دریافتی اطمینان حاصل کنید.    


تسویه


بهتر است با هماهنگی با فروشنده درصدی از مبلغ را در ابتدا پرداخت کنید و مابقی را بعد از تحویل و اطمینان از صحت بار پرداخت کنید.

شرایط اقتصادی

از دیگر عوامل، شرایط اقتصادی و قیمت ارز در بازار داخلی  می باشد. از سوی دیگر قیمت جهانی ورق و حجم واردات و صادرات قطعاً در قیمت بازار داخل نیز تاثیرگذار است. بنابراین شرایط اقتصادی را نیز در نظر بگیرید.

 

  •  نکات خرید ورق گالوانیزه

کارخانجات تولید گالوانیزه  محصول خود را در نهایت به دوصورت  فرمینگ رول و صفحه در بازار عرضه می کنند. محصول کلاف دارای دو عرض استاندارد 1000 و 1250 mm است، از کلاف های گالوانیزه برای تولید ورق ها یا شیت های ورق گالوانیزه استفاده می شود، هریک از این ورق ها به دو حالت استاندارد و یا سفارشی مطابق و نیاز خریدار برش داده می شود.

 

 

به طور کلی ورق های گالوانیزه دارای 3 ویژگی ظاهری مهم هستند  که شامل ابعاد (طول و عرض)، ضخامت ورق (ضخامت فلز سطحی) و فاکتور مهم بعدی وزن ورق گالوانیزه است، که از حاصل جمع وزن ورق فلزی با وزن فلزی که به عنوان پوشش سطحی (روی) است بدست می آید .ضخامت ورق گالوانیزه (از حاصل جمع ورق فلزی با درصد پوشش فلز سطحی بدست می آید )، در محدوده 0.5 تا 2.5 میلیمتر و دارای دو عرض استاندارد 1000 و 1250 میلیمتر تولید می گردد. قیمت هر متر مربع ورق گالوانیزه به عواملی همانند قیمت اولیه ورق فلزی پایه، قیمت فلز پوشش سطحی و هزینه های گالوانیزاسیون و ... ارتباط مستقیم دارد.

  • نکات انتخاب ورق روغنی

همان‌طور که می دانید ورق‌های فولادی بر اساس ویژگی‌های خود دارای کاربردهای متفاوتی هستند. نکات خرید ورق روغنی  که لازم است به آن توجه شود عبارتند از :

  • ظاهر زیبا

  • دقت ابعادی بالا

  • مقاومت بالا در برابر فشار و تنش‌های فیزیکی

  • تنوع در رنگ، سایز و اندازه

  • تولید ارزان و سریع

  • کیفیت بالا

نکاتی که قبل از خرید ورق سیاه باید بدانید

ورق سیاه در میان محصولات فولادی از اهمیت بالایی برخوردار است و علت آن کاربرد فراوان این محصول در صنعت به شمار می‌آید. داشتن دانش کافی در رابطه با آن علاوه بر اینکه دانش عمومی شما را افزایش می‌دهد می‌تواند به شما قبل از امر خرید نیز کمک کند.

برخی از این کارخانه‌ها ی معتبر تولید ورق گرم یا سیاه عبارتند از: شرکت فولاد مبارکه اصفهان، مجتمع فولاد سبا، شرکت فولاد اکسین خوزستان، شرکت فولاد کاویان، مجتمع فولاد گیلان، شرکت نورد و تولید قطعات فولادی و شرکت فولاد هرمزگان. 

هنگام انتخاب ورق مورد نظر توجه داشته باشید که ورق‌های فولاد مبارکه در دو نوع برش خورده از رول و فابریک کارخانه تولید می­‌شوند، که با توجه به کاربرد مورد نظر می­‌توان از بین آن‌ها انتخاب کرد. از ویژگیهای ورق‌های فابریک، صاف و گونیا بودن و ابعاد دقیق برش را می‌توان نام برد.

بارگیری  ورق می‌تواند از کارخانه، شهر مبدأ صورت گیرد که بستگی به نوع ورق و تناژ بارگیری شده دارد. به منظور بارگیری از شهر مبدأ حداقل تناژ در نظر گرفته شده معادل ظرفیت یک تریلر یعنی ۲۳ تن است.

 

ورق­‌های فابریک ارسالی از مبادی بصورت بندل بارگیری می­‌شوند که با توجه به ضخامت و وزن هر شیت تعداد شیت‌­های هر بندل در ضخامت‌های مختلف متغییر هستند. در بارهای ارسالی از فولاد مبارکه اصفهان در هر ظرفیت تریلر، تنها یک ضخامت ورق بارگیری می­‌شود اما بارهای ارسالی از اهواز  (اکسین و کاویان) امکان بارگیری ترکیبی ضخامت­‌های مختلف در یک ظرفیت تریلی وجود دارد.

بارگیری رولهای فولاد مبارکه به دو صورت خوابیده و ایستاده (تنوری) انجام می ‌گیرد. که در هنگام تخلیه برای بارهایی که بصورت خوابیده بارگیری شده‌­اند، زنجیر از داخل رول رد شده و تخلیه با جرثقیل صورت می گیرد. اگر بارگیری بصورت ایستاده باشد می­‌توان به کمک لیفتراک و چنکگ تخلیه را انجام داد.  دقت کنید که ضخامت و وزن هر شیت و تعداد شیت‌های هر بندل در ضخامت‌های مختلف متغییر هستند.

سؤالات متداول :

    برای تولید پروفیل کدام نوع ورق مناسب است؟

با کیفیت‌ترین ورق‌های نازک بار موجود در بازار ورق‌های 2 میل کارخانه فولاد مبارکه اصفهان هستند که به طبع قیمت نسبتاً بالاتری نیز دارند. بعد از آن ورقهای کارخانه گیلان در عرض ۱۲۰سانتی‌متر و کارخانه نورد و لوله اهواز در عرض ۶۰ سانتی‌متر را می توان پیشنهاد داد که قیمت نسبتاً مناسب‌تری دارند. مهم‌ترین نکته در خرید ورق مناسب پروفیل سازی، قابلیت خمکاری ورق است، ورق سیاه نباید خشک باشد تا بتوان به راحتی آن را مورد خم کاری قرار داد در نتیجه از ورق‌های MMK روس بهتر است استفاده نشود.

 ورق‌های فابریک فولاد مبارکه، با برش خورده از رول چه تفاوتی دارند؟

اگر ورق‌های فولادی به صورت شیت با ابعاد، طول و عرض مشخص در کارخانه برش خورده و به صورت بندیل از کارخانه خارج شود به این ورقها، ورق فابریک گفته می‌شود. اما اگر به صورت رول با عرض مشخص از کارخانه خارج شود و در انبار یا بنگاه برش زده شود به این نوع ورق‌ها برش خورده گفته می‌شود.

ورقها با ضخامت‌ زیر ۶ میلی‌متر نازک بار در نظر گرفته می ‌شوند، معمولا اگر از رول باز شوند دارای تاب و موج هستند اما در حالت فابریک کاملا صاف بوده و در خط برش نیز کاملا صاف و گونیا (برابر بودن قطر به قطر ورق) هستند. اما ورق‌های برش خورده ممکن است دارای تلورانس و اختلاف جزئی در اندازه دو قطر ورق مستطیلی باشند. توجه داشته باشید که، ورق ‌های فابریک کمی گرانتر از ورقهای برش خورده رول هستند .

موارد تاثیر گذار بر قیمت در ضخامتها و برندهای مختلف چیست؟

یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر قیمت ورق سیاه میزان عرضه و تقاضایی است که هر هفته در بازار بورس ورق و اسلب ارائه می‌شود، که بسته به افزایشی یا کاهشی بودن آن میزان قیمتها مشخص می گردد. با توجه به اهمیت استفاده از انواع ورق در صنایع مختلف و بازار رقابتی در این زمینه ، دانستن نکات ذکر شده در این مقاله می تواند راهنمای خوبی قبل از انتخاب نوع مناسب و خریدی امن برای شما باشد.

×