چت

تفاوت ساندویچ پانل با 3 پانل چیست؟

<p>دیوار3D پنل غیرباربر به عنوان دیوار جدا کننده استفاده می گردد، که وزن مهم ساختمان بر روی آن قرار ندارد. این دیوار نسبت به نوع باربر از ضخامت کمتری برخوردار است و چگالی عایق های آن نیز کم و حدود ۳kg\m ۱۰ است، در این محصول می توان از مفتول با قطر ۲ میلی متر نیز استفاده کرد.</p>

تفاوت ساندویچ پانل با 3 پانل چیست؟

یکی از مفیدترین سازه ها، که امروزه در بین مهندسان به دلیل ویژگی های خاصش از جذابیت بالای برخوردار است، ساندویچ پانل و 3D پانل ها می باشند. از مهم‌ترین و اصلی‌ترین مزیت این سازه‌ها، سبک بودن وزن و استحکام بالای آنها است. وزن مناسب این سازه ها، حمل و نقل و نصب آنها را در اماکن مختلف آسان می‌کند. همچنین اجرای پروژه‌های ساختمانی با استفاده از انواع ساندویچ پانل، سرعت اتمام پروژه را افزایش می‌دهد و در نتیجه شرکت‌های مجری می‌توانند پروژه‌های بیشتری را انجام بدهند.

در ادامه به توضیح مطالب ذیل می پردازیم:

  • ساندویچ پانل چیست؟
  • انواع ساندویچ پانل کدام است؟
  • پانل چیست؟
  • انواع 3D پانل کدام است؟

ساندویچ پانل چیست ؟

به صفحات سه لایه ای گفته می شود که دولایه محافظ آن عموما از جنس ورق نازک گالوانیزه ساده یا رنگی، آلومینیوم ساده یا رنگی، فویل، آلومینیوم و یا کاغذ کرافت است و لایه عایق میانی از جنس مواد انعطاف پذیر مانند پشم شیشه ، پشم سنگ،پلی استایرن یا پلی اورتان می باشد. ضخامت ساندویچ در ابعاد مختلف اکثرا در ضخامت های ۲،۴،۵،۶،۸،۱۰ سانتی متر و به عرض ۱ متر و در طول های متنوع بر حسب سفارش مشتری تولید می گردد و فوم عایق داخل ساندویچ دارای وزنی در حدود ۲۵ تا ۶۰ کیلوگرم برمتر مکعب است. این لایه عایق عموما در مقابل حلال ها ،روان کننده ها، روغن های معدنی، اسید ها و بازهای رقیق و دود نامناسب کارخانجات و قارچها و میکرو ب ها مقاوم بوده و به هیچ وجه پوسیده نمی شود.

ساندویچ پانل

ساندویچ پانل در مقابل رشد گیاهان مقاوم بوده و به علت نداشتن خطر برای سلامت انسان و حیوانات از امتیاز خاصی برخورداراست و در حال حاضر عموما به دلیل گسترش نیاز بهینه سازی مصرف و توجه روز افزون به اتلاف انرژی می توان گفت ساندویچ پنل، به عنوان مواد اصلی عایق بندی در واحدهای صنعتی و تجاری کاربرد دارد. نام گذاری این صفحات نیز به دلیل است که شبیه به ساندویچ همبرگر که نان دو طرف همبرگر را پوشش می دهد، در ساندویچ پانل نیز ورق های فلزی دو طرف ماده میانی را پوشش می دهند. ساندویچ پانل در دو نوع ساندویچ پانل دیواری و ساندویچ پانل سقفی عرضه می‌شود و هریک از آنها ویژگی‌های خاصی دارند که آنها را برای استفاده در صنایع مختلف مناسب کرده است.

تعریف انواع ساندویچ پانل

از ساندویچ پانل‌های سقفی برای پوشش سقف‌های کاذب، ساخت سقف فضاهای صنعتی مانند سوله و سالن تولید یا ساخت سقف‌های پیش ساخته برای ساختمان‌ها استغاده می گردد. عوامل بسیاری، طراحی و تولید این نوع سازه‌ها را تحت تأثیر قرار می دهند؛ برای مثال نوعی از ساندویچ پانل سقفی که برای نصب در شرایط آب و هوایی مرطوب تولید می شود با مدلی که باید در نواحی گرم و خشک نصب شود، متفاوت است.

به غیراز شرایط آب‌وهوایی، ضخامت این پانل‌ها نیز مقادیر مختلفی دارند، که کارایی آنها را مفیدتر کرده است. به عبارت دیگر یک ساندویچ پانل سقفی مناسب و ایده‌آل باید درمقابل رطوبت، دمای بالا، سرما، وزش باد، بارش باران و برف، فشار، نور خورشید، خوردگی و ... مقاومت بالایی داشته باشد؛ همچنین سازه‌هایی که در مناطق بادخیز نصب می گردند، باید از استحکام بسیار بالاتری نسبت به سایر مناطق برخوردار باشند زیرا می‌دانیم که با نوسانات فشار هوا در اطراف سقف، پانل‌ها باید محکم در جای خود ثابت بمانند و حرکت نکنند.

از سویی دیگر، یک ساندویچ پانل سقفی، باید در برابر حرارت‌های بالا هم مقاوم باشد؛ زیرا احتمال آتش سوزی در کارخانه‌ها و صنایع وجود دارد، به همین علت استفاده از فوم‌های مقاوم در برابر آتش می‌تواند از خسارت‌های زیاد، جلوگیری کند.

ساندویچ پانل دیواری نوعی سازه‌ی مهندسی محسوب می گردد، که برای نصب به عنوان دیوار پیش ساخته استفاده می‌شود. ساندویچ پانل‌های دیواری کاربردهای متعددی دارند که شامل پوشش اطراف سوله‌ها، دیوار‌های کانکس‌های صنعتی و عمومی، دیواره‌های انبارها، اتاقک‌های اسکان موقت در مکان‌های توریستی و تفریحی، کانتینرهای حمل بار، اتاقک‌های سیار برای کاربردهایی نظیر سفرهای بلند مدت از مهم ترین آنها است. نباید از یاد برد که ساندویچ پانل دیواری نیز امکان پوشش با رنگ‌های مناسب را نیز دارد.

  1. ساندویچ پانل سقفی
  2. ساندویچ پانل دیواری
ساندویچ پانل

3D پانل چیست؟

تری دی پانل یک دیوار پیش ساخته، متشکل که از دو قسمت هسته عایق پلی استایرن نسوز که یونولیت نسوزو شبکه های پیش جوش فولادی (مش) است که بوسیله مفتولهای فلزی به صورت خرپا به یکدیگر متصل شده اند. که یک لایه بتن بر روی این مصالح قرار می گیرد و محصول بسیار مقاوم و محکمی تولید می شود. یک لایه بتن بر روی این مصالح قرار می گیرد و محصول بسیار مقاوم و محکمی تولید می گردد. این پنل ها در ساختمان به صورت باربر و یا دیافراگم افقی سازه باربر ساختمان و یا دیوارهای جداکننده غیر باربر به کار می روند.

انواع 3D پنل

  • تری دی پنل غیر باربر
  • تری دی پنل باربر
  • تری دی پنل سقفی
  • متال فوم

پانل سقفی غیر باربر

دیوار3D پنل غیرباربر به عنوان دیوار جدا کننده استفاده می گردد، که وزن مهم ساختمان بر روی آن قرار ندارد. این دیوار نسبت به نوع باربر از ضخامت کمتری برخوردار است و چگالی عایق های آن نیز کم و حدود ۳kg\m ۱۰ است. در این محصول می توان از مفتول با قطر ۲ میلی متر نیز استفاده کرد.

تری دی پنل باربر

می توان از تری دی پانل های دیواری به عنوان سیستم باربر جانبی یعنی دیوار برشی استفاده کرد. پانل های باربر در مقایسه با پانل های غیر باربر دارای ضخامت بیشتر، قطر مفتول بیشتر (حداقل ۳ میلی متر) و چگالی عایق حدودا ۱۵ کیلوگرم بر متر مکعب می باشد. دقت شود که اتصال این پانل های دیواری باربر به سازه ی اصلی ما که می تواند فلزی یا بتنی باشد باید به صورت صحیح و مناسب انجام شود، تا نیروی جانبی را به درستی مهار کند.

تری دی پنل سقفی

ضخامت عایق پلی استایرن (هسته ی یونولیتی) این نوع پانل ها باید ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلی متر باشد. عرض تری دی پانل سقفی حدودا بین ۸۰ تا ۱۰۰ سانتی متر می باشد. این نوع پانل ها به صورت افقی و یا شیبدار با شیب کم به عنوان عضو باربر خمشی و دیافراگم افقی عمل می کنند. ضخامت بتن روی پانل سقفی هم بین ۵ تا ۷ سانتی متر است.

متال فوم

متال فوم نمونه ای از پانل های پیش ساخته سه بعدی هستند که در ساخت آن ها از پلی استایرن و شبکه های فولادی استفاده می شود. آن چه که در ساختار دیوار متال فوم به کار می رود، قاب های سبک نورد شده فلزی هستند که از آن ها به عنوان چهارچوب استفاده می شود. در کنار آن استفاده از مهاربندی افقی و عمودی به منظور تامین مقاومت ایستایی و به منظور انتقال نیروهای برشی که خود ناشی از نیروهای جانبی می باشد، صورت می گیرد.

منبع: گروه تامین محتوای فولاد 24

دیدگاه ها
×