چت

ساندویچ پانل پیچ مخفی چیست؟

در این مقاله می‌خواهیم یکی از انواع ساندویچ پانل با نام ساندویچ پانل پیچ مخفی را به شما معرفی نماییم.   ساندویچ پانل‌ها سازه‌های پیش ساخته‌ای هستند که این روزها برای ساخت سازه‌های مختلف کاربرد دارند. جنس مواد به کار رفته در ساندویچ پانل و ابعاد آن‌ها متفاوت است. از همین رو می‌توانند برای کاربردهای مختلف استفاده شوند. 

ساندویچ پانل پیچ مخفی چیست؟

یکی از انواع ساندویچ پانل، ساندویچ پانل پیچ مخفی است. که برای ساخت سقف و دیواره سازه به کار برده می‌شوند. علت نامگذاری این سازه‌ها قرار گرفتن ورق‌های فولادی در دو طرف و عایقی در میان این پوشش‌های فولادی است. 
اما چرا به برخی از آن‌ها ساندویچ پانل پیچ مخفی می‌گویند؟ ساندویچ پانل پیچ مخفی به آن دسته از پانل‌ها گفته می‌شود که پیچ‌ها در زمان نصب مخفی مانده و موجب زیباتر شدن نتیجه کار خواهد شد. برای این منظور ضخامت، عرض مفید و فرم لبه‌های عرضی با دیگر ساندویچ ‌پانل‌ها به صورت متفاوت در نظر گرفته می‌شود. 
برای نصب آن‌ها پس از پیچ شدن لبه به پانل، اورلپ پانل بر روی آن قرار می‌گیرد که موجب پوشیده شدن پیچ‌ها خواهد شد. مخفی شدن پیچ‌ها در زیر این پوشش موجب شده تا این دسته از ساندویچ پانل‌ها با نام ساندویچ پانل پیچ مخفی شناخته شوند.

با ما همراه باشید تا به بررسی موارد زیر بپردازیم:
  • ویژگی ساندویچ پانل‌های پیچ مخفی
  • مشخصات فنی ساندویچ پانل پیچ پنهان
  • کاربرد ساندویچ پانل پیچ مخفی
  • مزایای استفاده از ساندویچ پانل پیچ مخفی
  • نصب پانل پیچ مخفی
  • سخن آخر


ویژگی ساندویچ پانل‌های پیچ مخفی


در دو طرف ساندویچ پانل از ورق‌های گالوانیزه، آلومینیوم و آلوزینک استفاده می‌شود. معمولا ورق‌های گالوانیزه و آلوزینک بیشترین کاربرد را در ساخت ساندویچ پانل دارند. زیرا ساندویچ پانل به دلیل استفاده در سقف و دیوارها، در تماس با آب و رطوبت قرار دارد. از همین رو باید در ساختار آن‌ها از موادی استفاده شود که به مرور زمان دچار خوردگی و پوسیدگی نشوند. آلوزینک و گالوانیزه در برابر خوردگی و پوسیدگی مقاومت بالایی دارند و به عنوان فلزات ضد زنگ شناخته می‌شوند. 
لایه میانی آن‌ها پشم سنگ، پلی اورتان و یا پلی ایزوسیانات است که از طریق چسب به دو لایه رویی و زیرین چسبیده می‌شوند. 
یکی از مهمترین ویژگی ساندویچ پانل پیچ مخفی، مقاومت آن‌ها در برابر زلزله است که این ویژگی در اثر شیارهای موجود در روی آن ایجاد گشته است. این پانل‌ها به راحتی قابل نصب هستند و با وجود وزن پایین استحکام بالایی دارند. از دیگر ویژگی مهم آن‌ها می‌توان به عایق صوت و حرارت بودن اشاره نمود. در صورت تماس با آب و رطوبت دچار پوسیده نشده و طول عمر بالایی دارند. 

ویژگی ساندویچ پانل‌های پیچ مخفی


مشخصات فنی ساندویچ پانل پیچ پنهان


ساندویچ پانل‌های پیچ مخفی را با نام پیچ پنهان نیز می‌شناسند. معمولا ضخامت آن‌ها 5 سانتی متر و فرم لبه‌های آن‌ها 1.12 سانتی متر است. تفاوت عمده ساندویچ پانل‌های پیچ مخفی در مدل، عرض و شکل لبه‌ها است. 
برای نصب آن‌ها ابتدا ساندویچ پانل با استفاده از پیچ به سازه متصل شده و سپس لبه پانل بعدی بر روی آن قرار می‌گیرد. مخفی شدن پیچ موجب زیبایی و افزایش کیفیت کار خواهد شد. زیبایی و ظرافت در این سازه‌ها موجب شده تا بسیاری از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان ترجیح دهند از این پانل‌ها برای خود استفاده نمایند.

بیشتر بخوانید: تفاوت ساندویچ پانل با ۳ پانل چیست؟


کاربرد ساندویچ پانل پیچ مخفی


این دسته از ساندویچ پانل‌ها به دلیل نوع نصب برای موارد بسیاری کاربرد دارند. از جمله این موارد عبارتند از:
1-ساخت کانکس
2-ساخت سقف یا دیوارهای پیش ساخته
3-اتاق تمیز
4-ساخت آشیانه هواپیما
5-استفاده در ساخت سردخانه پیش ساخته
6-ساخت سقف شیروانی
7-استفاده در مکان‌هایی که ساختمان در معرض باد و باران است.
8-ساختمان سازی

و...


مزایای استفاده از ساندویچ پانل پیچ مخفی

  • ساندویچ پانل پیچ مخفی به دلیل شکل ظاهری و ساختاری که دارد مورد توجه بسیاری از پیمانکاران قرار گرفته است.
  • یکی از مهمترین مزایای آن‌ها وزن پایین و استحکام بالای این سازه‌ها است. این مزیت موجب شده تا استفاده از آن‌ها در صنعت ساختمان سازی رشد چشمگیری داشته باشد. از طرفی این وزن پایین نصب و حمل آن‌ها را آسان کرده و سبب شده تا نیازی به هزینه‌های گزاف برای جا به جایی آن‌ها نباشد. 
  • پانل‌های پیچ پنهان طول عمر بالایی دارند و در گذر زمان کمتر نیازمند تعمیرات خواهند بود. 
  • وجود شیارها در بدنه این پانل‌ها تاثیر چشمگیری بر مقاومت آن‌ها در برابر زلزله داشته است. 
  • از دیگر مزایای آن‌ها می‌توان به زیبایی نمای ساختمان‌ها از جمله ساختمانه‌های صنعتی اشاره نمود.
  • در برابر مواد شیمیایی واکنش نشان داده و جریان الکتریسته بر آن‌ها اثری ندارد.
  • غیر قابل اشتعال بودن و مقاومت در برابر رطوبت و آب از دیگر مزیت‌های آن‌ها است. 
  • در ساختار آن‌ها تورفتگی و برآمدگی‌هایی وجود دارد که موجب دوام و پایداری بیشتر آن‌ها در برابر باد خواهد شد.
  • در ابعاد بزرگ وزن نسبتا پایینی دارد که موجب گشته از لحاظ اقتصادی نیز مقرون بصرفه باشند. 
  • ضد قارچ بودن و ضد حریق بودن از دیگر مزایای بارز این ساندویچ پانل‌ها است. 

مزایای استفاده از ساندویچ پانل پیچ مخفی

 

نصب پانل پیچ مخفی


این پانل‌ها به صورتی طراحی شده‌اند که دارای دو قسمت برآمده و تو رفته هستند. معمولا قسمت عرضی دارای تورفتگی و قسمت مقابل دارای برآمدگی است. به این شکل ساختاری نر و مادگی نیز می‌گویند. قرار گرفتن دو قسمت نر و ماده در مقابل هم سبب همپوشانی بهتر و اورلپ شدن سازه خواهد شد. از طرفی این امکان را به پیمانکار می‌دهد تا بتواند در شرایط و موقعیت‌های مختلف آن‌ها را به سازه متصل نماید.


سخن آخر


با پیشرفت تکنولوژی، سازه‌ها و تجهیزاتی که برای ساخت و ساز نیز به کار گرفته می‌شدند دستخوش تغییرات شده و سبب پیدایش تجهیزات و مواد جدیدی در صنعت ساختمان سازی گشتند.
ساندویچ پانل‌ها از جمله این سازه‌های پیشرفته هستند. ساندویچ پانل پیچ مخفی از جمله پانل‌هایی است که برای ساخت سقف و دیوار ساختمان مورد استفاده قرار گرفته و مزایا و ویژگی‌های بسیاری را به همراه دارند. شما می‌توانید جهت خرید و یا دریافت مشاوره با تامین کنندگان ساندویچ پانل تماس حاصل فرمایید.

منبع: گروه تامین محتوای فولاد24

دیدگاه ها
×