چت

پیچ و انواع آن

<p>تا به حال با اصطلاح " گیر سه پیچ " به معنای " سماجت بیشتر" بسیار برخورد کرده اید، اما این پیچ چیست که در صحبت های روزمره کاربرد فراوانی دارد در ادامه مطلب به این موضوع خواهیم پرداخت.<br /> &nbsp;</p>

پیچ و انواع آن

پیچ و انواع آن برای اتصال دو قطعه با جنس یکسان و یا دو متریال با جنس مختلف به کار می رود. پیچ بنا به نوع استفاده دارای انواع مختلفی می باشد. در ادامه این مطلب شما را بیشتر با موارد ذیل آشنا خواهیم کرد.

  • پیچ چیست؟
  • انواع سر پیچ را نام ببرید؟
  • پیچ های پر کاربرد کدام اند؟

پیچ چیست؟

پیچ نوعی بست است که مشخصه آن برجستگی های مارپیچی است که دور یک استوانه پیچیده شده است و به آن رزوه می گویند. اغلب پیچ ها در جهت عقربه ساعت محکم می شوند که به آن رزوه راست دست می گویند. رزوه های چپ دست در موارد استثنایی مورد استفاده قرار می گیرند مانند پدال سمت چپ دوچرخه.

رایج ترین کاربرد پیچ برای محکم کردن اجسام به هم و برای نگه داشتن آن ها می باشد. پیچ ها دارای یک سر با شکلی خاص هستند که برای پیچاندن توسط انواع پیچ گوشتی، آچار و... می باشد و از بدنه پیچ بزرگ تر است و بر روی ساقه پیچ سوار است.

انواع سر پیچ ها

سرپیچ بر اساس نوع استفاده دسته بندی می شود که شامل موارد زیر است:

سر مخفی: برخی از پیچ ها به طور کامل در قطعه کار فرو می رود و با سطح صاف و یک دست می شوند. سر مخفی غالبا به شکل تخت می باشد.

سر ذوزنقه ای: در ین نوع پیچ سطح حامل پیچ افزایش می یابد.

سر نیمه گرد: در مواردی که نیاز به سطح صاف نیست کاربرد دارد. نوعی از سرگرد های واشر دار وجود دارد که برای اتصال ورق های فولادی کاربرد دارد.

سرهای شش گوش: دارای سر شش گوش بوده و در دو نوع رزوه کامل و نیمه موجود می باشند.

پیچ و انواع آن

پیچ و انواع آن

پیچ ها دارای انواع مختلف می باشند که در ذیل به آنها اشاره می نماییم.

پیچ ماسوره ای

پیچ های قدرتی پنج تکه ای هستند که از فولاد ضد زنگ ساخته می شوند. پیچ‌های ماسوره‌ای دارای یک کلاهک چند ضلعی هستند که به راحتی می‌توان آن‌ها را شناسایی کرد. مدل‌های بلندتر این پیچ‌ها دو ماسوره دارند اما همچنان آن‌ها را پیچ‌های 5 قسمتی می‌نامند. این پیچ‌ها در مقایسه با پیچ‌های گوه‌ای قدرت بیشتری داشته و در موارد بسیاری به کار برده می‌شوند.

پیچ های گوه ای

پیچ های گوه ای ضد زنگ هستند و جزء پیچ های قدرتی محسوب می شوند. این پیچ‌ها یک گیره در قسمت سر دارند که بدنه‌ی قلاویز شده و مهره را به هم وصل کرده و محکم نگه می‌دارد. این پیچ‌ها قطری معادل 0.35 اینچ تا 0.5 اینچ دارند. پیچ‌های گوه‌ای با سر قرمز اغلب کاربرد زیادی در صنعت دارند. پیچ‌های گوه‌ای ضعیف ‌تر از پیچ‌های ماسوره‌ای بوده و چون تغییر شکل می ‌دهند و کج می‌ شوند در بسیاری از موارد باعث وقوع اشتباهاتی می‌شوند.

پیچ چسب دار

پیچ‌های چسب‌ دار قوی‌ ترین و محکم‌ ترین نوع پیچ‌ها هستند و می ‌توان آن‌ها را بلندترین و بادوام‌ ترین پیچ‌ها نیز نامید. از این پیچ‌ها معمولا در جاهایی استفاده می‌شود که خوردگی فرسایشی دغدغه‌ی اصلی می باشد. اگر قطر سوراخ از قطر پیچ بزرگ ‌تر باشد می‌ توان اطراف پیچ را در نقطه‌ای که وارد سوراخ شده است با چسب مایع مخصوص پوشاند.

این پیچ‌ها باید به خوبی نصب شوند در غیر این صورت کارایی ‌شان به اندازه‌ی ضعیف‌ ترین پیچ ها خواهد بود. این پیچ اگر در سطحی فرو رود دیگر امکان خارج کردن آن وجود ندارد.

پیچ های متراکم شدنی

نام دیگر این پیچ به دلیل شباهت زیاد به دکمه، سر دکمه ای می باشد. این پیچ دارای محور جداگانه می باشد که با چکش در محل فرو رفته و در سوراخ محکم می شود. چکش زدن باعث می‌شود که محورهای فاصله‌دار تنها در مناطقی که با سوراخ‌ها در تماس هستند به هم نزدیک شده و بدین ترتیب یک حالت گیره‌ای محکمی بین دیواره‌ی خارجی پیچ و دیواره‌ی داخلی سوراخ به وجود آید. این چسبندگی بین پیچ و سوراخ را چسبندگی فشاری نیز می‌نامند.

پیچ سر مته ای

این پیچ دارای نوک بزرگ و شیاردار است. این پیچ مانند سر مته سطح را سوراخ کرده و در آن فرو می رود. این نوع پیچ در گذشته مورد استفاده زیادی داشته است.

پیچ پوشش دار

پیچ های پوشش دار دو نوع هستند، پیچ باریک شونده که دارای سر چند ضلعی و بدون شیار است و یک برآمدگی در وسط آن وجود دارد و پیچ ستاره ای رانشی که با علامت ستاره ای که روی آن است قابل شناسایی است.

پیچ‌های با عمر طولانی پتزل

این پیچ بسیار محکم و مقاوم است و استفده از آن بسیار آسان است. دارای طول عمر زیادی است اما استفاده از آن در صخره‌های نرم و متوسط مناسب نیست. بدنه این پیچ از فولاد ضد زنگ ساخته شده و یک دسته ‌ی پینی شکل در محور آن‌ها وجود دارد.

نمونه هایی از پیچ های پر کاربرد

پیچ آلن

پرکاربردترین پیچ موجود در بازار پیچ آلن یا سوکتی است. این پیچ دارای یک فرورفتگی در سر خود می باشد و دارای یک آچار مخصوص که به آن آچار آلن گفته می شود می باشد.

پیچ فلز

پیچ فلز یا SMS دارای رزوه سرتاسری می باشد. این رزوه با فاصله کمی از هم قرار دارند و قابلیت پیچ کردن صفحات فلزی به یکدیگر را دارا می باشند. این نوع بدون مهره به کار می رود.

پیچ و انواع آن

پیچ چوب

پیچ WS یا خودکار دارای رزوه های بزرگ و با فاصله می باشد و برای چوب و ام دی اف مورد استفاده قرار می گیرد. نوک آن طوری طراحی شده است به خوبی روی چوب قرارگرفته و در چوب فرو رود. پیچ لگ نیز نوعی پیچ چوب است ولی دارای سر شش گوش می باشد و می تواند گشتاور بالاتری را تحمل کند. پیچ چشمی چوب هم نوعی از پیچ چوب است که به جای سری از یک حلقه استفاده شده است تا قابلیت گره زدن ريسمان و… را داشته باشد. از اين نوع پيچ ها در قسمت پلاستيكى رول پلاك زياد استفاده مى شود.

پیچ ماشینی

پیچ MS دارای رزوه سرتاسری بوده و معمولا با مهره برای جایگذاری در سوراخ استفاده می شود. جنس این محصول از استنلس استیل بوده و با پوشش روی می باشد. پيچ نوك بُر جزء پیچ های ماشینی محسوب می شود با این تفاوت که نوک آن باریک تر است تا مسیر را برای حرکت پیچ هموار کند. پیچ مغزی نوع دیگر پیچ ماشینی می باشد که سر آن در بدنه جای گرفته و برای اتصال سطوح به هم و در فضاهای محدود کاربرد دارد.

پیچ شانه ای

این محصول دارای یک قسمت میانی تقویت شده است و براى جاهايى كاربرد دارد كه بارهاى برشى و خمشى بر پيچ وارد مى شود.

پیچ بار

نوعى از پيچ است كه با تا نصفه رزوه دارد و در زير سر آن يك بخش مربعى وجود دارد و باعث مى شود پيچ به خوبى در جاى خود محكم شود. براى مواردى كه ارتعاش و حركت زياد است اين گونه پيچ ها بسيار كمك كننده مى باشد.

پیچ بالابر

به دلیل دارا بودن یک سر بزرگ برای اتصال نوارنقاله ها کاربرد دارد.

پیچ چشمی

پيچ چشمى نوعى از پيچ است كه با داشتن يك حلقه در انتهاى خود باعث مى شود بتوان يك طناب يا نوار يا زنجير را به آن متصل كرد و براى كارهاى جابجايى اجسام بسيار پركاربرد است.

پیچ یو U

این پیچ به صورت U برای اهداف خاصی که نیاز به گیرایی دارد ساخته می شود. سطوح گردى همانند لوله را به راحتى با اين پيچ مى توان نصب كرد.

هنکر بولت

هنکر بولت نوعى از پيچ است كه در دو طرف آن رزوه وجود دارد با اين تفاوت كه رزوه هاى يک طرف همانند رزوه چوب است و رزوه طرف ديگر مشابه رزوه پيچ ماشينى است و از اين نوع پيچ ها مى توان در صفحات با دو جنس متفاوت استفاده كرد.

استاد بولت

در مواردی که نیاز است دو طرف یک صفحه پیچ شود از این نوع استفاده می شود.این موارد در صنعت شیرآلات کاربرد دارد.

انکر بولت

رول بولت یا انکر بولت نوعی پیچ استوانه ای شکل دارای یک واشر و مهره می باشد و برای کار در بتن استفاده می شود. اين پيچ در ابتدا توسط شركت هيلتى معرفى شد.

جی بولت

جی بولت به صورت J شبیه به یک قلاب گیرنده عمل می کند و جایگزین مناسبی برای آی بولت ها محسوب می شود. این پیچ باعث تسریع عمل باز و بسته کردن می شود.

در کل پیچ ها دارای فراوانی بسیارند و وجودشان برای انواع صنایع حایز اهمیت است، امیدواریم با اشاره ای به این دنیای گسترده توانسته باشیم کمک شایانی به شما عزیزان کرده باشیم.

منبع: گروه تأمین محتوای فولاد24

دیدگاه ها
×